3599
Sök

V70 II D5 2006, ett visst ljud jag är ute efter!

18 Inlägg
9 november 2017
Trådstartare
#1
Tja, kommer skaffa steg 1 BSR till min D5 vilket ger 220 hk och 455 NM, ca.

Det jag vill ha är gött ljud in, det är en rak 5:a Dieselturbo så det är klart man ska njuta av ljudet!

Antingen ljudet via BSR's sportflow, kanske räcker?
Vill nog kanske ändå ha lite mer muller, Ska man satsa på rakt 2,5", 3"?

Målet är gött mullrande ljud och jag vill ha så man hör turbon helst men är det att glömma med enbart BSR steg 1 optimering i D5:an?

Just sportflow låter mindre vad jag förstått det som men jäkligt sportigt ljud vid gaspådrag, skulle turbon höras mer? Kanske räcker med det?
Men hörde en bil på youtube med 3" avgasrör från katten utan några dämpare, låter finfint och visst fan hördes turbon!
Vad jag har hört så är det 2,5" eller 3" raka rör (utan ljudämpare?) från katten och större luftmassemätare, samt sportluftsfilter? Och det får ej va skadligt för bilen!
Ni kan ju skriva lite tips och även skicka lite delar och säg vad som är riskfullt osv.
Kört D5 nu ett tag är helnöjd med bilen och älskar ljudet men det är lite för mesigt, vill uppnå mer buller och även turboljud, alltså så man hör den ladda och att det susar lite om den när man släpper av.
Tack på förhand!
Senast redigerat av hasteone (9 november 2017)

1 450 Inlägg
9 november 2017
#2
Jag kan berätta min erfarenhet, på min gamla s60 d5 2007 så monterade jag ett rakt 3" system från katt å bakåt å ja blev väldigt besviken över ljudet.  Den lät "nästan" ingenting mer. Mullrade lite mer på tomgång och lyssnade man väldigt noga kunde man höra turbon lite från avgas men inget mer. Men när man åkte i bilen åkte man lila tyst som innan.
Det är nog partikel filtret man måste göra något åt om man vill ja mer ljud

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

7 276 Inlägg
10 november 2017
#3
Har du partikelfilter kommer inte ljudet bli så mycket högre trots att alla ljuddämpare är borta.


18 Inlägg
10 november 2017
Trådstartare
#4
Okej, tack grabbar.
Hitta en KCR-box i handsfacket så fick bli KCR istället, bilen går rent och fantastiskt tillval utav vridmoment finns, men bra att ha i baktanke att man inte får pressa allt för ofta! 100% nöjd med effekten.

Vad det gäller ljudet så okej behöver inte mullra så dant, har ju ändå gött ljud i den.
Men kan man på nått sätt få lite turboljud? Sportluftfilter, vad sägs om detta https://sv.bsr.se/produkt/performance-a … -nb-555060 och kanske borra ett litet litet hål i luftburken så det hörs lite pys iaf från turbokraften?

7 469 Inlägg
11 november 2017
#5
KolGruvan skrev:
Jag kan berätta min erfarenhet, på min gamla s60 d5 2007 så monterade jag ett rakt 3" system från katt å bakåt å ja blev väldigt besviken över ljudet.  Den lät "nästan" ingenting mer. Mullrade lite mer på tomgång och lyssnade man väldigt noga kunde man höra turbon lite från avgas men inget mer. Men när man åkte i bilen åkte man lila tyst som innan.
Det är nog partikel filtret man måste göra något åt om man vill ja mer ljud

Instämmer med KolGruvan.
Ersatte själv ljuddämparen på en dieselturbo med passbit(= rakt rör).
Blev inte mycket högre (o-)ljud.
Fick förklaringen att turbon "hackar sönder" ljudet.
Det akustiska blev ett speciellt ljud vid växling när man släppte på gasen.
Som man kan höra från långtradare.


Sök