3756
Sök

Bubbla VW 1303s med subaru ej20g motor SUBBLA

Syftet är att bygga en 1303s germanlook bubbla. Den ska gå fint med impreza gt med ej20g motorn. Rs liknande fälgar, breddade skärmar runtom och hela köret. Ändrade planer angående växellådan, kommer att köra med subaru låda... Visa mer

88 332 Visningar
Uppdaterades senast 27 december 2014
85 Inlägg
3 september 2014
#121
rullar på fint för dig ser bra ut smile

Jackass
799 Inlägg
3 september 2014
#122
Grymt jobbat, hoppas du håller tågan uppe!

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"

102 Inlägg
21 september 2014
Trådstartare
#123
Tackar grabbar smile

NU har det hänt lite mer grejer!

Skruvade ihop lådan med motorn för att fästa den exakt där den ska sitta för att se att det inte tar nånstans, som ni ser så har jag kapat emr på innerskärmarna än sist

http://i1345.photobucket.com/albums/p674/abdullahalkhaigani/10634162_776935089012204_1218965438_n_zps45da9bab.jpg

eftersom jag valde att höja motorn istället för att sänka den som många gör med quadcam motorerna så hamnar kamremskåporna högt upp och kommer att sticka ut intill skärmen, så jag kapade det som behövdes, ska snygga till des sen med plåt

http://i1345.photobucket.com/albums/p674/abdullahalkhaigani/10711361_776967402342306_1361159856_n_zpsa7b7d634.jpg

båda sidorna
http://i1345.photobucket.com/albums/p674/abdullahalkhaigani/10711183_776967412342305_858520509_n_zpsaa83c695.jpg

och då var allt på plats, ska bara få till mellanplåten och motorluckan idag.

http://i1345.photobucket.com/albums/p674/abdullahalkhaigani/10711241_776967382342308_812927350_n_zps49632932.jpg

http://i1345.photobucket.com/albums/p674/abdullahalkhaigani/10706411_776887459016967_731163978_n_zpsfcb21557.jpg

Har även bockat till en box för golvet bakom baksätet som ska höjas upp
det blir en skruvbar box för att komma åt allt lättare vid mek

http://i1345.photobucket.com/albums/p674/abdullahalkhaigani/10706411_776887459016967_731163978_n_zpsfcb21557.jpg
då fortsätter vi med plåtarbete senare!


102 Inlägg
22 september 2014
Trådstartare
#124
Idag åkte mellanplåten och motorluckan(motorluckorna rättare sagt, ska ha 2 olika) på stryk och kuttades till så att de går fritt från motorn. Nu passar det precis. Men ska kapa lite till så att man tar hänsyn till rörelsen från motorn vid vrid.

http://forumbilder.se/DE1QR/10704898-777343048971408-681288957-n.jpg


http://forumbilder.se/DE1QR/bild.jpg

Måste säga att det blir ganska så fint, inte så illa som jag trodde med tanke på att motorn sitter högt upp.


Jackass
799 Inlägg
23 september 2014
#125
Det blir sjukt fett det här! Följes med stort intresse!

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"

Kärnkraftstomte
775 Inlägg
24 september 2014
#126
Ser ju ganska okej ut även att du har fått kapa ur lite.
Lackerar du henne svart sen så syns det ännu mindre.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

102 Inlägg
27 december 2014
Trådstartare
#127
Halloj!

Jag har projekttråd på boxerville så det blir exakt samma text och bilder därifrån smile

japp har gått lite väl för längesen sista uppdateringen tongue Anledningen är att jag är i grymt behov av en bruksbil och försöker jobba med t3 dubbelhytten som får sig en subarumotor den med. Bubblan får några behandlingar då och då!

Jag kapade ju upp reservhjulsbaljan och mellanplåten fram, svetsade dit fästen/stag för kylaren. Sedan skulle jag provmontera skärmar...hahah gick sådär va

http://forumbilder.se/DEU82/20141128-170515.jpg

http://forumbilder.se/DEU82/20141128-183259.jpg

SOm tur var så löste hammaren det och jag fick till linjerna och skärmen sitter bra nu.
Sen skulle jag provmontera mellanplåten, och fick en glipa på ca 2 cm till andra sidan vilken jag glömde ta kort på!, vad hade hänt här då? jo framänden hade särat på sig med tiden då jag inte hade svetsat några stag. jaja, kapade upp stagen för kylaren och sedan med spännband tryckte ihop fronten några cm  och sedan svetsade om tongue Tattigt men grymt! 
http://forumbilder.se/DEU83/20141128-185340.jpg

Och nuuu är fronten helt inpassad och ser grymt bra ut!
http://forumbilder.se/DEU83/20141128-191701.jpg

Passade även på att såga hål för luftutsläpp genom skärmarna, som förhoppningsvis ska hjälpa med att fronten inte ska lätta lika mycket när vinden i höga hastigheter blir " instängd" och skärmarna funkar som heliumballonger istället...
http://forumbilder.se/DEU83/10270389-818734491498930-996619101024044307-n.jpg

Fick hem min hela upphängning från UK från LA performance.
http://forumbilder.se/DEU83/20141201-225954.jpg 20stegs justering i hårdhet på dämpningen och specialbyggda efter önskat körhöjd/fälg och däckstorlek
Nu när resten ändå syns i bilderna då jag inte hade en annan bild på fjäderbenen så har jag väl redan avslöjat mit fälgval som jag egentligen hade tänkt överraska med en bild på  när den står på dom tongue

