VolvoFreddan skrev:
it_mutt skrev:
VolvoFreddan skrev:
Bryter du strömmen så försvinner alla adaptionsvärden. i stor sett allt som är justerbart i motorstyrningen nollas.
Du har troligen något luftläckage alt. någon elektrisk komponent som är sliten eller måste kalibreras typ spjällhus.
In på en verkstad och kolla felkoder i motorstyrning. Måste inte vara en VAG verkstad. Någon verkstad med Actia eller Autocom diagnos och en mekaniker/tekniker med någon kunskap i skallen fixar det också.
Beroende på TB så behövs det inte in till någon verkstad för att "rätta till det".
TB?? Är det spjället du syftar på? Då kan du ju lika gärna klämma ur dig hur en adaption utförs.
Så är ju problemet löst sen!
Behövs inget verkstads besök antar jag att ingen dator behövs.
Då kan han ju fixa det själv.
Ja, eller så är jag typen som tycker att man kan söka lite på forumet själv (jo, det finns här, då jag skrivit det förr).
Precis, du kan göra en TBA (eller gasspjällsadaption om du så vill) "manuellt" på vissa, inte alla, vagkärror. Enkelt sagt; har du DBW, behövs vagcom eller ett verkstadsbesök (om inte någon annan sitter på lämpligt program), har du DBC så gör du så här (för att inte slita ut sökfunktionen);
Har du vajergas så gör en TBA såhär;
1. Sätt dig i bilen (spelar ingen roll om dörren är stängd eller inte)
2. Vrid på tändningen (för tydlighetens skull; läget innan du startar motorn)
3. Tryck ner gaspedalen till golvet och håll den där i fem sekunder.
4. Efter fem sekunder vrider du tillbaka nyckeln till "av-läget" (ta -INTE- ut nyckeln).
5. Släpp gaspedalen
6. Vänta ca 2 minuter för en komplett adaption. Under tiden ska du höra lite "ljud" (i brist på bättre sätt att uttrycka det) från gasspjället. Så att ha huven öppen under tiden kan vara en bra ide, för att höra så att dessa verkligen hörs.
7. Klart
Så; tändning på, pedal ner, vänta 5 sekunder, tändning av, släpp pedalen, vänta 2 minuter.
Och ja, nyckeln ska sitta i tändningslåset under hela proceduren.
Och för att tydliggöra; DBW=e-gas, DBC=vajergas.
Finns alternativ på denna, men det är en annan femma. Och igen, funkar bara på DBC