2638
Sök

Motorlampa + problem att starta när motorn är varm

15 Inlägg
28 januari 2018
Trådstartare
Hej!
Har en Skoda Octavia 4x4 1,8t från 2003 som har gått som en dröm fram tills för några veckor sen. Det hela började med att bilen var svårtstartad när den var varm enbart ibland (motortemp. 70-90 C) man var tvungen att köra startmotorn i 3-4 sekunder, medans när den är kall så startar den direkt.  Sedan så började motorlampan lysa, felkoden som kom upp var P1296, släckte den. 1 vecka senare så började den lysa igen och den började bli svårstartad oftare och nu är det hela tiden när motorn är varm. Och när motorn väl startar så rusar den alltid i 10-15 sek (2000-2500 rpm) som om choken öppnar sig, motorn tror typ att den är kall fast den är varm. Och den börjar lysa varenda gång jag är ute och kör, har släckt den säkert 20 gånger.

De två vanliga orsakerna till felkoden ska efter att ha googlat en del, vara antingen tempsensor (g96) eller termostaten, tempsensorn är bytt utan resultat. Har köpt en ny termostat, dock inte monterat den än, men kan termostaten verkligen både orsaka dessa symptom och ge felkoden (den är mekanisk inte elektronisk)?

Bilen har även ända sen jag köpte den haft problem att bli full varm, är den kallare än 5-10 plusgrader så går motortempen endast upp till mellan 65 och 85, den går upp till 90 om man står på tomgång. Ska även tillägga att bilen är chippad.

Om inte termostatbytet gör susen, vad skulle det då kunna vara?

Ska även tillägga att bilen nu på senare tid har börjat låta mer och ,mer ansträngd vid tunga gaspådrag
Senast redigerat av sho0330 (28 januari 2018)

320 Inlägg
28 januari 2018
motortempen säkert beror på termostaten , byt den och testa den
hjälper den inte så hade jag mätt lmf

15 Inlägg
28 januari 2018
Trådstartare
Ska pröva byta den imorgon.
lmf? Vad betyder det?

320 Inlägg
28 januari 2018
skrev fel, lmm( luft massa mätare