DJ_V8_BMW skrev:
Efter en tids slit i garaget börjar BMWn bil igen.
Har både hunnit fått ihop den, provkört och skruvat isär den igen.
Det som har hänt under den senaste månaden är:
-Byggt nytt avgassystem. 3" som delar till dubbla dämpare i 2,5"
-Monterat kylaren och kopplat om kylarslangarna för att passa min lågt placerade kylare.
-Lämnat upp styrboxen för mappning/programmering.
-Bytt diff till 2,86 utv (tidigare 3,15)
-Monterat laddtrycksstyrning.
-Monterat ett AEM vatten/metanol sprut.
-Plus en massa annan små skit....
Den har fungerat mycket bra vid provkörningarna, men har hela tiden märkt att det finns mer att plocka ur.
Första rundan med original mapp och en turbo som bara laddade 0,45bar var ingen större sensation, men med lite högre tryck började det hända grejer.
Skickade boxen till Fekzen i Stockholm för programmering, när jag fick tillbaka den hade jag ca 40hk (totalt 220hk) och 150Nm (550Nm) mer, det gjorde en stor skillnad.
Jag har tidigare "laborerat" med vatten/metanol insprutning i tidigare motorprojekt så varför inte prova det på denna motorn också!
Beställde ett nytt amerikanskt AEM sprut avsett för pickup dieslar. I montering satsen fanns dubbla insprutare avsett för högt effektuttag men valde att bara köra singel med en stort munstycke.
Det gav ännu ett effekt steg i min jakt på mer vrid. Men tror ändå att jag ska testa att köra med dubbla spridare för det tror jag motorn ska klara.
Men med mer vrid kommer problemen att få grejerna att hålla....
På dom lägre växlarna vid gaspådrag så får jag lite lätt hjulspinn vid effekttoppen, men vid högre växlar hänger inte kopplingen med trots sin sinterlammel, men kan det inte vara så att TDSens tryckplatta inte riktigt är anpassat till nästa 600Nm i vrid?
En ny platta får det bli i vinter.
Bytte även diffen igår. Tyvärr ingen bromsad men till TDSens 2,86 diff. Fick en mycket trevligare bil att köra och passar motor effekten bättre. Innan behövde jag 4vxl för att nå 100km/h, nu behövs bara 3.
Ska köra bilen i några dagar till innan den åker in i verkstaden igen för vinterns uppgraderingar, då kommer bla elen och motorrummet snyggas till, ny koppling och planerar att skaffa några andra spridare för att nå mitt mål på 300hk och en jävla massa vrid!
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 4ef4f9.jpgVatten/metanol sprutet.
///DJ