2804
Sök

Köpråd : sportavgas Volvo v70n

1 450 Inlägg
25 december 2017
Trådstartare
Hej. Vet inte om ja placerade tråden rätt..
Men iallafall är grymt sugen på att skaffa sport avgas till min v70n . Är mest ute efter lite skönare ljud från motorn.
Har kollat på lite på ferrita rostfritt till min men då landar det på ca 5k. Är det värt?
Har kollat lite videos på Youtube för att få en uppfattning av hur det låter.
Nån annan som kör med detta system på Volvo v70n som har erfarenheter?
Eller ska man satsa på ett billigare icke rostfritt?
Bilen jag har har gått 8 tusen mil och är väldigt fin så det kanske är värd att kosta på ett riktigt system?

Jag byggde ett eget på den förra s60 ja hade men de känns sådär på en bil som ändå kostade såpass mycket i inköp.

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

736 Inlägg
25 december 2017
Jag körde rostfritt från A-Alt avgas (rakarör) på min -05 i flera år. Tycker det mullrade lagomt!

1 354 Inlägg
25 december 2017
Är det den du har här? 170 hästarn? Har du lyssnat på youtube på bilar med rätt motor? Blir ju rätt stor skillnad på ljudet mellan sugmotor och överladdat.. Men Ferrita är bra, Simons är bra o även JT är väl helt ok numera. Det beror ju på. Har svårt att se att icke rostfritt skulle gå sönder fortare än org system om det är så du tänker.

1 450 Inlägg
25 december 2017
Trådstartare
Ja precis det är den bilen ja har här. Ja har lyssnat lite på Youtube och det blir ju ganska skönt ljud.
Finns inte så många med 170hk dock , mest bilar med turbo på youtube.Man vill ju det ska höras lite men samtidigt inte vara störande att åka i den då man har småbarn.
Tänkte mest på att ett rostfritt från ferrita kostar ju 5k, som ska hålla bilens livslängd.
Sen finns det ju billigare och men man vill ju inte byta det efter 3 år pga att det rostar sönder.
Såg att rakaror.se hade lite billigare.
Ja man får ta sig en tänkare på vilket man ska välja.

17 Inlägg
25 december 2017
Jag körde med ett Ferrita rostfritt (sportavgasystemet och inte deras vanliga rostfria) på min S60 2,5T och kan rekommendera det systemet då ljudet inte är mer störande än att man kan ha det på en vanlig familjebil.

Om du är snabb så har skruvat.se 20% mellandagsrea på allt idag men den upphör ikväll kl 24
Billigare än så kommer du inte att kunna hitta ett Ferrita, Jag köpte till min gamla S60 på den Jul kampanjen för 2 år sedan.

1 450 Inlägg
25 december 2017
Trådstartare
Något jag inte blir riktigt klok på när ja kollar av gas på t.ex skruvat är= att dom kallar v70 för fas III (3!)
Det finns avgas för fas II och fas III. Men söker jag på mitt regnr kommer kommer alltså avgas till v70 II och III (3!) Upp.   Även fast v70N och fas II har olika avgassystem.

Varför inte underlätta och kalla v70 98-00 för gen I
Och v70 01-07 för v70N
Och 08- för gen 2.

iallafall , ja har nån timme på mig att fundera lite.
Men beställer man från skruvat så får man väl något helt annat än de man beställer som vanligt big_smile

1 354 Inlägg
25 december 2017
Du kan nog köra på rätt bröligt om du vill tror jag. Våran 7-veckors gamla son struntar fullkomligt i ljudet när man åker i min V70 med enbart en ljuddämpare.

17 Inlägg
25 december 2017
KolGruvan skrev:
Något jag inte blir riktigt klok på när ja kollar av gas på t.ex skruvat är= att dom kallar v70 för fas III (3!)
Det finns avgas för fas II och fas III. Men söker jag på mitt regnr kommer kommer alltså avgas till v70 II och III (3!) Upp.   Även fast v70N och fas II har olika avgassystem.

Och v70 01-07 för v70N
Och 08- för gen 2.

Men beställer man från skruvat så får man väl något helt annat än de man beställer som vanligt big_smile

Kommer det inte upp rätt om du söker på regnummer?
Kanske är till någon hjälp att kolla på Ferritas hemsida
http://www.ferrita.com/sv/personbil/ros … tem/volvo/

Jag beställde nu ett Ferrita Sport Rostfritt till min 940 LTT, Det nuvarande orginal systemet hade börjat bli ruttet i böjen ovanför bakaxeln

1 450 Inlägg
25 december 2017
Trådstartare
magnus308 skrev:
KolGruvan skrev:

Och v70 01-07 för v70N
Och 08- för gen 2.

Jag beställde nu ett Ferrita Sport Rostfritt till min 940 LTT, Det nuvarande orginal systemet hade börjat bli ruttet i böjen ovanför bakaxeln

När ja sökte på mitt regnr på skruvat så kom det upp ett avgassystem som passar v70 II OCH v70III.
Vilket är lite konstigt eftersom dom har olika avgas.
Men ja ska forska lite innan kl 12 ikväll och se om ja får fram rätt

Evildan
25 december 2017
KolGruvan skrev:
magnus308 skrev:
KolGruvan skrev:

Och v70 01-07 för v70N
Och 08- för gen 2.

När ja sökte på mitt regnr på skruvat så kom det upp ett avgassystem som passar v70 II OCH v70III.

Mycket märkligt då V70 III inte ens existerar.
Ferrita sportsystem är i mitt tycke ett bra kvalitetsavgassysyem för normala bilar. Ska det åkas med höga effekter däremot så räcker det givetvis inte till.

1 450 Inlägg
25 december 2017
Trådstartare
Evildan skrev:
KolGruvan skrev:
magnus308 skrev:

Ferrita sportsystem är i mitt tycke ett bra kvalitetsavgassysyem för normala bilar. Ska det åkas med höga effekter däremot så räcker det givetvis inte till.

Håller med. Därför man blir lite förvirrad när vissa företag skriver v70III när det inte ens finns.

Iallafall jag beställde ett rostfritt från skruvat nu.
Ca 4k gick det på. Helt ok pris, ja förväntar mig att jag aldrig mer behöver byta det iallafall.

Hoppas man blir nöjd med ljudet också

4 824 Inlägg
26 december 2017
KolGruvan skrev:
Evildan skrev:
KolGruvan skrev:

Håller med. Därför man blir lite förvirrad när vissa företag skriver v70III när det inte ens finns.

Iallafall jag beställde ett rostfritt från skruvat nu.
Ca 4k gick det på. Helt ok pris, ja förväntar mig att jag aldrig mer behöver byta det iallafall.

Hoppas man blir nöjd med ljudet också

har också sett att flera företag skriver så, dom har väll bara gjort det lätt för sig och lagt till ett I för varje generation av V70, sen att dom heter något annat är en helt annan sak.
det är helt klart mycket förvirrande.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

1 450 Inlägg
30 december 2017
Trådstartare
Kan säga att jag fått mitt system nu. Grymt snabb leverans. Fick det dagen efter dom skickade det i mellandagarna.  Och monterade det samma kväll. Perfekt passform.
Men uppstart får vänta t våren big_smile så man har nåt att se fram emot

Sök