SAAB 9-3 2,0T 2003 original (grannens bil)
Läste ut felkoderna idag eftersom den varit svårstartad eller inte startat alls.
Den har tidigare också rykt en del olja.
Fick felkod P1251 & P1260 vilket indikerar på spjällhuset om jag inte har fel för mig!?
Bilen var i limp home mode, så fort jag släckte felkoden så startade bilen direkt och går som en klocka på tomgång. Provkörning resulterade i att felkoden kom tillbaks och motorn går som en kratta igen.
Läste mig till att spjällhuset/gasrullen skall återställas manuellt vilket jag nu gjort.
Nu startade bilen direkt, går hur fint som helst på tomgång men blåryker nåt in i... La hela kvarteret i dimma.
Att det kan bli blårök ibland är ju inte konstigt, kass turbo eller tät vevhusventilation brukar vara det första man bör kolla då.
Men, det jag inte förstår är hur den går helt utan rök i limp home men sen till blåryka som om hela bilen tagit fyr så fort felkoden är borta och man återställt gasrullen, hur har det samband? hur ska man felsöka vidare?
Jag är inte så insatt i just SAAB så jag är väldigt tacksam för hjälp med detta!