4083
Sök

"trimma" hummer 12v elbil

406 Inlägg
16 juni 2013
Trådstartare
#1
Köpte precis en "humbler 2x45w" från rull.se o sonen e helnöjd....meeen det saknas lite lite kraft då vi har lite backar i gräsmattan, batteriet som sitter i är på 12v 10ah......så frågan är vad man vågar ändra utan att elektroniken/växellådan pajjar? Ska man gå upp till 14v o ungefär samma ampere eller 12v med lite högre ampere?
Som sagt så saknas det bara lite styrka, den behöver inte gå fortare.

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....

5 119 Inlägg
16 juni 2013
#2
Nu är ja ingen expert på elmotorer men ökad spänning bör ge mera fart men med risk för bränd motor. Lika så ett större batteri och grövre kablar borde kunna få bättre snurr på motorn. Men hur motor m.m. gillar den öka mängden ström ska ja låta vara osagt.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

12 086 Inlägg
16 juni 2013
#3
Det absolut enda som kan få en motor att gå fortare är att öka spänningen. Du kan sätta i ett batteri med 1000 Ah, den kommer inte gå fortare för det, men jävligt mycket längre innan laddning smile

5 119 Inlägg
16 juni 2013
#4
Germax skrev:
Det absolut enda som kan få en motor att gå fortare är att öka spänningen. Du kan sätta i ett batteri med 1000 Ah, den kommer inte gå fortare för det, men jävligt mycket längre innan laddning smile

det beror ju på vad motorn har för max förbrukning, ett batteri med mera kapacitet bör ju hålla spänningen även under belastning medans ett batteri med lägre kapacitet kommer tappa orken. men det gäller ju att kablar osv klarar den högre strömmen.
dvs ett litet batteri kanske sjunker till 10v i uppförsbacken pga den ökade förbrukningen medans ett större batteri kan förse motorn med den strömmen vid högre spänning vilket bör ge bättre ork i tex en backe,

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

406 Inlägg
16 juni 2013
Trådstartare
#5
Germax skrev:
Det absolut enda som kan få en motor att gå fortare är att öka spänningen. Du kan sätta i ett batteri med 1000 Ah, den kommer inte gå fortare för det, men jävligt mycket längre innan laddning smile

Har jag förstått det hela fel? Innebär inte mer ampere en starkare motor? Och ökad volt mer snurr? Och att det är den fysiska storleken på batteriet som avgör hur länge laddning håller, eller??

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....

1 412 Inlägg
16 juni 2013
#7
Testa att mäta batteristänningen medans ni kör med den, sjunker spänningen orimligt mycket vid belastning så behövs det nog ett större batteri (högre ampere tal).
Senast redigerat av OpelP1 (16 juni 2013)

Evildan
16 juni 2013
#8
Högre spänning (Volt) innebär att motorn kommer rotera med högre varvtal.
Högre strömstyrka (ampere) på batteriet innebär att motorn kommer kunna hålla varvtalet bättre vid belastning samt att batteriet räcker längre innan det tar slut.

Ökad spänning och/eller amperestyrka ger ökad värmeutveckling eftersom det då blir ett högre effektuttag (strömrusning) vid belastning och kan bränna både motor och andra komponenter.

Ett större batteri rent fysiskt behöver inte innebära ett högre amperetal.

Hur är kraftöverföringen konstruerad, en annan utväxling kommer göra bilen starkare eller snabbare beroende på hur man byter komponenter. (mindre drev/remskiva på elmotorn gör den långsammare men starkare tillika större på drivande axeln/hjulet)

406 Inlägg
16 juni 2013
Trådstartare
#9
Evildan skrev:
Högre spänning (Volt) innebär att motorn kommer rotera med högre varvtal.
Högre strömstyrka (ampere) på batteriet innebär att motorn kommer kunna hålla varvtalet bättre vid belastning samt att batteriet räcker längre innan det tar slut.

Ökad spänning och/eller amperestyrka ger ökad värmeutveckling eftersom det då blir ett högre effektuttag (strömrusning) vid belastning och kan bränna både motor och andra komponenter.

Ett större batteri rent fysiskt behöver inte innebära ett högre amperetal.

Hur är kraftöverföringen konstruerad, en annan utväxling kommer göra bilen starkare eller snabbare beroende på hur man byter komponenter. (mindre drev/remskiva på elmotorn gör den långsammare men starkare tillika större på drivande axeln/hjulet)

Låter som att det är högre ampere som passar mig/oss, har hittat 2 olika på biltema, ett på 12v 12 ah
och ett på 12v 18ah........frågan e om man vågar chansa på det senare??

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....

Evildan
16 juni 2013
#10
xc90 skrev:
Evildan skrev:
Högre spänning (Volt) innebär att motorn kommer rotera med högre varvtal.
Högre strömstyrka (ampere) på batteriet innebär att motorn kommer kunna hålla varvtalet bättre vid belastning samt att batteriet räcker längre innan det tar slut.

Ökad spänning och/eller amperestyrka ger ökad värmeutveckling eftersom det då blir ett högre effektuttag (strömrusning) vid belastning och kan bränna både motor och andra komponenter.

Ett större batteri rent fysiskt behöver inte innebära ett högre amperetal.

Hur är kraftöverföringen konstruerad, en annan utväxling kommer göra bilen starkare eller snabbare beroende på hur man byter komponenter. (mindre drev/remskiva på elmotorn gör den långsammare men starkare tillika större på drivande axeln/hjulet)

Låter som att det är högre ampere som passar mig/oss, har hittat 2 olika på biltema, ett på 12v 12 ah
och ett på 12v 18ah........frågan e om man vågar chansa på det senare??

