4551
Sök

Volvo XC70 D5 -07 tvärdör. Startar alltid efter ca 1minut.

20 Inlägg
13 februari 2013
Trådstartare
#1
Har en XC70 D5 -07a som mitt i allt kan tvärdö, ibland händer det efter 500meters körning, ibland efter 10mil, ibland efter 30mil. Finns inget sammanhang mellan gångerna, kan hända i alla farter. Det är som att man skulle vrida av nyckeln bara, ingen ryckande eller bluddrande, utan bara tvärdör.
Bilen har vart in flera gånger på verkstad, men inga felkoder.
Det är bytt bränslepump i tanken, bränslefilter, tändlåskontakt (Sitter bak på tändningslåset), batteri.
2 olika verkstäder har kollat på den men hittar inget å har inga ideer.
När bilen har stannat så går den aldrig att starta direkt. Den går runt som vanligt men försöker inte ens.
Efter ca 1 minut startar den alltid på första försöket och går som om inget hade hänt. Å då kan den fungera fast 30mil igen utan minsta symptom.
När man vridit av nyckeln och tagit ur den så är det ännu kvar ett "elektroniksurr", någon box ligger väl kvar med spänning? efter typ en minut så klickar det till (nånstans under ratten tror jag) och blir helt KNÄPPtyst i bilen, och det är efter det den alltid går igång direkt när jag provar.
Det verkar som att den alltid går igång direkt, först när bilen "stängts av" helt efter typ 1minut.
Samma elektroniksurr/pip hördes i min gamla V70 2.5t -04 så det är väl inget ovanligt.
Ljudet är väldigt lågt men hörs om man lyssnar noga..
Kan det vara så att någon box "nollas" först när den blivit strömlös?

Någon med några tips eller haft liknande problem på sin volvo? roll

755 Inlägg
13 februari 2013
#2
Hade ungefär samma fel i vår 530 e39, det var 2 fläkt motstånd som var slut till fläkten, så den stod och gick hela tiden, batteriet drog ur på 2 dagar, bilen tjuvstannade hela tiden vid olika tillfällen, svarade inte lika bra på gasen.
Men enligt bmw så kunde det vara vevaxel givaren som strulade men det var fläktmotståndet. Kollat så batteriet ditt är bra? och generatorn laddar som den ska?

If you want to win, You mustn't loose.

20 Inlägg
13 februari 2013
Trådstartare
#3
Batteriet är alldeles nytt, och den laddar 14.5volt

6 Inlägg
14 februari 2013
#4
måst ju vara knas på tändningsboxen eller just den där givaren som känner av vilket läge svänghjulet/vevaxeln är på till tändningen. tror då jag iaf, kan ju som inte vara så mycket annat fel än på tändnings sidan tycker man..


460 Inlägg
14 februari 2013
#5
Qvisten88 skrev:
måst ju vara knas på tändningsboxen eller just den där givaren som känner av vilket läge svänghjulet/vevaxeln är på till tändningen. tror då jag iaf, kan ju som inte vara så mycket annat fel än på tändnings sidan tycker man..

hmm tändningsboxen till en dieselmotor?

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

20 Inlägg
15 februari 2013
Trådstartare
#6
Om det är fel på givare borde det väl komma någon felkod.

6 Inlägg
15 februari 2013
#7
nån form av box har dom ju fast de är en diesel? eller????


1 313 Inlägg
15 februari 2013
#8
Har du provat med en annan nyckel till bilen? sitter ju ett chip i nyckel till startspärren om den ballat ur kanske?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

91 Inlägg
15 februari 2013
#9
Ett lite ovanligare fel som kan inträffa på just D5an e att motorkabelhärvan som kommer från balken bakom kylaren o upp på motor e skadad invändigt... Den e nästan i sträck från start sen när motorfästen o så börjar bli slitna så sträcker de av kablarna i den.. Sista bilen ja hade inne med de felet gick klockrent tills man gjorde ett ryck på kopplingen lr ibland bara växlade.. Kan va lägesgivarfel med.. smile


Personbils tekniker
238 Inlägg
15 februari 2013
#10
Kan spjällhuset kärva? Brukar vara mycket skit i dom så kan ju gå tungt i det så den inte orkar hålla den öppen utan stänger spjället så motorn inte får in luft och dör.


Of World
3 369 Inlägg
15 februari 2013
#11
Jag tror på "data"boxen.. hade en bil som gjorde så, kunde gå hur fint som helst men dö utan förvarning.. bytte den och allt var fint igen!

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

20 Inlägg
16 februari 2013
Trådstartare
#12
Har provat med båda mina nycklar, samma med bägge.
Går spjällhuset att kolla lätt?

Personbils tekniker
238 Inlägg
16 februari 2013
#13
Jonne88 skrev:
Har provat med båda mina nycklar, samma med bägge.
Går spjällhuset att kolla lätt?

https://www1.garaget.org/gallery/images/10/9386/9386-e27a3f0cafd6e3162593dcc31d9a8bcd.jpg

Framkant på motor under kåpan, verkar sitta ihop med egrventilen.


20 Inlägg
16 februari 2013
Trådstartare
#14
Kan eventuellt ha hitta felet nu efter 5-10mins felsökning.
Började följa kabelstammen som går till ECM boxen. Hittade ett ställe där en kabelhållare som ska vara nedstucken i ett hål och hålla i stammen hade lossnat.
Kabelstammen låg då an mot metall och hade nött hål i skyddsstrumpan, och skavt fram kardelerna på 3 kablar som går till 2 spridare och en impulsgivare enligt elschemat jag har.
Vet inte ännu om det är det som orsakat felet, men ledarna ska ju inte kortsluta mot metall hursomhelst..

Se bilder.

http://i45.tinypic.com/715xqb.jpg

Mot det markerade stället har det skavt.
http://i49.tinypic.com/j17rl1.jpg

8/7 och 8/9 är spridare.
7/25 är impulsgivare
http://i47.tinypic.com/2hzilhu.jpg

1 Inlägg
14 februari 2018
#15
TACK Jonne88 för den här tråden!! Jag fick samma problem med min V70 D5 2007 som gått 35000 mil.  Bilverkstad felsökte men hittade inga fel eller felkoder. Då hittade jag denna tråd och kollade kabelhärvan på min bil. Det räckte att jag klämde lite på kabelhärvan så stannade bilen, en kabel var av. Jag skarvade den kabeln och nu går bilen perfekt igen. Gud bevare Garaget.org smile


Sök