3136
Sök

Saab 900t -96 missar i tändningen vid gaspådrag

5 Inlägg
15 juni 2007
Trådstartare
Hejsan skullle bara kolla om någon expert kunde säga vad det kan tänkas vara lite snabbt då min kära saab missar liteväl mycket när jag gasar lite på 3an och 4an.. kanske på 2an och, Har funkat prima innan, kan det vara DI boxen måtro?

Jag har en Svarta boxen i min, och vad jag har för mig... så så är väll den röda original på ng900orna?

666 Inlägg
15 juni 2007
saab 900 har titronik 5 tändsystem, dvs röd tändkassett... eftersom det inte funkar så rekomenderar jag att byta tillbaka till det som det ska vara,  har du ngn polaresom har en T-5 DI-kasset så testa och byta

//Silver

Japs :)
775 Inlägg
15 juni 2007
det är ganska säkert tändstiften o kablarna. byt till till platinastift och byt kablar. det kan även vara ngt mer som är lite dyrare men kmr fan inte på va det är just nu. är på partaj så;) ja hade samma problem med en 855 turbo som är chipad.

Reparatör
306 Inlägg
16 juni 2007
Kablarna är det säkert för han har inga. Skämt åsido.
Prova med en röd tändkasset eftersom det är en sådan där ska sitta och inte en svart.
Kan även vara stiften. Är som sagt lite känsliga för annat än NGK.

One Man Clan
4 287 Inlägg
16 juni 2007
det kan inte vara så att magnetventilen börjar gå lite trögt å inte ställer laddet som den ska ?

5 Inlägg
16 juni 2007
Trådstartare
Tacksam för alla svar nu skall det ut och skruvas, får testa med den röda tändkasseten, men någon som bara kan säga skillnaderna mellan de olika... måste juh funnits en anledning till att killen som hade den innan satte på en svart..

Just det den laddar som den alltid gjort ca:1,3, så tror inte det är magnet ventilerna
Senast redigerat av Fiddefisk (16 juni 2007)

666 Inlägg
18 juni 2007
Jag har hört ett rykte om att om man byter till en svart tändkassett så ska man få 15 hp... men som sagt bara ett rykte, det är ganska möjligt att den förra ägaren också har hört detta...
//Silver

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
18 juni 2007
silverbird skrev:
Jag har hört ett rykte om att om man byter till en svart tändkassett så ska man få 15 hp... men som sagt bara ett rykte, det är ganska möjligt att den förra ägaren också har hört detta...
//Silver

Det stämmer garanterat inte, risken är bara stor att du knäcker både motor och elsystem...
Visst, bilen startar med fel DI men det är garanterat inte rätt som lorrygänget skulle sagt big_smile

5 Inlägg
21 juni 2007
Trådstartare
Aja, nu går den som den skall iaf, skall testa att stoppa i en röd tändkasset, men nu har jag ingen för tillfället, det satt HALO stift i, satte i NGK och nu slutade den bråka, men kändes som att den tappade lite av turbo knuffen.. sad men aja den spottar och fräser inte

preem pump
836 Inlägg
21 juni 2007
Fiddefisk skrev:
Hejsan skullle bara kolla om någon expert kunde säga vad det kan tänkas vara lite snabbt då min kära saab missar liteväl mycket när jag gasar lite på 3an och 4an.. kanske på 2an och, Har funkat prima innan, kan det vara DI boxen måtro?

Jag har en Svarta boxen i min, och vad jag har för mig... så så är väll den röda original på ng900orna?

det kan vara värmen oxå
min har gått lite knackigt på 3:an och 4:an nu när det varit varm

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii

Sök