3419
Sök

VW T4 Caravelle startar inte

55 Inlägg
4 januari 2018
Trådstartare
Hej.

Hade lite oflyt innan julledigheten och hade bilvit ordentligt inparkerad. Startade bilen, som vanligt gick den igång, då jag var så pass inparkerad ledde det till att när jag skulle smyga iväg fick jag motorstopp.

Nåväl, bara att starta bilen igen tänker jag, MEN, nu startar inte bilen. Vrider på nyckel och hör bränslepumpen går igång, men sedan står det bara och tuggar utan att starta. Förstår inte riktigt vad som kan vara felet.

Det var inte särkillt kallt heller, max 2 grader minus, bilen hade stått på gatan över natten.

Testade både med portabel starthjälp samt även starthjälp med kablar från annan bil, men utan att lyckas få igång den.

Finns det någon checklista för vad man kan gå igenom, stegvis, ifall bilen inte startar?

Finns det något sätt att kontrollera bränslemängden (förutom att kolla på mätaren, ifall den nu vore trasig).

Funderar om det kan vara så enkelt att det är lite soppa, är tämligen säker på att det var 1/4dels tank då bilen parkerades då jag körde en lite längre sträcka dagen innan och funderade ifall jag skulle tanka då. Vanligtvis brukar ju även lampan börja lysa vid lite bränsle, vilket den inte gjorde.

Steg ett blir väl att köpa en dunk och fylla på med bensin, men vad blir nästa steg?

Bilen är en VW Caravelle T4 från 1992, bensin 2,5l 81kW.
Senast redigerat av pearla (4 januari 2018)

Diagnostekniker
2 852 Inlägg
4 januari 2018
Steg ett skulle nog vara att köpa en burk startgas och se om den tänder på det.
Då vet man ju om det är bränsle eller tändningsrelaterat.

Up the RA

Sök