Högre ampere kommer att hjälpa om det nuvarande batteriet är -för klent- och ESC släpper fram den extra strömmen du kan tillföra med ett starkare batteri för att förhindra dipp.
Är det däremot motorn som är för klen spelar det inte någon roll vilket batteri du byter till för då kommer den inte att orka ändå men du får längre körtid.

Sir
201 Inlägg
25 december 2017
#11
Jag tog bort 6v batteri på pojkens motorcykel från biltema .  Drog ut alla kablar och löda in 1.5mm2 kablar och montera 14.5Volt 4A Li batteri från skruvdragare. .  Den går nu 3 gånger fortare och kanske 2km mot orginal 300m så promenader är inga problem längre.

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+

Fri fart för ett fritt folk!
14 129 Inlägg
25 december 2017
#12
Skit i färdiga batterier...    Nu går du in på prisjakt och beställer lite billiga laptop batterier och slaktar    sen kommer du få fart på den där...      Bättre att bygga egna batteripack  med litium batterier   bättre kapacitet på alla sätt än ett blybatteri    kolla Youtube så finns det mängder med ideer

Kör fort så hinner inget hända...

Tok i sina bästa dar
386 Inlägg
25 december 2017
#13
Gjorde så på pojkens elbil, tog skoterbatteriet och jävlar så den går big_smile hållt hela sommaren

tjooolihoo

* Voff voff *
10 591 Inlägg
25 december 2017
#14
Growe skrev:
Skit i färdiga batterier...    Nu går du in på prisjakt och beställer lite billiga laptop batterier och slaktar    sen kommer du få fart på den där...      Bättre att bygga egna batteripack  med litium batterier   bättre kapacitet på alla sätt än ett blybatteri    kolla Youtube så finns det mängder med ideer

I vilken utsträckning folk bör på egen hand "slakta" laptopbatterier och plocka lös litium-ackar och bygga egna lösningar kan ju diskuteras...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

2 250 Inlägg
25 december 2017
#15
Inte alltid noga om batterier exploderar eller brinner vådligt...?
Senast redigerat av Meaganeowner (25 december 2017)

Fri fart för ett fritt folk!
14 129 Inlägg
25 december 2017
#16
Brådhis skrev:
Growe skrev:
Skit i färdiga batterier...    Nu går du in på prisjakt och beställer lite billiga laptop batterier och slaktar    sen kommer du få fart på den där...      Bättre att bygga egna batteripack  med litium batterier   bättre kapacitet på alla sätt än ett blybatteri    kolla Youtube så finns det mängder med ideer

I vilken utsträckning folk bör på egen hand "slakta" laptopbatterier och plocka lös litium-ackar och bygga egna lösningar kan ju diskuteras...

//Brådhis

Sitter helt vanliga celler i dom så helt ofarligt.... Tills man gör hål på dom  mycket vanligt att man använder sånna celler när man bygger. Teslas batterier består av samma typ av uppbyggnad    men visst ska man plocka ur flera 100amp så är det farligt men till ett sånt bygge som det handlar om är det perfekt.
Senast redigerat av Growe (25 december 2017)

Kör fort så hinner inget hända...

* Voff voff *
10 591 Inlägg
25 december 2017
#17
Growe skrev:
Brådhis skrev:
Growe skrev:
Skit i färdiga batterier...    Nu går du in på prisjakt och beställer lite billiga laptop batterier och slaktar    sen kommer du få fart på den där...      Bättre att bygga egna batteripack  med litium batterier   bättre kapacitet på alla sätt än ett blybatteri    kolla Youtube så finns det mängder med ideer

I vilken utsträckning folk bör på egen hand "slakta" laptopbatterier och plocka lös litium-ackar och bygga egna lösningar kan ju diskuteras...

//Brådhis

Sitter helt vanliga celler i dom så helt ofarligt.... Tills man gör hål på dom  mycket vanligt att man gör så...

Jag tvivlar inte på att du vet vad du gör. Men det här är internet, bara att använda ordet "slakta" i samma mening som litiumbatterier gör mig bekymrad för vad folk som läser detta kan få för sig... Jag tar det igen för säkerhets skull: Det här är internet...

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (25 december 2017)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

2 250 Inlägg
25 december 2017
#18
Till litiumbatterier duger väl inte vanliga laddare?

Bör inte cellerna balanseras också, för att få någon livslängd?

Och hur är det med kortslutnings- och överladdningsskydd. Är det nåt som man fixar för hela batteripacket, eller för varje cell?
Senast redigerat av Meaganeowner (25 december 2017)

2 037 Inlägg
25 december 2017
#19
Meaganeowner skrev:
Till litiumbatterier duger väl inte vanliga laddare?

Bör inte cellerna balanseras också, för att få någon livslängd?

Och hur är det med kortslutnings- och överladdningsskydd. Är det nåt som man fixar för hela batteripacket, eller för varje cell?

Ska man göra det rätt så behövs ett BMS (Battery Management System) för att skydda batterierna från för låg/hög spänning och även från för kraftiga strömuttag/kortslutning, men även för att balansera spänningen skilt till varje cell/serie med celler som är parallellkopplade.
Även laddaren ska ge rätt spänning enligt hur många celler man har i serie, exempelvis 12,6 volt om man har 3S.

Och Growe inte blir det väl billigare att köpa laptopbatterier att ''slakta'' än att köpa 18650 batterier direkt?


Sök