2333
Sök

(Löst)STARTAR EJ B230ft istället för B230et

581 Inlägg
25 januari 2018
Trådstartare
#1
Hej!

Har en 244 med k-jet system där det satt en B230et från en 740tic -86, den motor blev skrot och då köpte jag en b230FT.

Fixade iordning motorn med fördelare på blocket, bytte 1 givare på toppen, annars orginal. Jag har alltså inte kallstartsspridaren eller dens givare monterad längre.

Har monterat motorn och allt omkring men nu startar den inte!

Den får gnista och soppa, motorn var noggrant nollad och fördelaren ska sitta rätt, svänghjulet blev monterat rätt också.

Så vad kan det va?? Hjälp!!

(för visst är givaren som är under 4e insugsporten för kallstarten? Mer uppgift?)
 
  https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215276/215276-25d894ac2fbd7c149cd1b5c30fd40231.jpg
Senast redigerat av Martee (27 januari 2018)

Volvo 240, tar dig vart du vill!
liten tråd om mek med bilen, konstigt va!
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=323389

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
25 januari 2018
#2
Gnista eller soppa, det är frågan..
Eller om gnistan kommer vid rätt tidpunkt..
För oss stackare  är det ju skitsvårt att gissa var du missat.
Om du verkligen ger dig fasen på att får gnista och soppa, så tror jag att gnistan kommer vid fel tidpunkt.
Alltså tändinställningen felaktig..
Vi får väl se vilket det blir..?
Senast redigerat av insatsen (25 januari 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

581 Inlägg
25 januari 2018
Trådstartare
#3
insatsen skrev:
Gnista eller soppa, det är frågan..
Eller om gnistan kommer vid rätt tidpunkt..
För oss stackare  är det ju skitsvårt att gissa var du missat.
Om du verkligen ger dig fasen på att får gnista och soppa, så tror jag att gnistan kommer vid fel tidpunkt.
Alltså tändinställningen felaktig..
Vi får väl se vilket det blir..?

ja jag klurar om int fördelaren hamnade konstigt av nån anledning så ska plocka upp å ner den imorgon får ja se om de löser sig, kan inte tänka mig något annat.
för det ser ut å va lika färg (ljusgrön aktigt) på båda gamla å nya motorn, så ska ju int behöva arbeta med nått motstånd, och tänker att kallstarten inte ska påverka det här nu när den ändå står inomhus också..

Volvo 240, tar dig vart du vill!
liten tråd om mek med bilen, konstigt va!
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=323389

61 Inlägg
26 januari 2018
#4
Säker på att mellanaxeln har drivning (bearbetad)?
Inte vanligt på senare rödblocken har den.

581 Inlägg
26 januari 2018
Trådstartare
#5
chybber skrev:
Säker på att mellanaxeln har drivning (bearbetad)?
Inte vanligt på senare rödblocken har den.

Helt säker då ja bytte den själv 😁

Volvo 240, tar dig vart du vill!
liten tråd om mek med bilen, konstigt va!
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=323389

4 172 Inlägg
26 januari 2018
#6
Du säger att den får soppa, hur vet du det? blir stiften blöta? Går det få igång den på startgas?


581 Inlägg
26 januari 2018
Trådstartare
#7
zemet skrev:
Du säger att den får soppa, hur vet du det? blir stiften blöta? Går det få igång den på startgas?

Det är tryck i bränsleslangen så då man gänga upp den lite för de ut och sedan är stiften blöta också.
Har ingen startas, vilket problem skulle isåfall den avslöja? Dålig tändning?

Volvo 240, tar dig vart du vill!
liten tråd om mek med bilen, konstigt va!
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=323389

581 Inlägg
26 januari 2018
Trådstartare
#8
Drog runt motorn så alla markeringar hamnade rätt, fördelaren stog då rätt men slet upp den och la ne den rätt igen, prövade sedan starta men ingen skillnad..

Volvo 240, tar dig vart du vill!
liten tråd om mek med bilen, konstigt va!
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=323389

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
27 januari 2018
#9
Den kanske bara är sur?
Har du malt på starten länge?
Fördelaren tippar jag på annars..
ligger tändkablarna verkligen rätt?
Senast redigerat av insatsen (27 januari 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

581 Inlägg
27 januari 2018
Trådstartare
#10
insatsen skrev:
Den kanske bara är sur?
Har du malt på starten länge?
Fördelaren tippar jag på annars..
ligger tändkablarna verkligen rätt?

Man mal ju starten kanske 10 sek  med paus sen 3-4 gånger per tillfälle/per20-30min.

Fördelaren kan de int va något fel på.
Tändkablarna sitt rätt.
Nya kablar, stift, rotor,Lock såklart också.

Volvo 240, tar dig vart du vill!
liten tråd om mek med bilen, konstigt va!
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=323389

581 Inlägg
27 januari 2018
Trådstartare
#11
Bilen startade direkt på startgas, misstänker starkt att det är för att inte kallstarten fanns så systemet brukar bruka den funktionen när motorn e kall.

Starta utan problem sen när den var genomvarm efter tomgångkörning.

Så avslutar med att säga att det gamla insug med utag för kallstartsspridare kommer att monteras och tempgivarn lika så.

Volvo 240, tar dig vart du vill!
liten tråd om mek med bilen, konstigt va!
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=323389


Sök