3395
Sök

Batteri laddas men dör ut efter en stund, Volvo 940 FTT

41 Inlägg
2 januari 2018
Trådstartare
#1
Tjena!
Som nämnt ovan i rubriken så har jag ett problem med att starta bilen på morgnarna. Nämligen har jag bytt generator och är säker på att batteriet laddas, men om man låter bilen stå avstäng i 2-3 timmar så är den helt svag... vet inte om något drar ström i bilen eller om batteriet är kasst... undrar om det finns tips på hur jag kan felsöka felet om något drar ström i bilen alltså hur går jag tillväga?

1 966 Inlägg
2 januari 2018
#2
Mät batteriets spänning, borde ligga på minst 12,5 V.

Om det är ok, mät ström mellan batteriets pluspol och pluskabeln, ta sedan ur en säkring åt gången tills du ser en nämnvärd skillnad i mätvärde.
Senast redigerat av ehedman (2 januari 2018)

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
3 januari 2018
#3
Man undrar om han menar vilket värde man ska ställa mätarn på..
För isåfall är det på 10- 20 A och flytta ena tampen dit annars går mätaren/säkringen sönder om värdet ligger högt,typ någon Ampere..
Senast redigerat av autodidakten (3 januari 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

2 250 Inlägg
3 januari 2018
#4
Mätning mellan minuskabel och minuspol
är mycket säkrare att utföra.

Sen kanske det behövs lite mer info om hur mätningen går till och vad man kan förvänta sig, förutom avsedvärd skillnad.

Är det t ex avsedvärd skillnad mellan 1 och 100 eller 0.05 och 2?

Ibland ser får man 1.----  och t ex 1.998.
Är det avsedvärd skillnad?
Senast redigerat av Meaganeowner (3 januari 2018)

6 159 Inlägg
3 januari 2018
#5
Hej!
Du börjar med att ladda batteriet! Helst ta in det i rumstemperatur och ladda, då batterier inte tar åt sig laddning så bra om det är kallt ute (ju kallare dessto sämre).
För det andra måste du skaffa en multimeter så du kan mäta batteriepänningen (ska helst vara 12,4V eller mer. Nyladdat ska batteriet ge över 13V).
Senast redigerat av jaka54 (3 januari 2018)


7 454 Inlägg
3 januari 2018
#6
Ett tips är att modifiera en multimeter med en "ciggtänduttagspropp".
Då kan du följa hela (nästan i alla fall) laddningsförloppet och vilken spänning batteriet har i vilotillstånd samt vid körning.
Efter att ha blivit "bortskämd" i ett antal bilar (Citroen, Jeep, Niva m fl) med voltmeter eller ampéremeter så har jag en multimeter i ciggtänduttaget.
Naturligtvis i läge: 20v likspänning.


Sök