2624
Sök

Kamrem audi 100 86a

36 Inlägg
27 februari 2018
Trådstartare
Hejsan skaffade mig nyss en Audi 100 86a, tänkte höra är de svårt o byta kamremen själv o vad händer om den går av? Är en 1,8s om ja inte minns fel.

6 214 Inlägg
28 februari 2018
Hej!
Du har väl 4:an i din -86:a !?
Kamrem är lätt att byta på Audi 100 både på den fyr och femcylindriga motorn.
Har själv en Audi 100 Avant 2,0E från -89 och har ställt samma fråga som du ställer till VAG för många år sedan och ingen jag pratade med då visste  om ventilerna tar i eller ej om remmen går av.
Köp en Haynes bok över Audi 100 årsmodell 83-91så kan du se hur man byter kamrem.
Billigaste delarna hitar du på "autopartsmarket" i Riga.
Senast redigerat av jaka54 (28 februari 2018)

Forummoderator
9 299 Inlägg
28 februari 2018
Singelkam så det är ganska enkelt förutom eventuellt mekaniskt strul med kärvande bultar (Pun!!!) som håller spänrulle etc.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

36 Inlägg
28 februari 2018
Trådstartare
jaka54 skrev:
Hej!
Du har väl 4:an i din -86:a !?
Kamrem är lätt att byta på Audi 100 både på den fyr och femcylindriga motorn.
Har själv en Audi 100 Avant 2,0E från -89 och har ställt samma fråga som du ställer till VAG för många år sedan och ingen jag pratade med då visste  om ventilerna tar i eller ej om remmen går av.
Köp en Haynes bok över Audi 100 årsmodell 83-91så kan du se hur man byter kamrem.
Billigaste delarna hitar du på "autopartsmarket" i Riga.

Jo de finns utrymme iaf på fan skapet

36 Inlägg
28 februari 2018
Trådstartare
caromania skrev:
Singelkam så det är ganska enkelt förutom eventuellt mekaniskt strul med kärvande bultar (Pun!!!) som håller spänrulle etc.

Jo de förstår ja men har aldrig bytt förut så får la se hur de går

6 214 Inlägg
28 februari 2018
Hej!
Har du fem-cylindriga motorn?? Tror inte det då du har en 1,8lit motor.
Det svåra på den femcylindriga motorn är att lossa skruven som håller nedre remhjulet. Till det krävs det ett specialverktyg  som håller remhjulet samtidigt som ett hyllsa sätt på mittskruven och som sen låssas.
Jag har själv tillverkat ett specialverktyg med ca 1m lång hävarm om du behöver låna (finns i Upplands Väsby norr om stockholm). men det är möjligt att det går att lossa mittskruven med mutterdragare...men det fodras förlängare för att komma åt mittskruven.

På den fyrcylindriga motorn (1,8lit) behövs inget specialverktyg för att lossa nedre remhjulet.
Senast redigerat av jaka54 (28 februari 2018)

36 Inlägg
28 februari 2018
Trådstartare
jaka54 skrev:
Hej!
Har du fem-cylindriga motorn?? Tror inte det då har en 1,8lit motor.
Det svåra på den femcylindriga motorn är att lossa skruven som håller nedre remhjulet. Till det krävs det ett specialverktyg  som håller remhjulet samtidigt som ett hyllsa sätt på mittskruven och som sen låssas.
Jag har själv tillverkat ett specialverktyg med ca 1m lång hävarm om du behöver låna (finns i Upplands Väsby norr om stockholm). men det är möjligt att det går att lossa mittskruven med mutterdragare...men det fodras förlängare för att komma åt mittskruven.

På den fyrcylindriga motorn (1,8lit) behövs inget specialverktyg för att lossa nedre remhjulet.

Är 1.8 ja har så

6 127 Inlägg
28 februari 2018
Det är väl i princip samma motor som i golf, passat med flera från samma period?

36 Inlägg
28 februari 2018
Trådstartare
Svarte_Orm skrev:
Det är väl i princip samma motor som i golf, passat med flera från samma period?

Jo visst gör de de. Men nu var inte de frågan.

6 127 Inlägg
28 februari 2018
skaggetkrille skrev:
Svarte_Orm skrev:

Jo visst gör de de. Men nu var inte de frågan.

Men det innebär att fler än just de som har en audi 100 -86 1,8l kan ha svar på din fråga...

Evildan
28 februari 2018
caromania skrev:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3d/Stig_Järrel_krug256_167086a.jpg
Jag behöver inte utveckla det?

Men nog kan gamla ospecifierade förband vara grönjävliga att lossa, speciellt om dom återfinns i topplockets aluminiumgängor. Försiktighet och värme kan åtgå.

Sök