2804
Sök

Vparts sportluftfilter v70 t5

6 Inlägg
12 september 2018
Trådstartare
Hej, jag har nyligen köpt en v70 t5 -98 och tänkte att det vore spörtigt med ett öppet luftfilter.
Så jag cruisade in på vparts.se och köpte detta:

https://vparts.se/se/v70/volvo-v70-1997 … 0-c70.html

Notera att jag är jävligt grön när det gäller bilar och mek. Men när paketet kom och jag skulle sätta dit det så fick jag inte plats med skyddsplåten på något vis. Och fick jag det så passade inte slangarna i hålen.
Tänkte därför fråga om någon annan har någon erfarenhet av filtret från vparts och vet hur det hår till?

Hjälp uppskattas mycket.

Forummoderator
18 178 Inlägg
12 september 2018
Troligen blir bilen tröttare och kan tända motorlampan med det filtret. Hur du ska få det och passa vet jag inte.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 517 Inlägg
12 september 2018
Jag åkte fem år med ett BSR filter,tändes ingen motorlampa...
Inte blev den tröttare heller...
Om man får för sig att olja in filtret  man får problem.Hur du ska få kåpan att passa kan inte jag heller svara på.
Senast redigerat av zzr94092 (12 september 2018)

Forummoderator
26 418 Inlägg
12 september 2018
zzr94092 skrev:
Jag åkte fem år med ett BSR filter,tändes ingen motorlampa...
Inte blev den tröttare heller...
Om man får för sig att olja in filtret  man får problem.Hur du ska få kåpan att passa kan inte jag heller svara på.

Problemet är inte inoljningen i sig.
Detta gör man efter en rengöring och är brukligt.
Problemet är att många oljar in filtret alldeles för mycket, varför oljan dras in i Lmm:en och förstör denna, med tråkiga följder förstås.

Har aldrig monterat en dylik kåpa själv men kan tänka mig att det kan krävas att man kapar lite i både slangar och annat för att det ska passa. Universal är ju lite som det är, även om det är märkes och modellanpassat.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

527 Inlägg
12 september 2018
Man kanske får lite tuffare ljud när man trycker på lite, men tror inte att det gör någon särskild prestanda ökning. Satt ett öppet filter på min ST220 när jag köpte den tog bort det och ersatte med orginalfilterbox, vet inte men tyckte att bilen fick bättre gång då.
Inte så vetenskapligt men iaf.
https://youtu.be/gCi2yo4UqPI

3 173 Inlägg
13 september 2018
Bästa är att prata med vparts så får du nog hjälp hur de ska monteras och vad som behöver göras om
Senast redigerat av Tobzter (13 september 2018)

6 Inlägg
13 september 2018
Trådstartare
Tack för svar grabbar!
Jag går inte i nån illusion om att jag får 50häst effektökning eller liknande, tror inte de gör ett skit åt det positiva hållet mer än att låta tufft. Men att det låter tufft är nog för mig ☺️👍🏻

Sök