3109
Sök

Ombyggt fordon motorregler

56 Inlägg
8 januari 2018
Trådstartare
#1
Hej undrar ifall vid registrering av ombyggt fordon är det då okej att ha en ombyggd motor? Typ en 350 chevy med vortec och vassare kam även om detta inte satt orginal på blocket? Eller måste hela drivlinan vara "matchning numbers" så att säga som vid ett vanligt motorbyte? Tänkte bara hur de ska kunna veta hur många hästar som finns i motorn när jag registrerar en bil som ombyggd.

528 Inlägg
8 januari 2018
#2
Jag kan inte svara på din fråga angående reglerna i sig; men det finns ju regler för effekt/vikt och jag är lite frågande till hur du ska få ihop det med en V8 och kompressor? Väger bilen bly? wink

56 Inlägg
8 januari 2018
Trådstartare
#3
Rensvinf skrev:
Jag kan inte svara på din fråga angående reglerna i sig; men det finns ju regler för effekt/vikt och jag är lite frågande till hur du ska få ihop det med en V8 och kompressor? Väger bilen bly? wink

Haha nej det var mer en teoretisk fråga, för de kollar hästarna i motorn så de inte överstiger max gränsen för vad bilen får ha. Jag undrar hur de gör ifall jag skulle ha en gammal motor byggd med delar som inte är orginal. Använder de sig av dyno eller liknande vid registrering, eller måste jag ha regnummer på bilen som motorn satt i orginal och måste den då vara "stock"?
Senast redigerat av jesperhoffstrom (8 januari 2018)

8 250 Inlägg
8 januari 2018
#4
Om motorn är ombyggs så krävs bromspapper, och det är ju byggarens ansvar att skaffa fram i såna fall.


6 062 Inlägg
8 januari 2018
#5
Det beror på årsmodell, är bilen nyare än 1975 måste motorn vara original på grund av avgasreningsregler.

5 686 Inlägg
8 januari 2018
#6
Är bilen nyare än 75 så krävs det att man samtidigt reggar in med E85 som drivmedel för att få dispens på avgascertifiering. Då kan man registrera med ombyggd motor med bromsbänkspapper som intyg, gäller då även att man har saker lämpligt dimensionerade för effekten.

Som TS exempel en V8 med kompressor och vassare kam, svårt att få reggat in med den effekten. Går ju strypa motorn men har man en kompressor god för 600hk och tar ut 200hk så lär det inte godkännas av SFRO då motorn bevisligen är byggd för högre effekt än vad pappret intygar.



Sök