Har en 244 med k-jet system där det satt en B230et från en 740tic -86, den motor blev skrot och då köpte jag en b230FT.
Fixade iordning motorn med fördelare på blocket, bytte 1 givare på toppen, annars orginal. Jag har alltså inte kallstartsspridaren eller dens givare monterad längre.
Har monterat motorn och allt omkring men nu startar den inte!
Den får gnista och soppa, motorn var noggrant nollad och fördelaren ska sitta rätt, svänghjulet blev monterat rätt också.
Så vad kan det va?? Hjälp!!
(för visst är givaren som är under 4e insugsporten för kallstarten? Mer uppgift?)
Gnista eller soppa, det är frågan.. Eller om gnistan kommer vid rätt tidpunkt.. För oss stackare är det ju skitsvårt att gissa var du missat. Om du verkligen ger dig fasen på att får gnista och soppa, så tror jag att gnistan kommer vid fel tidpunkt. Alltså tändinställningen felaktig.. Vi får väl se vilket det blir..?
Senast redigerat av insatsen (25 januari 2018)
Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Gnista eller soppa, det är frågan.. Eller om gnistan kommer vid rätt tidpunkt.. För oss stackare är det ju skitsvårt att gissa var du missat. Om du verkligen ger dig fasen på att får gnista och soppa, så tror jag att gnistan kommer vid fel tidpunkt. Alltså tändinställningen felaktig.. Vi får väl se vilket det blir..?
ja jag klurar om int fördelaren hamnade konstigt av nån anledning så ska plocka upp å ner den imorgon får ja se om de löser sig, kan inte tänka mig något annat. för det ser ut å va lika färg (ljusgrön aktigt) på båda gamla å nya motorn, så ska ju int behöva arbeta med nått motstånd, och tänker att kallstarten inte ska påverka det här nu när den ändå står inomhus också..
Du säger att den får soppa, hur vet du det? blir stiften blöta? Går det få igång den på startgas?
Det är tryck i bränsleslangen så då man gänga upp den lite för de ut och sedan är stiften blöta också. Har ingen startas, vilket problem skulle isåfall den avslöja? Dålig tändning?
Drog runt motorn så alla markeringar hamnade rätt, fördelaren stog då rätt men slet upp den och la ne den rätt igen, prövade sedan starta men ingen skillnad..
Bilen startade direkt på startgas, misstänker starkt att det är för att inte kallstarten fanns så systemet brukar bruka den funktionen när motorn e kall.
Starta utan problem sen när den var genomvarm efter tomgångkörning.
Så avslutar med att säga att det gamla insug med utag för kallstartsspridare kommer att monteras och tempgivarn lika så.