Valet blev udda nog en Rota RKR 8.5 fram 9.5 bak med ET´ -10  lol  roll 

http://forumbilder.se/DEU83/rota.jpg

Klassisk design med en del kaxighet!
Sulorna blir de på bilden. Federal RSR 225 runtom. Som senare ska bli 225 fram och förhoppningsvid 245 och gärna 50 eller högre i profil smile Men nu har jag dom, nån som har samma märke men bredare som vill byta ner sig? smile

Org grenrör var nån typ av en equal length/ormboaktig som pre 99 körde med. Jag ersatte den med en 99as grenrör just för att den gör mig mycket mer plats för avgasdämpare och ger god marginal i markfrigång!
http://forumbilder.se/DEU83/exhaust-manifold-cusco-2.jpg
Det är den övre på bilden, bilden är tagen från google tongue

Har även kuttat tanken min för att montera en intank pump från imprezan. Walbro
http://forumbilder.se/DEU84/20141204-190251.jpg
Tanken behöver lite uppfräschning tongue Bästa sätt?? smile är det slipa som gäller?

http://forumbilder.se/DEU84/20141204-191840.jpg

Får se hur man gör det här tongue

Nästa på lista är att lyfta karossen så fort som möjligt för att blästra allt under den och lacka/behandla för att montera den på plattan en gång för alla och börja monteringen av allt. Lackering får bli nästa vinter efter att ha kört med den ett tag..Har inga cash sad sad


102 Inlägg
27 december 2014
Trådstartare
#128
Jag hade tidigare kontaktat företag som blästrar, men det skulle kosta mycket pengar, pengar jag inte har just nu, för att få det blästrat+plus transporten fram och tillbaka..
Så jag gjorde allt själv hur dammigt det än blev.
Resultatet blev otroligt bra

Karossen åkte upp för sista gången
http://forumbilder.se/DEVMP/20141221-131931.jpg

Började med att blästra trösklar, motorrum, plåten över växellådan, napoleonhatten , ja lite överallt där det skulle döljas efter att karossen har hittat sin plats på plattan igen.

http://forumbilder.se/DEVMP/20141220-145328.jpg

Så rent blev det överallt, bar metall. Svarta prickarna är kvarrester från underredsmassa. Svarta färgen till höger är por15 som skulle vara bra att applicera direkt på blästrad yta.

http://forumbilder.se/DEVMP/20141220-192923.jpg
Jobbade mig runt bilen

http://forumbilder.se/DEVMP/20141220-192931.jpg

http://forumbilder.se/DEVMP/20141220-192944.jpg

http://forumbilder.se/DEVMP/20141221-164652.jpg

När jag väl blev klar, tyckte farsan att det vore dumt att inte göra liknande med hela fronten/innerskärmar när det ändå blev så fint och garaget ändå var dammig hahah
Så jag gav mig på det oxå.
http://forumbilder.se/DEVMP/20141225-170943.jpg

http://forumbilder.se/DEVMP/20141226-150718.jpg
Ni ser hur fint det blev. Otroligt bra resultat!

http://forumbilder.se/DEVMP/20141226-150728.jpg

Fanns även ytrost undertanken och under reservhjulsbaljan. Dödade det med

http://forumbilder.se/DEVMP/20141226-150735.jpg

Eftersom jag inte kommer att lacka det vanlig billack där, utan vill bara ha skydd så sket jag i grund och sånt.
Utan penslade på por15 direkt. Kommer bli ett lager till Sedan kanske uv tåligt topplager plus underredsmassa/bodymassa eller bodymassan direkt efter andra lagret..
Iaf blev resultatet grymt bra.

http://forumbilder.se/DEVMP/20141226-171503.jpg

http://forumbilder.se/DEVMP/20141226-175554.jpg

http://forumbilder.se/DEVMP/20141226-175646.jpg?width=150
Lackade inte under det, har lite kvar att svetsa som t.ex nytt reservhjulsbalja

http://forumbilder.se/DEVMP/20141226-175607.jpg

Det var årets sista uppdatering!

Nästa kommer att handla om annat än blästring smile 
Gott nytt år!


Baronen
1 434 Inlägg
17 augusti 2015
#129
Dags för update? Jag åker förbi verkstan nästan varje dag och jag har sett att det hänt grejer smile

Elbilar kan dra åt helvete.

621 Inlägg
18 mars 2018
#130
AAK skrev:
Kom precis hem från Holmgren på Bubbla/VW museum, fick äran att diskutera med honom olika vägar och alternativ med mitt bygge. Hans 1303s och 5 växlade 1302s är ju inget att leka med alltså, eller det är ju en leksak men lite för de med bättre budget wink han har ju inte snålat nåt på dessa bilar kan jag säga!
Vi tog en provtur i hans 1302s som han kör backtävlingar med. FYYYYYYYY*** säger jag bara.. tur att jag hade kissat innan den färden säger jag bara.
Jag blev riktigt peppad efter det mötet med honom. Motivationen är på topp och jag ska jobba snabbare på min så man kommer igång med själva konverteringen.


En bild på nersvarvade bromstrummor som kommer användas som hub för merca skivorna.
Det finns tydligen ett annat sätt där man hade sluppit använda sig av trummor eller typ3 hub. Blev tipsad från en på boxerville. Men nu är det här gjort så ingen fara med det wink

http://www1.garaget.org/gallery/images/196/195303/195303-29d2803a79ad9f4496d5fdb2f574334e.jpg

från vilken model använder du??



Sök