2800
Sök

Köpråd: Liten 4x4 genom Sahara för icke-bilkunnig

1 Inlägg
18 maj 2018
Trådstartare
#1
Hej,

För två år sedan köpte vi en Pajero Pinin på blocket för <20k och körde den genom Europa, Iran, genom Stanländerna, innan den gav upp ute på Pamir Highway (https://en.wikipedia.org/wiki/M41_highw … khorog.jpg) i bergen på 4000 meters höjd i Tajikistan. Vi visste inte så mycket om bilar, men det var ett kul äventyr. Hade vi gjort vårt research bättre hade vi insett att GDI-motorer (som jag förstår det) kräver en del underhåll, och att det kanske inte var ultimat att tanka 85-oktanig bensin i den motorn. Det hade egentligen bara varit en Google-sökning bort.

Jag vill nu köpa mig en egen bil och även om jag inte har planerat någon resa f.n., ser jag det som en bil som potentiellt skulle klara sig igenom Sahara utan problem. Även om jag vet att folk har kört igenom Sahara med 30 år gamla bubblor, letar jag efter något pålitligt och hållbart. Det är även till STOR fördel om bilen är lätt att fixa (mycket mekanik, lite elektronik) för en mekaniker, oavsett om det är i Senegal, Kenya, Peru eller Pakistan. En fördel är även om det inte är lätt med tillgång till reservdelar runt om i världen.

Toyota Landcruiser är det naturliga valet för den här typen av expeditionsbilar, men de är både fruktansvärt dyra och onödigt stora. Jag skulle helst vilja ha något betydligt mindre. Utan att ha gjort någon större research, har jag spontant har jag tänkt mig något i stil med Suzuki Jimny, Suzuki Vitara, Mitsubishi Pajero Pinin eller Toyota Rav-4, men det kanske finns en uppsjö av bilar som ni rekommenderar som passar mig? Vad tror ni är bäst givet mina krav? Jag skulle säga att budget är under 40,000; ju billigare, ju bättre.

131 Inlägg
18 maj 2018
#2
Jag kan tyvärr inte ge dig dom råd du söker, men blev fruktansvärt intresserad av din resa du har gjort, finns det att läsa mer om den någonstans? vill du berätta mer om den? big_smile


480 Inlägg
18 maj 2018
#3
En äldre suzuki är ganska enkel att laga, och väger lite. Är kanske en fördel om det blir mycket sand?

Även jag skulle vilja läsa / se, mer om resan / resorna!!


158 Inlägg
18 maj 2018
#4
Suzuki samurai eller jimny som den också kallades.


7 454 Inlägg
18 maj 2018
#5
En äldre Suzuki, typ SJ410/413 är relativt enkel att reparera.
Suzuki Samurai har i sina senaste årsmodeller insprutning.
Suzuki Vitara skulle jag inte välja p g a de relativt känsliga hjulupphängningarna fram och bak.
Suzuki Jimny har ännu mer elektronik, men är å andra sidan betydligt komfortablare och driftsäkrare samt kraftigare hjulupphängningarna(längsgående långa smidda länkarmar som G-Wagen och Defender m fl).

Minst elektronik och luftkylt, vilket är önskvärt, får du med en äldre Citroen 2CV/B425.
Annan luftkyld och komfortabel bil är Citroen GS.
Med den senare gjorde Teknikens Värld en resa genom Afrika, kallad "Afrikas Drottning" (googla).

Med den första har flera medlemmar i SCK, Svenska Citroen Klubben, nått Dakar välbehållna.
En av de bilarna var en 12 hk av -59 års modell.

Mitt val skulle bli en Suzuki Jimny av minst -04 årsmodell.
Höj den 30 - 50 mm och montera 215/80-15" A/T-däck(Cooper A/T eller Toyo A/T) samt en 5 mm skyddsplåt av härdad fartygsaluminium under fördelningslådan(hela vägen mellan infästningarna för länkarmarna) + ev ett skydd under bränsletanken.
Vidare stabilt takräcke med vatten- och bränsledunkar samt kanske ett eller två extra reservhjul + stabil och pålitlig domkraft + ryckstropp + några schackel + ev ett par "rundsling".
Större och kraftigare spaklyftblock, typ "LUG ALL", + "jordankare" + några 10-tal meter stålvajer.
Får du plats med så kan "wåfflor" eller sandstegar vara ett användbart tillbehör i lös sand eller över djupa hjulspår/diken.

Vill du läsa ett mycket intressant "ökenreseäventyr" så rekommenderar jag Jan Myrdals "Resa i Afganistan" med en 9 hk Citroen 2CV.


Sök