3893
Sök

Sneda bromsskivor - fram eller bak?

3 Inlägg
19 september 2018
Trådstartare
#1
Har en Skoda Fabia 15 MKIII där pedalen pulserar och ratten rycker ordentligt när jag bromsar. Ryckandet ökar ju snabbare jag kör och bromsar. Antar att det är någon av bromsskivorna som är sneda. Hur kan man veta om det är fram eller bak som är snett? Tänkte att jag ska byta själv då verkstaden skulle ta hutlöst betalt.

Killen jag snackade med på telefon på verkstaden menade på att om jag drog i handbromsen och inte kände några vibrationer så var det frambromsarna det var fel på. Detta eftersom handbromsen bara använder sig av bakre bromsarna. Jag provade och mycket korrekt så känns det inget när jag drar i handbromsen vilket då borde tyda på att det är fram som är problemet. Samtidigt så ser framskivorna fina ut, medan bakskivorna är rätt ordentligt spåriga så därmed är jag väl inte helt övertygad.

Vad tror ni? Hur kan man vara säker på om det är fram eller bak?

394 Inlägg
19 september 2018
#2
Hej.
Eftersom det känns i ratten så tyder det på att det är skivorna fram som är skeva. De kan se fina ut ändå, då skevheten inte syns med blotta ögat.
Kom ihåg att även byta bromsbeläggen när du byter skivorna.

Med vänlig hälsning Stefan

118 Inlägg
19 september 2018
#3
Att bakskivorna är ordentligt spåriga är antagligen bromsbeläggen som är slut så det blir metall mot metall. Kontrollera det. Du bör nog byta bromsskivor och belägg runt hela bilen. Vibrationer från frambromsar och skadade bromsskivor bak...

2 251 Inlägg
19 september 2018
#4
Hade en Passat som ryckte nåt otroligt i ratten när jag bromsade. Blev allt värre.
Vid en kraftigare inbromsning riktigt hoppade bilen, strax efteråt började det skramla.

Det var en av de ventillerade bromsskivorna fram, som hade rostat sönder i luftkanalerna. Alltså på en skiva.
Skivan hade tryckts ihop under en längre tid, med skakningar.
Så trycktes de ihop flera mm, på bredden. Men bara på vissa ställen.

Bara att byta... Vet inte hur det ser ut på din bil.
Men här var det bara att hissa upp bilen med domkraft, lossa hjulet, lossa bromsoket och skivan.
Fixade med vanliga verktyg.

Hör med någon annan firma, om den första var för dyr.

Byt på båda sidor om detta är felet. Och då öven bromsklossar.

Skruvat.se  och andra nätbutiker har vettiga priser.
Senast redigerat av Meaganeowner (19 september 2018)

3 Inlägg
19 september 2018
Trådstartare
#5
Tack för svar! Från början kändes det mest i bromspedalen, men ju längre tid det gått så känns det mer och mer i ratten. Men det lutar väl ändå åt att det är fram.

Bromsskivorna bak är det mycket belägg kvar på. Bilen har bara gått drygt 2000 mil. Så det bör inte vara metallen som ligger an skivan som gör spåren. Kanske borde byta skivor och belägg bak för att vara på säkra sidan.

4 192 Inlägg
19 september 2018
#6
Nu vet jag inte hur konstruktionen på din bil ser ut men vanligt är ju att handbromsen har backar som bromsar i insidan på bromstrumman.

Då tror jag inte att man märker att bromsskivan är sned eftersom inte inte är samma anläggningsyta som bromsbeläggen.


Reservdelsnisse
194 Inlägg
19 september 2018
#7
Skoda har på skivbromsen. Mest volvo som har backar nu för tiden.


736 Inlägg
19 september 2018
#8
På din beskrivning låter det exakt som skeva bromsskivor fram smile


4 501 Inlägg
19 september 2018
#10
Vilken Volvo har handbromsen inne i skivan numera, Bmsone??

3 Inlägg
30 september 2018
Trådstartare
#11
Så där ja... Skivor och belägg utbytta fram. Skakningar helt borta. Helnöjd! 😃

Helt seriöst skulle Skoda ta 3900 spänn plus felsökningskostnad för det som jag som lekman löste via onlineorder för 780 spänn (Bosch grejer), en Youtubevideo och typ en timmes jobb hemmavid. Det var till och med rätt kul. Borde byta jobb och bli bilmekaniker med de timpriserna...

452 Inlägg
30 september 2018
#12
PelleB76 skrev:
Så där ja... Skivor och belägg utbytta fram. Skakningar helt borta. Helnöjd! 😃

Helt seriöst skulle Skoda ta 3900 spänn plus felsökningskostnad för det som jag som lekman löste via onlineorder för 780 spänn (Bosch grejer), en Youtubevideo och typ en timmes jobb hemmavid. Det var till och med rätt kul. Borde byta jobb och bli bilmekaniker med de timpriserna...

Om alla pengar gick till bara bilmekanikern skulle de ju vara trevligt, är rätt mkt saker som kostar som du inte ser,

2 251 Inlägg
1 oktober 2018
#13
Ja... slipsar, vita skjortor och stiliga byxor med pressveck.
Ny renkokt overall för varje bil som tas in för service.
Fem man som vacuumsuger golv för sandkorn.

Ett speciellt decinficeringsrum med personal som återställer bilen i nyskick, vad gäller damm o lort, innan den rullas vidare för undersökning.

Detta är bl a vad som ligger i undersökningskostnad hos VAG i resistensstaden.

Jag vänder mig alltid till bymecken. Då har jag råd med att betala 500 mer än han begär.

452 Inlägg
1 oktober 2018
#14
Meaganeowner skrev:
Ja... slipsar, vita skjortor och stiliga byxor med pressveck.
Ny renkokt overall för varje bil som tas in för service.
Fem man som vacuumsuger golv för sandkorn.

Ett speciellt decinficeringsrum med personal som återställer bilen i nyskick, vad gäller damm o lort, innan den rullas vidare för undersökning.

Detta är bl a vad som ligger i undersökningskostnad hos VAG i resistensstaden.

Jag vänder mig alltid till bymecken. Då har jag råd med att betala 500 mer än han begär.

Att påstå att kostnaden handlar om ”tröjor och dekaler” som en numera avliden komiker myntat kan vi nog vara överens om att det inte stämmer!
Kostnaden ligger i vilka krav tillverkaren ställer på verkstaden vad det gäller verktyg, abonnemang för fordonsspecifika program, diagnosdatorer, kalibrering av utrustning osv. Det mesta går ut på att vara certifierade enl ISO9001 Samt ISO14001.
Detta är inget bysmeden har några krav på och kan således vara billigare,


Sök