2954
Sök

lådbygge till L5 12'' hjälp av erfarna

1 Inlägg
23 juni 2007
Trådstartare
har en kicker L5 12'' som jag ska bygga en portad låde till men undrar hur många liter som den borde spela bra med i en sedan bil. jag tänkte 60 liter verkar det bra? sen undrar jag hur man räknar ut hur stor och hur lång porten ska va i lådan? räcker det med 4 cm mellan magneten och bakväggen i lådan? X-max ligger på ungefär 14 mm. om det hjälper något tongue
                                                       //Matte

21 761 Inlägg
23 juni 2007
4cm mellan magnet och vägg borde räcka till, en liten tumregel är att avståndet bör vara minst lika stort som diametern på magnetens ventilationshål för att luften ska kunna röra sig fritt.

Man tillämpar alltså samma regel som gäller för basreflexrör, där gäller ju att avståndet till motstående vägg bör vara minst lika stor som rörets inre diameter för att luften ska röra sig fritt.

Om ingen annan ger förslag på låda så kan jag räkna ut ett förslag senare i kväll.

66 Inlägg
23 juni 2007
Annars en sluten låda duger mer än väl och tar mindre plats wink

141 Inlägg
23 juni 2007
sluten låda fungerar bra med dom basarna har 2 l5 i sluten låda. får bra tryck och rapphet i basarna. du kan gå in på kicker.com och kolla lådspec. annars så ska lådan vara Sluten 25-56L Portad 45-90L iallafall på nya modellerna..

Sök