3350
Sök

Vinterförvaring roadster med sufflett

26 Inlägg
18 november 2017
Trådstartare
#1
Hej!

Går o filurar på att köpa en 370z roadster med sufflett.
Jag har dock ingen tidigare erfarenhet av denna typ av bilar och funderar en hel del kring hur man ska göra med vinterförvaring efter eventuellt köp. Har ev. tillgång till kallgarage i garagelänga, men där kan man nog räkna med hyfsat hög fukthalt. Har läst att man kan nyttja tex torrbollar mm.

Inget slår ju dock egen erfarenhet, så jag postar här i hopp om att finna just det. Hur gör ni som har liknande bilar? Funkar det bra i kallgarage utan risk för dålig lukt eller andra skador? Vad bör man tänka på, eller är det kanske så att det bara är varmgarage som gäller?


Tack på förhand!

6 158 Inlägg
18 november 2017
#2
Hej!
Man behöver inte göra något speciellt. Jag har min TT roadster ute ,visseligen under tak och täckt med silverfärgad "pressening" från Biltema och det enda jag gör före vinterförvaring är att tvätta bilen, byta olja och filter samt dammsuga bilen invändigt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-7e9333be7ea17eaa053db186d63309f3.jpg


Evildan
18 november 2017
#3
Plocka ur mattorna.
Plocka ur allt löst såsom tröjor, hushållspappersrullen osv eftersom de binder fukt.
Gör rent bilen, torka av alla fingrade ytor.

Torrboll eller liknande fuktslukare är en bra idé, jag har framgångsrikt använt fuktslukare på flertalet "Viagrabilar" (står länge) och klarat inredning från fukt och mögel.
Täck gärna scouttältet med något tyg, men det måste kunna andas för att slippa kondens och fuktskador inifrån.

7 454 Inlägg
18 november 2017
#4
Instämmer med Evildan.
Lägg gärna även en presenning under bilen som fuktspärr från det kalla och kanske fuktiga betonggolvet.
Lämna rutorna lite på glänt.
Om du lägger något på suffletten så se till att det är ungefär 5 cm luftspalt mellan.

Och som skrivits, Torrbollar är effektiva.
Glöm inte att tömma dem då och då.

26 Inlägg
18 november 2017
Trådstartare
#5
Tack alla för bra svar.
Väldigt intressant att det fungerat bra att ha den ute, fast under tak. Isf borde det ju gå utmärkt att ha den i garagelänga, bara man förbereder enligt de tips ni gett.
Har läst att vissa pumpar däcken extra mycket samt att batteriet kan ladda ur sig så pass att det behöver bytas ut. Får man passa på att fråga i samma tråd hur ni gör med dem sakerna?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 254 Inlägg
18 november 2017
#6
Bluedude skrev:
Tack alla för bra svar.
Väldigt intressant att det fungerat bra att ha den ute, fast under tak. Isf borde det ju gå utmärkt att ha den i garagelänga, bara man förbereder enligt de tips ni gett.
Har läst att vissa pumpar däcken extra mycket samt att batteriet kan ladda ur sig så pass att det behöver bytas ut. Får man passa på att fråga i samma tråd hur ni gör med dem sakerna?

Nu vet jag inte hur nu bil du ska köpa men jag lyfter av batteripolerna på mina bilar som är 30+. Vet dock inte hur nyare bilar reagerar på detta. Har en Volvo som är 17 år, det enda som händer med den efter att batteriet är slut är att radion kräver sin kod.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Muttley
18 november 2017
#7
Bluedude skrev:
Tack alla för bra svar.
Väldigt intressant att det fungerat bra att ha den ute, fast under tak. Isf borde det ju gå utmärkt att ha den i garagelänga, bara man förbereder enligt de tips ni gett.
Har läst att vissa pumpar däcken extra mycket samt att batteriet kan ladda ur sig så pass att det behöver bytas ut. Får man passa på att fråga i samma tråd hur ni gör med dem sakerna?

Ctek laddare för att underhållsladdas emellanåt.   Funkar superbra, batteri skall inte sugas ur helt och hållet.
Farsan kör ctek rätt ofta under vintern på sin motorcykel då han inte chansar på att de bara behöver laddas upp när de är dags igen då de kostar 2500 för ett nytt smile

Inga problem att förvara bilen i  en länga, hellre kallt hela tiden än växlande temperaturer när de gäller plåt och skit.

6 158 Inlägg
18 november 2017
#8
Hej!
de första två höst/vintrarna ( Imporerade den från Tyskland 2011) pallade jag upp TT:n på furuklabbar (stående fibrer) men sen struntad jag i det och däcken (nya Good Year) tog inte skada av att stå från okt till maj.
Första höst/vintern trodde jag batteriet skulle hålla laddningen (Nytt AMG 70A batteri från Biltema) men när maj kom fick jag inte igång bilen. Hade inte räknat med att en relativt ny Audi TT roadster (års mod 2004) drog så mycket ström.
Så numera har jag en gammaldags 4A laddare liggande i skuffen på TT:n ,påkopplad från kl. 0630-1000 varje morgon. Går på samma sladd som till motorvärmaren i min gamla Audi 100 Avant som jag har till vardags.
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-f4505783e312706770f4f000dfcbc6b0.jpg
Senast redigerat av jaka54 (18 november 2017)


26 Inlägg
20 november 2017
Trådstartare
#9
Tack än en gång för alla bra svar! Ctek laddare verkar ju onekligen supersmidigt.

jaka54 skrev:
Imporerade den från Tyskland 2011

Jag funderar också på att importera från Tyskland när det blir dags. Håller på att undersöka hur det funkar. Blir ju lite speciellt om man t.ex. ska köra hem bilen (försäkring, plåtar osv.). Köpte du privat eller av handlare? Ha läst lite skriverier och det verkar som att köpa av handlare är smidigare men att affär av privatperson kan ge bättre pris.


Sök