10 oktober 2017
Trådstartare
Hallå !
Har en S60 2.4t -01 Steg 3 som snart gått 16000mill och ikväll när jag skulle starta bilen efter träningen så verkade det vara något skumt med bilen.
Tog ett par sekunder extra att starta bilen, sedan gick den väldigt svajigt på tomgång tills den dog cirka 3sek senare.
Startade bilen igen och gav den gas hela tiden då dog den inte alls, kände mig lagom fånig vid rödljusen när jag stod stilla och varvade bilen, när man slutade ge gas för att växla så ryckte det till.
Testade att köra i runt 60km/h på 3an och släppa gasen ett par gånger och det gav samma resultat.
Tänkte försöka ta mig till jobbet med bilen imorgon och köra in den i verkstaden för att kika på vad det kan vara för fel, tänkte mig kanske vakumslangar, lmm? Har även en PPC enhet som jag ska se ifall jag kan få fram någon felkod med.
Bilen besiktigades förra veckan och den gick igenom med blank papper, avgasvärdena va helt normala.
Nu undrar jag såklart om ni har några smarta idéer på vad detta kan vara.
MVH.
Uppdatering : Läste precis av felkoderna och det fanns 2 felkoder som verkar vara boven.
2 felkoder i ECM Bosch ME7
1300: Luftmassemätare
904C: Spjällägesgivare 1 och 2
Dessa felkoder ska betyda :
ECM 904C
MIL begärd av gasspjällenhet
MIL begärd av gasspjällenhet. Felaktig signal,
---
ECM 1300
Luftmassmätare
Luftmassmätare. Felaktig signal
Luftmassmätare. Felaktig spänningsmatning
Luftmassmätare. För hög signal
Luftmassmätare. För hög signal. Intermittent fel
Luftmassmätare. För högt flöde
Luftmassmätare. För högt flöde. Intermittent fel
Luftmassmätare. För högt flöde. Intermittent fel.
Luftmassmätare. För högt flöde. Permanent fel
Luftmassmätare. För högt flöde. Permanent fel.
Luftmassmätare. För låg signal
Luftmassmätare. För låg signal. Intermittent fel
Luftmassmätare. För lågt flöde
Luftmassmätare. För lågt flöde. Intermittent fel
Luftmassmätare. För lågt flöde. Intermittent fel.
Luftmassmätare. För lågt flöde. Permanent fel
Luftmassmätare. För lågt flöde. Permanent fel.
Jag antar att jag inte behöver söka vidare utan det är så att min LMM lagt av, eller är det fel på gasspjället också? Konstigt om det vore fel på båda två samtidigt.
Magnetventilen borde vara lugn, där sitter en IPD magnetventil sedan tidigare.
Senast redigerat av TENGIL_ (11 oktober 2017)