3434
Sök

Passat går dåligt efter batteribyte

7 Inlägg
25 januari 2014
Trådstartare
#1
Hej!
Jag har en Passat 1,8l 4wd årsmodell 2000 som jag bytte batteri på igår. Direkt efter det började den gå dåligt, tvekar vid gaspådrag, svårt att få den att varva över 4500, ryckig gång. Tomgången ligger dock stabilt på ca 800 varv. Jag har provat att ta av minuspolen och låtit den vara så ca en halvtimma så att styrboxen ska nollställas men det gjorde ingen skillnad. Kan nån elektronik ha tagit skada av batteribytet? Tycker det är konstigt, aldrig vart med om detta när jag bytt batteri på nån annan bil förr.

Nån som har nåt tips på vad man kan göra?

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
26 januari 2014
#2
adaptering av gasspjäll gissar jag på smile
vag skit är så.. samma på mina Seater när batteriet varit borta

Kör fort så hinner inget hända...

7 Inlägg
26 januari 2014
Trådstartare
#3
Growe skrev:
adaptering av gasspjäll gissar jag på smile
vag skit är så.. samma på mina Seater när batteriet varit borta

vad innebär det isåfall? måste gasspjället bytas?
jag tror det är fel på luftmassemätaren för kopplar jag ur den så verkar motorn gå som den ska, borde väl vara lmm då?

7 Inlägg
29 januari 2014
Trådstartare
#4
nu har jag satt på en ny lmm men den går skit ändå.... måste bilen ha lite tid på sig att anpassa sig till den nya mätaren eller?

29 januari 2014
#5
in till en vag verkstad å ta bort felkoderna så ska bilen gå fint sen jobbar me skiten å det blir skit om man tar bort batteriet ..


Avstängd
10 388 Inlägg
29 januari 2014
#6
Som redan påpekat, plockar du bort strömmen, så ska en gasspjällsadaption (TBA) göras. Inget det blir någon felkod på, då det bara ställer sig i "nollläge" och inte i just "adapterat läge".

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

12 Inlägg
29 januari 2014
#7
Bryter du strömmen så försvinner alla adaptionsvärden. i stor sett allt som är justerbart i motorstyrningen nollas.
Du har troligen något luftläckage alt. någon elektrisk komponent som är sliten eller måste kalibreras typ spjällhus.

In på en verkstad och kolla felkoder i motorstyrning. Måste inte vara en VAG verkstad. Någon verkstad med Actia eller Autocom diagnos och en mekaniker/tekniker med någon kunskap i skallen fixar det också.

Avstängd
10 388 Inlägg
29 januari 2014
#8
VolvoFreddan skrev:
Bryter du strömmen så försvinner alla adaptionsvärden. i stor sett allt som är justerbart i motorstyrningen nollas.
Du har troligen något luftläckage alt. någon elektrisk komponent som är sliten eller måste kalibreras typ spjällhus.

In på en verkstad och kolla felkoder i motorstyrning. Måste inte vara en VAG verkstad. Någon verkstad med Actia eller Autocom diagnos och en mekaniker/tekniker med någon kunskap i skallen fixar det också.

Beroende på TB så behövs det inte in till någon verkstad för att "rätta till det".

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

12 Inlägg
29 januari 2014
#9
it_mutt skrev:
VolvoFreddan skrev:
Bryter du strömmen så försvinner alla adaptionsvärden. i stor sett allt som är justerbart i motorstyrningen nollas.
Du har troligen något luftläckage alt. någon elektrisk komponent som är sliten eller måste kalibreras typ spjällhus.

In på en verkstad och kolla felkoder i motorstyrning. Måste inte vara en VAG verkstad. Någon verkstad med Actia eller Autocom diagnos och en mekaniker/tekniker med någon kunskap i skallen fixar det också.

Beroende på TB så behövs det inte in till någon verkstad för att "rätta till det".

TB?? Är det spjället du syftar på? Då kan du ju lika gärna klämma ur dig hur en adaption utförs.
Så är ju problemet löst sen!
Behövs inget verkstads besök antar jag att ingen dator behövs.
Då kan han ju fixa det själv.

Avstängd
10 388 Inlägg
29 januari 2014
#10
VolvoFreddan skrev:
it_mutt skrev:
VolvoFreddan skrev:
Bryter du strömmen så försvinner alla adaptionsvärden. i stor sett allt som är justerbart i motorstyrningen nollas.
Du har troligen något luftläckage alt. någon elektrisk komponent som är sliten eller måste kalibreras typ spjällhus.

