3344
Sök

Volvo 740 som tappar orken på högvarv

391 Inlägg
5 november 2017
Trådstartare
Tjena har en Volvo 740 gl från 1988 med b230f motor som tappar orken på högvarv upp till 3000-3500 varv så går det bra allt över det så tappar den orken och börjar kvamna av och rycka och ibland då jag ska starta den så känns det som jag har dragit ut tändkabel från tändspolen drar bara runt väldigt lätt och då jag får igång den vandrar den extremt mycket på varven har provat bytta tändmondulen och och kollat så den inte tjuvar luft har även bytt luftmasamätaren utan resultat vad kan det då bero på?

9 Inlägg
29 januari 2018
Polaren hade ett liknande problem som han aldrig fick bukt med ordentligt. Önskar jag kunde hjälpa men tyvärr..

6 143 Inlägg
29 januari 2018
Hej!
Det kan vara många saker som bidrar till att motorn går dåligt, t.ex att det finns luftläckage i vid insugsslangarna (kolla genom att spraya på startgas runt insuget, men inte i insuget). Att vevhusventilationen är igensatt. Att tändstiften är dåliga (bör bytas var 3000mil). Att fördelarlock och rotor är slitna/trasiga/dåliga. Att du har skitigt luftfilter så motorn inte får tillräckligt med luft. Att du har igensatt bränslefilter. Att en av dina två bränslepumpar inte funkar. Att du har en dålig tändspole eller att dina tändkablar är dåliga (mät resistansen) osv.

SÄNK MER!
389 Inlägg
29 januari 2018
Hade liknande symptom på min 740 -87 när ja köpte den, var så simpelt att det var en spridarkontakt som bara låg o glappade på en spridare

Sök