2997
Sök

Finansiering med restvärde, bra eller anus?

180 Inlägg
27 april 2018
Trådstartare
#1
Hej,

Har sett på blocket att en del företag räknar upp exempel på finansiering där dom räknar med ett restvärde på 50%. Mailade ett företag i Sthlm igår och fick det förklarat lite lätt vad det innebär och fick även veta att 9 av 10 sålda bilar som dom sålde med finansiering så räknades det med restvärde.

Men allt i den här världen tycks ju ha två sidor så vad ligger det negativa i att finansiera ett köp med hjälp av restvärde?

Mvh

Vem hinner bromsa för fartkameror när det finns långa raksträckor

570 Inlägg
27 april 2018
#2
Thunderstruck skrev:
Hej,

Har sett på blocket att en del företag räknar upp exempel på finansiering där dom räknar med ett restvärde på 50%. Mailade ett företag i Sthlm igår och fick det förklarat lite lätt vad det innebär och fick även veta att 9 av 10 sålda bilar som dom sålde med finansiering så räknades det med restvärde.

Men allt i den här världen tycks ju ha två sidor så vad ligger det negativa i att finansiera ett köp med hjälp av restvärde?

Mvh

Ja det kan ju lätt bli negativt om när du ska lämna tillbaka bilen den inte är värd så mycket som restvärdet är bestämt till. Då får du ju betala mellanskillnaden.
Dessutom så lägger firmorna gärna ett högre restvärde för att månadsavgiften ska bli så låg som möjligt.
Med vänlig hälsning,  T.


415 Inlägg
27 april 2018
#3
Jag jobbar som bilsäljare på Audi. smile

Dyrare bilar väljer vi oftast att sätta restvärde på. Du kan själv välja hur mkt du vill ha men du ska akta dig för ett för högt restvärde.
40% är att rekommendera för dig som köpare för att vara mer safe när den dagen väl kommer då du ska lämna tillbaka bilen men det beror givetvis på vad för bilmärke det gäller.

Vissa har ett högre andrahandsvärde än andra märken så att säga. Audi har ett högt andrahandsvärde och då sätter vi 40% på 36mån men kan OM kunden vill höja upp till 50%.

Instagram @PorscheJezzica
Work hard, Play harder!

180 Inlägg
28 april 2018
Trådstartare
#4
PorscheJezzica skrev:
Jag jobbar som bilsäljare på Audi. smile

Dyrare bilar väljer vi oftast att sätta restvärde på. Du kan själv välja hur mkt du vill ha men du ska akta dig för ett för högt restvärde.
40% är att rekommendera för dig som köpare för att vara mer safe när den dagen väl kommer då du ska lämna tillbaka bilen men det beror givetvis på vad för bilmärke det gäller.

Vissa har ett högre andrahandsvärde än andra märken så att säga. Audi har ett högt andrahandsvärde och då sätter vi 40% på 36mån men kan OM kunden vill höja upp till 50%.

Ja ekonomi ska man vara noga med, lite därför jag startade tråden 👍

Är det någon skillnad på en ny och begagnad bil? Säg till exempel en bil som kostat kanske 500k och säljs nu 4 år senare för 200k. Känns ju som att andrahandsvärdet inte sjunker lika snabbt då.

Enligt firman jag fick svaret av så kunde man även efter att dessa 36 månader hade passerat lägga upp en finansiering på resterande del.

Vem hinner bromsa för fartkameror när det finns långa raksträckor

Fri fart för ett fritt folk!
14 160 Inlägg
28 april 2018
#5
Verkar ett korkat sätt att handla bil på.    Då har man en avbetalning på 5år och efter dom 5åre  får man hoppas att bilen är värd pengarna som ska betalas. Tycker det låter som ett upplägg som går ut på att sälja bilar som kunden inte har råd med.    Lika illa som privatleasing.

Kör fort så hinner inget hända...

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 254 Inlägg
28 april 2018
#6
Growe skrev:
Verkar ett korkat sätt att handla bil på.    Då har man en avbetalning på 5år och efter dom 5åre  får man hoppas att bilen är värd pengarna som ska betalas. Tycker det låter som ett upplägg som går ut på att sälja bilar som kunden inte har råd med.    Lika illa som privatleasing.

Det känns som snarlika försäljningsmetoder. "Köp nåt du inte har råd med och ta smällen sen." Har man inte slanten i handen till en ny bil så är det kanske bättre att köpa en bättre begagnad bil eller ta ett regelrätt banklån hos sin bank.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

7 275 Inlägg
28 april 2018
#7
Om man köper bilen på 36 mån med 40% restvärde och bilen bara är värd 30% måste man betala upp till 40% om man inte har möjlighet att lösa bilen.

Men om samma situation är omvänd , bilen är värd 60% men ingen möjlighet att köpa loss. Får man då tillbaka 20%?....


Fri fart för ett fritt folk!
14 160 Inlägg
28 april 2018
#8
Vettemannen skrev:
Growe skrev:
Verkar ett korkat sätt att handla bil på.    Då har man en avbetalning på 5år och efter dom 5åre  får man hoppas att bilen är värd pengarna som ska betalas. Tycker det låter som ett upplägg som går ut på att sälja bilar som kunden inte har råd med.    Lika illa som privatleasing.

