4506
Sök

Övergång sporadisk - permanent lysande SRS/airbag-lampa

30 mars 2018
Trådstartare
Hej gott folk!

Bara att hänvisa mig rätt om liknande fråga kommit upp tidigare.
Oavsett så nu till frågan...

Lite bakgrund: Jag har en Opel Signum 2.0T som gått snart 24000 mil.
Bilen köpte jag vid cirka 22000mil och med tanke på att sitsarna går att vika ner helt för att få en plan last-yta använde jag bilen till att köra ett tiotal rejäla flyttlass. Flyttlassen kördes under höst/vinter när det var kallt.

Att köra relativt tunga flyttlass fungerade bra med bilen. En dag märkte jag dock att SRS/airbag-lampan började lysa. I början hände det endast att SRS/airbag-lampan började lysa efter cirka... 30-180 minuters körning. Jag vill minnas att lampan började lysa när värmen kom upp till normaltemperatur i bilen. Att felet uppkom p.g.a. temperaturförändringen kan vara ett långsökt samband som inte har något med problemet att göra men jag vill nämna det oavsett.

När jag stängde av motorn och startade den på nytt hade lampan oftast slocknat. Dock bara tillfälligt, efter att ha startat motorn på nytt gick det i snitt cirka 10-20 minuter felfritt och därefter tändes lampan på nytt. Efter att bilen fick stå avstängd några timmar eller över en natt kunde det ofta dröja cirka 2-3 timmar igen för lampan skulle tändas. Efter de körda flyttlassen har jag inte haft något större bruk för bilen och därför har jag kört den väldigt sällan.

Tyvärr har jag under de fåtal tillfällen jag kört den märkt att allt eftersom tiden gått har SRS/airbag-lampan börjat lysa oftare. Lampan har tänt sig allt snabbare. Det har gått från att lampan tidigare tändes sporadiskt till att den nu lyser permanent. Den lyser upp direkt från start, varje gång, från det att jag startar bilen till att jag stänger av den. Det är nu helt permanent.

Jag har kollat med en auktoriserad Opel-verkstad som säger att det troligtvis är bältessträckaren bak som är problemet. Jag tänker att jag eventuellt ska plocka bort sätena och kolla igenom kablarna under sommaren.

Är det någon annan som upplevt liknande problem med SRS/airbag-lampan? Har ni något lämpligt förslag och några egna tankar kring vad felet kan vara? Om ni haft liknande problem, vad gjorde ni för att lösa problemet?

Alla svar är välkomna, förutom de totalt värdelösa smile
Senast redigerat av KristofferAndersson (30 mars 2018)

Evildan
30 mars 2018
Bältessträckaren låter som ett bra tips.
Blev det några koder utlästa av den auktoriserade verkstaden?

(Nu fylls nog tråden snart med dom tips du undanbad dig.
Allt från att någon gringubbe menar att du inte får lämna på verkstad för att dom bara existerar för att lura bilägare på pengar till någon kepsjocke som förespråkar ditlödda motstånd eller andra fullösningar.)

30 mars 2018
Trådstartare
Fick tyvärr inte ut några felkoder genom verkstan. Funderar själv på om man ska skaffa en rejäl felkodsläsare som läser SRS och övrigt. Vet ju att de i regel är dyra men det är alltid kul och nyttigt att ha. Har kollat på några men är lite okunnig kring vilken man bör kika på om. Några tips där Evildan? smile
Senast redigerat av KristofferAndersson (30 mars 2018)

Evildan
30 mars 2018
Surt när inte märkesverkstaden kan hitta felet enkelt.
Vi inväntar xxxSammy hon är grym på Ford och har gissningsvis några matnyttiga idéer.
Jag har tyvärr inte några uppslag när det kommer till eftermarknadskodläsare ner än att ska det vara bra så kostar det som du själv skrev.

31 mars 2018
Trådstartare
Skruvade ner sitsarna bak idag. Försökte kolla om felet kunde bero på något med bältessträckarna. Det visade sig att kontaktstycket precis under höger sätesdyna var rätt illa skadad, låg typ lite små plastdelar här och var... inte konstigt då, det var rätt glappt. Limmade ihop de skade delarna och klickade i kontakten. Nu startade jag bilen. SRS/airbag-lampan har slutat lysa. Felet löst! Åh så skönt.
Senast redigerat av KristofferAndersson (31 mars 2018)

Evildan
31 mars 2018
Snhyggt jobbat. Det är skönt när det är lättskruvat och billigt.
Bra också att du återkopplade med lösningen, hjälper säkert någon i framtiden.

Sök