3297
Sök

Motorolja till Volvo 740 GL -87 B230F?

110 Inlägg
25 juni 2007
Trådstartare
Ska byta olja på bilen (kolsvart) och filter. Men vet inte vad jag ska ta för olja...
Bilen kommer köras under sommarn, stå hela hösten, kanske köras i vinter (max 4 veckor) och stå hela våren o köras till sommarn igen, osv.

Syntet? -Bra lr värdelöst?

Köpa halvdyr o byta var 1000:e mil lr köpa svindyr o byta var 5000:e mil? Eller hur ska man tänka, är ju en gammal bil lixom...

Hur mycket olja rymmer motorn? 4-5 liter?

Har öppet luftfilter o sportavgas om de spelar nån roll? Ingen turbo dock.. =/

Tacksam för snabba svar smile

Have a good time, all the time!

21 761 Inlägg
25 juni 2007
Motorn rymmer 3,85 liter med filter, alla B21-B230 utan turbo har samma oljemängd.

Jag använder syntetisk 5W40 till min 240 med B230E, den har gått 36000 mil och tar högst 1-1,5 liter olja på 1000 mil. Om du vet vilken typ av olja det nu är i motorn så är det väl enklast att fortsätta använda samma sorts olja, då är det inget att vara orolig för.

110 Inlägg
25 juni 2007
Trådstartare
har dock inte den blekaste var det e för olja nu. (förra ägarens olja)

Motorn "hostar"/hackar lite när man accelerar, minns inte om de bara var på lägre växlar lr alla.. men syrran var på verkstan o bytte däck så sa dom till henne o bytan oljan omgående för den var SVART o att de kunde göra så den gick fint.. men va tror ni? kan det vara bensinpumpen? hoppas inte dock tongue

21 761 Inlägg
25 juni 2007
Jag tror att du bör byta olja+filter och sedan se över tänddelarna, rotor+lock+tändkablar+stift. Luftfiltret kan du kika på om det är mycket oljigt och smutsigt, byt i så fall. Bränslefiltret kan vara gammalt, det kan du byta för att vara säker. När allt detta är i bra skick så är det mycket möjligt att motorn går bättre.

Om man inte har fått info om vad som är servat från tidigare ägaren så bör man se över dessa saker som jag räknade upp, det kan ju vara så att allting är väldigt gammalt och då fungerar motorn oftast inte bra. Verkstaden kan ju ha rätt, det räcker kanske med oljebyte, det märker du efter bytet i så fall.
Senast redigerat av Drönirettab (25 juni 2007)

110 Inlägg
25 juni 2007
Trådstartare
mm har inga papper på nåt sånt.. han påstod att motorn var bytt oxå vid 20k mil lr om motorn hade gått 20k.. fattade aldrig.. syrran hämtade bilen.. tongue

ska kolla över det du sa! luftfiltret har ja kollat på (kass installation) o det var lite småtrasigt i fästet, ska väl lagas på nåt sätt... de va inte oljigt filtret, men kanske lite smuttsigt (aldrig sett ett smutsigt sportfilter förut :S) men hur rengör man det? man ska anväda nån olja har ja hört..?!

21 761 Inlägg
26 juni 2007
Jag är ingen fena på detta med sportluftfilter eller så, andra får nog ge råd.

110 Inlägg
26 juni 2007
Trådstartare
jaha, vad använder ni andra för olja då? syntet lr inte?

Pan
26 juni 2007
Jag körde biltemas helsyntet i min gammla 740.

110 Inlägg
26 juni 2007
Trådstartare
Pan skrev:
Jag körde biltemas helsyntet i min gammla 740.

funka bra? bytte ofta?

Smålänning
7 887 Inlägg
26 juni 2007
I en 740 funkar det aldeles utmärkt med mineralolja 10W/40 och kanske byta lite oftare istället.

Jag hade delsyntet i min bil, och då drog den olja, visseligen lite, men mer än den ska, fick fylla ca 0,5 - 1 liter per månad.
Nu kör jag på mineralolja, precis den som står i boken, och nu drar bilen ingen olja alls längre, så häll inte i för fin olja i en så gammal bil.

Är du osäker på om det varit mineral eller syntet i den innan brukar jag bli rekomenderad att hälla i delsyntet.

men Esso Uniflo 10W/40 använder jag i min bil, och den duger aldeles utmärkt till så gamla bilar.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Mr White
1 072 Inlägg
26 juni 2007
Jag kör på mobil halvsyntet och byter olja å filter var 1000mil...

Sök