In på en verkstad och kolla felkoder i motorstyrning. Måste inte vara en VAG verkstad. Någon verkstad med Actia eller Autocom diagnos och en mekaniker/tekniker med någon kunskap i skallen fixar det också.

Beroende på TB så behövs det inte in till någon verkstad för att "rätta till det".

TB?? Är det spjället du syftar på? Då kan du ju lika gärna klämma ur dig hur en adaption utförs.
Så är ju problemet löst sen!
Behövs inget verkstads besök antar jag att ingen dator behövs.
Då kan han ju fixa det själv.

Ja, eller så är jag typen som tycker att man kan söka lite på forumet själv (jo, det finns här, då jag skrivit det förr).

Precis, du kan göra en TBA (eller gasspjällsadaption om du så vill) "manuellt" på vissa, inte alla, vagkärror. Enkelt sagt; har du DBW, behövs vagcom eller ett verkstadsbesök (om inte någon annan sitter på lämpligt program), har du DBC så gör du så här (för att inte slita ut sökfunktionen);

Har du vajergas så gör en TBA såhär;

1. Sätt dig i bilen (spelar ingen roll om dörren är stängd eller inte)

2. Vrid på tändningen (för tydlighetens skull; läget innan du startar motorn)

3. Tryck ner gaspedalen till golvet och håll den där i fem sekunder.

4. Efter fem sekunder vrider du tillbaka nyckeln till "av-läget" (ta -INTE- ut nyckeln).

5. Släpp gaspedalen

6. Vänta ca 2 minuter för en komplett adaption. Under tiden ska du höra lite "ljud" (i brist på bättre sätt att uttrycka det) från gasspjället. Så att ha huven öppen under tiden kan vara en bra ide, för att höra så att dessa verkligen hörs.

7. Klart

Så; tändning på, pedal ner, vänta 5 sekunder, tändning av, släpp pedalen, vänta 2 minuter.

Och ja, nyckeln ska sitta i tändningslåset under hela proceduren.

Och för att tydliggöra; DBW=e-gas, DBC=vajergas.

Finns alternativ på denna, men det är en annan femma. Och igen, funkar bara på DBC

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

12 Inlägg
29 januari 2014
#11
Ja eller enklast utav allt, du kunna länkat till en tråd som innehöll samma info.

Avstängd
10 388 Inlägg
29 januari 2014
#12
VolvoFreddan skrev:
Ja eller enklast utav allt, du kunna länkat till en tråd som innehöll samma info.

Nej, enklast av allt är att folk faktiskt använder sökfunktionen. Du har fått infon, slapp ens trycka på ytterligare en länk, eller för den del använda sökfunktionen, så vad gnäller du om?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

112 Inlägg
26 juli 2014
#13
Har samma problem på en -99 Passat 1.8T med gasvajer.
Har provat ovanstående procedur men den funkar inte, går kanske inte på alla med vajer.


1 Inlägg
1 mars 2018
#14
Jag vill återgälda till ett bra forum med en amatörs erfarenhet i en prekär situation då bilen vägrade starta efter batteribyte, för att eventuellt hjälpa någon annan i motsvarande sits.

Min Passat 1.8 t årsmodell 2000 startade inte alls efter att ha varit utan batteri några timmar. Efter timmar av internetsökningar och prov av diverse råd för att nollställa motorstyrning och ev stöldskydd var jag nära att dra den till verkstad och lägga tusenlappar, eller köpa en annan bil.

När jag dessförinnan skulle prova med startgas för att testa om bara bränslepumpen var bortkopplad tog jag bort stora slangen till insuget och kände då att det elektroniska luftspjället var stängt. Tvingade det att vara öppet med ett passande föremål. Då började motorn hosta vid startförsök. Efter ett tiotal försök under en timme testade jag att dra ur föremålet som höll spjället öppet. Då startade motorn. Men den orkade inte kör bilen. Motorn gick allt sämre. Lade ner för dagen. Morgonen efter startade jag motorn på samma sätt. Den gick igång. Tog bort föremålet i spjället, kopplade tillbaka slangen och körde iväg. Fick köra några mil och pressa den hårt på landsväg innan motorstyrningen lärt sig att reglera motorn på rätt sätt.


Sök