3103
Sök

Problem med toppen Clio -99

79 Inlägg
13 januari 2018
Trådstartare
Hej!

Jag har bytt topp och den startade fint. Men efter några minuter (typ 3-4 min) vräkte det ut vit rök. Stängde av direkt. Tog isär och cylindrarna var fyllda med vatten. Det var en ny packning och motorn var från en skrot och godkänd med garanti. Vad tror ni är felet? Känns som det finns 2 alternativ. Toppen var kass eller momentdragningen (gick maniskt efter Haynes).
Man skulle dra nm och 97 grader. 90 grader såg jag exakt på momentnyckeln. Dom extra graderna fick jag höfta. Kan det vara det?

Tacksam för svar

Diagnostekniker
2 715 Inlägg
13 januari 2018
Kollade ifall att toppen var skev?
Helt hundra på att det inte var t.ex vatten i hålen för toppbultarna?
Det lär ju inte bero på att du höftat de sista 7 graderna iaf.

Up the RA

79 Inlägg
13 januari 2018
Trådstartare
Jesper328 skrev:
Kollade ifall att toppen var skev?
Helt hundra på att det inte var t.ex vatten i hålen för toppbultarna?
Det lär ju inte bero på att du höftat de sista 7 graderna iaf.

Jag kollade inte om toppen var skev på ”nya” motorn från skroten. Den var en A motor som dom brukar benämna dom.
Och heller inte om det var vatten i hålen. Den var ju tömd på vatten. Dock blåste jag inte ur hålen vilket jag borde gjort.
Hur hade det påverkat om det var vatten i hålen?

Diagnostekniker
2 715 Inlägg
14 januari 2018
Det kan ju påverka som så att man inte får ner bultarna hela vägen.
Men visst, kom det inte något vatten ur toppen när du lyfte av den så är det nog inte där problemet ligger.

Dum fråga : Du använde nya sträckbultar?
Kolla annars så toppen verkligen inte är skev och var noga med att få bort alla gamla packningsrester.

Up the RA

2 250 Inlägg
14 januari 2018
Planade du toppen?

Bara undrade, för det gjorde jag en gång. Spegelblank. Vilket inte gick så bra...

Och varför tog du av toppen på en A-motor med garanti?

Sök