Prova med att, med gående motor så att bromsservot agerar, trampa MYCKET MYCKET hårt på bromspedalen några gånger.
Härigenom motioneras bromsokens kolvar.
Kan leda till att kärvande kolvar "lossar" och fungerar som avsett.
Åk ut på en väg som har lite trafik, så du inte stör annan trafik, och kör i 30 - 50 km/t och omväxlande "fisbromsar", d v s trampar lätt på bromspedalen varvat med att du trampar hårt på bromspedalen.
Kanske får du köra på tvåans eller treans växel.
När du bromsar med vänsterfoten "möter" med ökat gaspådrag med högerfoten.
Gör om detta flera gånger.
Känn på framhjulen om något av dem blir varmt resp det andra förblir kallt.
Förmodligen har du sämre bromsverkan på det kalla hjulet.
Dessutom kan du efter denna "bromsprovokation" provbromsa och hålla helt lätt i ratten för att kolla om ratten dras snett = något framhjul bromsar mindre än det andra.
Så som ovan beskrivits gör jag varje vår med mina hobbybilar, då de ska in för besiktning efter att ha stått stilla under vinterhalvåret.
Det här med att köra och bromsa hårt, under gaspådrag, gör man för att bromsbeläggen ska "svettas ur" lösningsmedlet efter ett längre stillastående eller om man kör mycket försiktigt och "fisbromsar" så att bromsarna inte får arbeta och det kan byggas upp ett glatt skikt på ytan på bromsbeläggen.
Sist, men inte minst, var försiktig om gör som jag föreslår så du inte stör annan trafik.