Hej,
För två år sedan köpte vi en Pajero Pinin på blocket för <20k och körde den genom Europa, Iran, genom Stanländerna, innan den gav upp ute på Pamir Highway (
https://en.wikipedia.org/wiki/M41_highw … khorog.jpg) i bergen på 4000 meters höjd i Tajikistan. Vi visste inte så mycket om bilar, men det var ett kul äventyr. Hade vi gjort vårt research bättre hade vi insett att GDI-motorer (som jag förstår det) kräver en del underhåll, och att det kanske inte var ultimat att tanka 85-oktanig bensin i den motorn. Det hade egentligen bara varit en Google-sökning bort.
Jag vill nu köpa mig en egen bil och även om jag inte har planerat någon resa f.n., ser jag det som en bil som potentiellt skulle klara sig igenom Sahara utan problem. Även om jag vet att folk har kört igenom Sahara med 30 år gamla bubblor, letar jag efter något
pålitligt och hållbart. Det är även till
STOR fördel om bilen är lätt att fixa (mycket mekanik, lite elektronik) för en mekaniker, oavsett om det är i Senegal, Kenya, Peru eller Pakistan. En fördel är även om det inte är lätt med tillgång till reservdelar runt om i världen.
Toyota Landcruiser är det naturliga valet för den här typen av expeditionsbilar, men de är både fruktansvärt dyra och onödigt stora. Jag skulle helst vilja ha något betydligt mindre. Utan att ha gjort någon större research, har jag spontant har jag tänkt mig något i stil med Suzuki Jimny, Suzuki Vitara, Mitsubishi Pajero Pinin eller Toyota Rav-4, men det kanske finns en uppsjö av bilar som ni rekommenderar som passar mig? Vad tror ni är bäst givet mina krav? Jag skulle säga att budget är under 40,000; ju billigare, ju bättre.