Har en XC70 D5 -07a som mitt i allt kan tvärdö, ibland händer det efter 500meters körning, ibland efter 10mil, ibland efter 30mil. Finns inget sammanhang mellan gångerna, kan hända i alla farter. Det är som att man skulle vrida av nyckeln bara, ingen ryckande eller bluddrande, utan bara tvärdör.
Bilen har vart in flera gånger på verkstad, men inga felkoder.
Det är bytt bränslepump i tanken, bränslefilter, tändlåskontakt (Sitter bak på tändningslåset), batteri.
2 olika verkstäder har kollat på den men hittar inget å har inga ideer.
När bilen har stannat så går den aldrig att starta direkt. Den går runt som vanligt men försöker inte ens.
Efter ca 1 minut startar den alltid på första försöket och går som om inget hade hänt. Å då kan den fungera fast 30mil igen utan minsta symptom.
När man vridit av nyckeln och tagit ur den så är det ännu kvar ett "elektroniksurr", någon box ligger väl kvar med spänning? efter typ en minut så klickar det till (nånstans under ratten tror jag) och blir helt KNÄPPtyst i bilen, och det är efter det den alltid går igång direkt när jag provar.
Det verkar som att den alltid går igång direkt, först när bilen "stängts av" helt efter typ 1minut.
Samma elektroniksurr/pip hördes i min gamla V70 2.5t -04 så det är väl inget ovanligt.
Ljudet är väldigt lågt men hörs om man lyssnar noga..
Kan det vara så att någon box "nollas" först när den blivit strömlös?
Någon med några tips eller haft liknande problem på sin volvo?