Det känns som snarlika försäljningsmetoder. "Köp nåt du inte har råd med och ta smällen sen." Har man inte slanten i handen till en ny bil så är det kanske bättre att köpa en bättre begagnad bil eller ta ett regelrätt banklån hos sin bank.

/Benny

Japp lite så känner jag oxå..  Har ju dålig koll på lån eftersom jsg aldrig tagit ett lån eller ens ägt ett kort med kredit.  Men vad jag kan minnas så var lån på bilar så att dom var till 100% betalda när man betalat sina 5år eller hur många år man lagt lånet på. Att privat leasing är en dålig affär ser man rätt tydligt på blocket.    Letade själv efter en Vw polo 2010- och sorterade man efter pris såg man ungefär 1000st privat leasing bilar som privat personer försökte bli av med. Typ överta min leasing bil få 2000kr..   Rätt mycket skapligt desperata folk.  Inget i mot att man köper en bil på avbetalning men då ska den bara 100% betald när lånet förfaller.

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 160 Inlägg
28 april 2018
#9
Janneutanb skrev:
Om man köper bilen på 36 mån med 40% restvärde och bilen bara är värd 30% måste man betala upp till 40% om man inte har möjlighet att lösa bilen.

Men om samma situation är omvänd , bilen är värd 60% men ingen möjlighet att köpa loss. Får man då tillbaka 20%?....

Nu blandar du ihop privat leasing med ett vanligt lån.    Som jag förstår det så köper du en bil för 1miljon  med 50% restvärde så betalar du bara 500k av lånet sen har du 500k som ska betalas när lånet förfaller.     Sen får man ju så klart räkna lite på räntan osv men enkelt förklarat.

Kör fort så hinner inget hända...

Evildan
28 april 2018
#10
Ett gyllene tips från mig är följande.
Får man inte låna på sin bank, låna inte alls.
En dyrare så kallad premiumbil, likt Audi som nämndes, tappar värdet procentuellt snabbare är en billig bil likt Dacia.
Jag instämmer inte i att dessa har ett högt andrahandsvärde, en dyr bil kostar ofta mer pengar att köpa men värdetappet är större både procentuellt och i rena pengar.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 254 Inlägg
28 april 2018
#11
Growe skrev:
Vettemannen skrev:
Growe skrev:
Verkar ett korkat sätt att handla bil på.    Då har man en avbetalning på 5år och efter dom 5åre  får man hoppas att bilen är värd pengarna som ska betalas. Tycker det låter som ett upplägg som går ut på att sälja bilar som kunden inte har råd med.    Lika illa som privatleasing.

Det känns som snarlika försäljningsmetoder. "Köp nåt du inte har råd med och ta smällen sen." Har man inte slanten i handen till en ny bil så är det kanske bättre att köpa en bättre begagnad bil eller ta ett regelrätt banklån hos sin bank.

/Benny

Japp lite så känner jag oxå..  Har ju dålig koll på lån eftersom jsg aldrig tagit ett lån eller ens ägt ett kort med kredit.  Men vad jag kan minnas så var lån på bilar så att dom var till 100% betalda när man betalat sina 5år eller hur många år man lagt lånet på. Att privat leasing är en dålig affär ser man rätt tydligt på blocket.    Letade själv efter en Vw polo 2010- och sorterade man efter pris såg man ungefär 1000st privat leasing bilar som privat personer försökte bli av med. Typ överta min leasing bil få 2000kr..   Rätt mycket skapligt desperata folk.  Inget i mot att man köper en bil på avbetalning men då ska den bara 100% betald när lånet förfaller.

Det är klart att människor blir desperata när dom upptäcker att "Detta har jag inte råd med, det lät så bra i bilaffären"!! Tycker också att bilen ska vara betald när X antal månader passerat. Det är bättre att lägga in en kontantinsats på 20, 30 40 eller 50%.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

2 638 Inlägg
28 april 2018
#12
Problemet är att först ska man betala 20% kontant vid affär, sen ska du betala av lånet i x månader och sen hoppas att bilen värd det som restvärdet är beräknat på. Är den värd mindre än beräknat restvärde får man betala mellanskillnaden.

Antingen måste man sedan lösa ut bilen genom att ta ett nytt lån/betala kontant på den summan restvärdet är på eller lämna tillbaka bilen och köpa en annan, men då har man lika mycket pengar som lån i den bilen man byter in och måste då in med nya 20% kontant på den nya bilen.

Jag tycker inte det är ett bra finansieringsalternativ, då är det bättre att ta ett lån på längre tid så bilen är betald när lånet är betalt. Och vill man byta bil oftare så är leasing ett bättre alternativ än lån med restvärde.

