2878
Sök

Audi A6 1.8T 2004 - Återkommande P0130-kod

31 Inlägg
12 juli 2018
Trådstartare
Hallå i stugan!

Har lite funderingar kring en P0130-kod (O2 Sensor Circuit Malfunction (Bank 1, Sensor 1)  som återkommer efter X antal kallstarter på min Audi. Koden ackompanjeras förr eller senare av en felkod för katalysatorn (P0420) som återkommer efter ett längre antal körda mil över flera åkturer.  Forumtråd om P0420-koden: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=325138. Bilen är nämligen köpt med bland annat dessa 2 koder för en spottstyver så jag har inte blivit lurad men jag vill ju fixa dem såklart smile

Jag har nu bytt den främre lambdasonden mot en billig begagnad med samma OEM-nummer eftersom det trots allt var den troligaste orsaken. Koden kommer dock fortfarande tillbaka efter X antal kallstarter och nu börjar jag få slut på idéer... Jag och farsan sprutade startgas lite varstans i motorrummet vid insuget idag för att se om det kanske rörde sig om några läckor där men icke sa nicke.

Nämnvärt är bland annat att bilen gick igenom besiktningen för några månader sedan med dessa koder nollställda. Så kan det helt enkelt vara så att datorn är för kinkig med värdena, eller är det något underliggande problem här och i så fall vad? Hade det inte varit för motorlampan hade jag personligen inte kunnat gissa att det var något fel på bilen med tanke på hur jämnt den går.

Alla kvalificerade gissningar uppskattas enormt mycket! Här är en video på lite O2-värden vid tomgång (varm motor) om det hjälper: https://www.youtube.com/watch?v=B60MvVW … e=youtu.be
Senast redigerat av Saitham (12 juli 2018)

18 Inlägg
6 augusti 2018
Har du kollat på din luft-masse-mätare? samt eventuella läckor/skador på luftinsug? Hade dessa problem med p0130 på min bmw. smile

Avstängd
10 388 Inlägg
6 augusti 2018
Galet vanligt att den ploppar upp med ett läckande system. Behöver inte läcka mycket nog för att bilprovningen ska ens påpeka att där är ett läckage på avgassystemet.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Sök