2244
Sök

Tips på lämpliga ändringar för okunnig

5 Inlägg
28 juni 2018
Trådstartare
Hallå!

Jag är intresserad av tips på enkla saker som skulle kunna göra min bil roligare, så vi kan ju börja med bilen jag äger.

Bilen jag äger är en Mercedes C200 Kompressor (bensinare), 163hk, sedan, manuell.
Bakhjulsdrift (såklart!)
Bilen är väldigt original, vanliga MB-fälgar, ej tonade rutor etc.

Nu vill jag alltså ha tips på vad NI tycker jag borde göra!
Notera att jag inte har något vidare till garage.

Självklart vill jag ju ha balla fälgar, det kommer när jag hittar något begagnat i närheten och jag känner jag att vill lägga pengarna på det.

Byte av stötdämpare fram för att få den lägre fram, man får nästan plats med huvudet ovanför däcket, vilket man verkligen inte får bak.

Tona rutorna, någonting som i teorin ska gå att göra själv, sedan vet jag inte ifall jag har tålamodet till det (ni kanske har tips)

Trim vet jag ingenting om (i princip) när det gäller bilar så framförallt sånt jag är intresserad av tips på!

Vad tycker ni jag borde göra?!

Såhär ser den ut, bild från Google. Lite annorlunda fälgar dock.
https://i.pinimg.com/originals/69/ee/5f/69ee5f24561e37b3c40435a71eeb0321.jpg

1 661 Inlägg
29 juni 2018
18-19” fälgar + en sänkning samt en ordentlig polering så den blir extremt blank. Då har du en bil som sticker ut.
Senast redigerat av CC72 (29 juni 2018)

5 111 Inlägg
29 juni 2018
Vilken årsmodell har du?

5 Inlägg
29 juni 2018
Trådstartare
CC72 skrev:
18-19” fälgar + en sänkning samt en ordentlig polering så den blir extremt blank. Då har du en bil som sticker ut.

Fälgar och sänkning fram har jag som sagt redan tänkt på, dämparna bak är nog rätt slut så där är det redan tillräckligt lågt hehe smile

Polering kan nog bli av, måste först bara rostlaga lite.

Knugcab skrev:
Vilken årsmodell har du?

2002
Senast redigerat av Djuur (29 juni 2018)

5 111 Inlägg
30 juni 2018
OK, 02an då har du de gamla spegelblinkersarna som ser ut som lysrörsplast, samt de gamla strålkastarna med räfflade glas. Klarglasstrålkastare och spegelblinkers från en faceliftad modell blir ett lyft. Har du den vanliga grillen med två kromlister, byt till Avantgardens med fyra, det är ett enormt lyft. (Finns nya piratgrillar i Tyskland för noll och intet är ett tips). Sedan finns det väl lite roligare kjolar och stötfångare på AMG-modeller osv.

4 502 Inlägg
30 juni 2018
Bilen blir inte lägre för att du byter stötdämpare.

5 Inlägg
30 juni 2018
Trådstartare
zzr94092 skrev:

Säger jag att jag ska byta dämpare för att få den lägre så tror du väl inte att jag ska byta till nya originaldämpare?

Forummoderator
9 299 Inlägg
30 juni 2018
Djuur skrev:
zzr94092 skrev:

Säger jag att jag ska byta dämpare för att få den lägre så tror du väl inte att jag ska byta till nya originaldämpare?

Du kan byta till Vilka dämpare du vill, bilen blir inte lägre för det. Du vill byta fjädrar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

62 Inlägg
1 juli 2018
Ingen som har skrivit om trim ser jag. Rent spontant så borde du kunna skaffa ett lite större drivhjul till kompressorn. Gå inte crazy bara för då kan det gå illa.

Har tactrix kabel med tillgång till evoscan, ecuflash, s-sport till ralliart -10.

5 Inlägg
1 juli 2018
Trådstartare
caromania skrev:
Djuur skrev:
zzr94092 skrev:

Du kan byta till Vilka dämpare du vill, bilen blir inte lägre för det. Du vill byta fjädrar.

Nja, jag har tänkt att köpa justerbara coilovers och då byter man ju inte bara ut fjädern.

Man får ett ganska dåligt första intryck av forumet ifall det första som händer är att medlemmarna märker ord istället för att skriva någonting nödvändigt. Måste man verkligen märka på ord så kan man ju dessutom skriva skillnaden direkt.

Acobra skrev:
Ingen som har skrivit om trim ser jag. Rent spontant så borde du kunna skaffa ett lite större drivhjul till kompressorn. Gå inte crazy bara för då kan det gå illa.

Låter ju definitivt som något man hade velat ha, däremot verkar det vara ytterst lite information om det på internet och det verkar även vara en hel del skruvande för det, om jag uppfattat det rätt.

Tanken är att jag förmodligen inte behåller denna bilen särskilt länge, kanske ett år, då jag tänkt köpa en redigare MB med V8 och då känns det inte så värt att göra några större operationer på denna billiga bilen.

Tidigare gick jag lite i tankarna på att byta till sportluftfilter för att få ett trevligare ljud åtminstone, men när jag hade hört skillnaden så blev det ju genast totalt ointressant, men ni som är insatta kanske vet något annat enkelt man kan göra rent motormässigt?

5 Inlägg
1 juli 2018
Trådstartare
Knugcab skrev:
OK, 02an då har du de gamla spegelblinkersarna som ser ut som lysrörsplast, samt de gamla strålkastarna med räfflade glas. Klarglasstrålkastare och spegelblinkers från en faceliftad modell blir ett lyft. Har du den vanliga grillen med två kromlister, byt till Avantgardens med fyra, det är ett enormt lyft. (Finns nya piratgrillar i Tyskland för noll och intet är ett tips). Sedan finns det väl lite roligare kjolar och stötfångare på AMG-modeller osv.

Hade missat ditt inlägg här! Absolut intressant att byta ut grillen, förstår dock inte exakt det med grillarna.
Jag har ägt bilen i nästan ett år men har ändå ingen bild på den av någon anledning haha, men jag tror att grillen ser ut såhär:

https://mbworld.org/forums/attachments/c-class-w203/177684d1268051886-black-grill-silver-w203-too-much-contrast-black-grill-2.jpg

Vad finns det för vettiga hemsidor att beställa billiga kopior av plastdelarna från? Jag vet inga hemsidor för bildelar utöver skruvat typ big_smile

Sök