Fri fart för ett fritt folk!
14 160 Inlägg
28 april 2018
#13
Evildan skrev:
Ett gyllene tips från mig är följande.
Får man inte låna på sin bank, låna inte alls.
En dyrare så kallad premiumbil, likt Audi som nämndes, tappar värdet procentuellt snabbare är en billig bil likt Dacia.
Jag instämmer inte i att dessa har ett högt andrahandsvärde, en dyr bil kostar ofta mer pengar att köpa men värdetappet är större både procentuellt och i rena pengar.

Nej nej så kan man ju inte säga..    Audi är säkert värd 130k när det är dags medans en dacia bara är värd 40k.   Hehe näe du har en poäng många inte förstår.    Att dacian är 80% billigare i inköp verkar man inte tänka på man ser bara slutvärdet i hur stor summan är..    Sen med Dacian så har du iallfall en hel motor efter dom 5åren medans Audin behöver en ny motor för 80k

Kör fort så hinner inget hända...

180 Inlägg
28 april 2018
Trådstartare
#14
Vet inte om det ändrar något men tycks vara vissa oklarheter i den här tråden. Det här stod i det mailet jag fick från bilfirman angående hur det funkar när:

"Fördelen med att lägga upp med restvärde är att man kommer ner i månadskostnad.
När det närmar sig 3 år så kan man välja att köpa loss den, fortsätta med betalningen eller sälja bilen.
Men du kan när som helst lösa lånet utan extra kostnader. Även efter bara några månader.
9 av 10 bilar vi säljer med finans väljer att finansiera med restvärde."

Vem hinner bromsa för fartkameror när det finns långa raksträckor

570 Inlägg
28 april 2018
#15
Thunderstruck skrev:
Vet inte om det ändrar något men tycks vara vissa oklarheter i den här tråden. Det här stod i det mailet jag fick från bilfirman angående hur det funkar när:

"Fördelen med att lägga upp med restvärde är att man kommer ner i månadskostnad.
När det närmar sig 3 år så kan man välja att köpa loss den, fortsätta med betalningen eller sälja bilen.
Men du kan när som helst lösa lånet utan extra kostnader. Även efter bara några månader.
9 av 10 bilar vi säljer med finans väljer att finansiera med restvärde."

Ja de skriver ju själva att fördelen är lägre månadskostnad men inget om vad som händer om bilen sjunker mer i värde än tänkt. Det räcker tex med att köra längre än vad firman har tänkt sig så händer ju det.


Muttley
28 april 2018
#17
Growe skrev:
Janneutanb skrev:
Om man köper bilen på 36 mån med 40% restvärde och bilen bara är värd 30% måste man betala upp till 40% om man inte har möjlighet att lösa bilen.

Men om samma situation är omvänd , bilen är värd 60% men ingen möjlighet att köpa loss. Får man då tillbaka 20%?....

Nu blandar du ihop privat leasing med ett vanligt lån.    Som jag förstår det så köper du en bil för 1miljon  med 50% restvärde så betalar du bara 500k av lånet sen har du 500k som ska betalas när lånet förfaller.     Sen får man ju så klart räkna lite på räntan osv men enkelt förklarat.

Vilket korkat upplägg :p
Bättre att isåfall ta banklån och betala av bilen så fort man kan.  Och köpa något man har råd att betala av.

180 Inlägg
29 april 2018
Trådstartare
#18
Pininfarina406 skrev:
Thunderstruck skrev:
Vet inte om det ändrar något men tycks vara vissa oklarheter i den här tråden. Det här stod i det mailet jag fick från bilfirman angående hur det funkar när:

"Fördelen med att lägga upp med restvärde är att man kommer ner i månadskostnad.
När det närmar sig 3 år så kan man välja att köpa loss den, fortsätta med betalningen eller sälja bilen.
Men du kan när som helst lösa lånet utan extra kostnader. Även efter bara några månader.
9 av 10 bilar vi säljer med finans väljer att finansiera med restvärde."

Ja de skriver ju själva att fördelen är lägre månadskostnad men inget om vad som händer om bilen sjunker mer i värde än tänkt. Det räcker tex med att köra längre än vad firman har tänkt sig så händer ju det.

Finns ingen milbegränsning som det gör när man leasar en bil.

Vem hinner bromsa för fartkameror när det finns långa raksträckor

570 Inlägg
29 april 2018
#19
Thunderstruck skrev:
Pininfarina406 skrev:
Thunderstruck skrev:
Vet inte om det ändrar något men tycks vara vissa oklarheter i den här tråden. Det här stod i det mailet jag fick från bilfirman angående hur det funkar när:

"Fördelen med att lägga upp med restvärde är att man kommer ner i månadskostnad.
När det närmar sig 3 år så kan man välja att köpa loss den, fortsätta med betalningen eller sälja bilen.
Men du kan när som helst lösa lånet utan extra kostnader. Även efter bara några månader.
9 av 10 bilar vi säljer med finans väljer att finansiera med restvärde."

Ja de skriver ju själva att fördelen är lägre månadskostnad men inget om vad som händer om bilen sjunker mer i värde än tänkt. Det räcker tex med att köra längre än vad firman har tänkt sig så händer ju det.

Finns ingen milbegränsning som det gör när man leasar en bil.

Nej men bilen sjunker i värde mer än tänkt.



Sök