3757
Sök

Sträv yta i cylinderlopp Audi 2.7t

19 Inlägg
13 december 2018
Trådstartare
#1
Köpte en audi a6 2.7t som jag skulle byta topplockspackningar på. När jag fick ur motorpaketet och skruvade av topparna upptäckte jag en sträv yta i ett av cylinderloppen (se bild).

Vad kan detta bero på,  är det något att bry sig om?

Obs. Motorn har stått med vatten i loppen därav missfärgningar/korrosion wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219269/219269-3d28ed1d45ccf8d0fab2ca4be0e72c30.jpg

5 687 Inlägg
13 december 2018
#2
Tycker skadan påminner om hur det ser ut i en snöskotercylinder där nikasilet släppt.

Googlat lite snabbt och verkar som att Audi använt Alusil på sina 2,7T vilket är likt nikasil vad jag förstått.

Så finns risk att din cylinder är skrot. Jag har dock inga egna erfarenheter av dessa motorer.


19 Inlägg
13 december 2018
Trådstartare
#3
simlar skrev:
Tycker skadan påminner om hur det ser ut i en snöskotercylinder där nikasilet släppt.

Googlat lite snabbt och verkar som att Audi använt Alusil på sina 2,7T vilket är likt nikasil vad jag förstått.

Så finns risk att din cylinder är skrot. Jag har dock inga egna erfarenheter av dessa motorer.

Tack för svar!
Måste faktiskt säga att jag inte håller med där riktigt. Detta är ett gjutjärnsblock. Såvitt jag vet användes Alusil enbart till aluminiumblocken. smile

4 469 Inlägg
13 december 2018
#4
Prova att vattenslipa lite, tycker att det ser ut som rost.

Forummoderator
18 013 Inlägg
13 december 2018
#5
Audi... Byt packning och kör. Skaffa en bra försäkring. Den rasar väl snart igen och då blir den inlöst. Problemet löst. Köp en riktig bil sen big_smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

80 Inlägg
13 december 2018
#6
Kul när en moderator kommer med konstruktiva lösningar...Suck.
/ Hälsningar Claes

4 469 Inlägg
13 december 2018
#7
FB  löser väl inte in en gammal bil pga.motorras?!
Senast redigerat av zzr94092 (13 december 2018)

989 Inlägg
13 december 2018
#8
clabbe14 skrev:
Kul när en moderator kommer med konstruktiva lösningar...Suck.
/ Hälsningar Claes

Håller med, det är det som verkligen höjer nivån på forumet sad
Det bästa är att alla dessa fantastiska inlägg alltid är riktade mot allt som kommer från VAG.

VAG har världens bästa bilar.

148 Inlägg
14 december 2018
#9
Att hona lite lätt med ett sånt där enkelt fjädrande honingsverktyg med kolven i lägsta läget, kan väl vara ett alternativ?

Fri fart för ett fritt folk!
14 138 Inlägg
14 december 2018
#10
candyweiss skrev:
clabbe14 skrev:
Kul när en moderator kommer med konstruktiva lösningar...Suck.
/ Hälsningar Claes

Håller med, det är det som verkligen höjer nivån på forumet sad
Det bästa är att alla dessa fantastiska inlägg alltid är riktade mot allt som kommer från VAG.

Det är för dom bara tillverkar skräp

Kör fort så hinner inget hända...

6 067 Inlägg
14 december 2018
#11
Gustavssn skrev:
simlar skrev:
Tycker skadan påminner om hur det ser ut i en snöskotercylinder där nikasilet släppt.

Googlat lite snabbt och verkar som att Audi använt Alusil på sina 2,7T vilket är likt nikasil vad jag förstått.

Så finns risk att din cylinder är skrot. Jag har dock inga egna erfarenheter av dessa motorer.

Tack för svar!
Måste faktiskt säga att jag inte håller med där riktigt. Detta är ett gjutjärnsblock. Såvitt jag vet användes Alusil enbart till aluminiumblocken. smile

Även om det där verkligen är gjutjärn ser det ut som något har släppt från ytan på cylinderloppet närmast topplocket. Man kan också se att metallen är helt ren där, till skillnad från resten av cylinderloppet. Frågan är mycket av ytan som släppt, om det går att hona bort eller om blocket ändå är skrot. Om det är gjutjärn går det nog att borra, men frågan är vad det skulle kosta inklusive kolvar med överdimension. För det räcker nog inte att bara borra en cylinder, man måste nog borra alla för att få balans?

6 143 Inlägg
14 december 2018
#12
Hej!
Var är vändkanten? Om det är lite rost ovanför vändkanten gör ju inte det någonting!


989 Inlägg
14 december 2018
#13
Growe skrev:
candyweiss skrev:
clabbe14 skrev:
Kul när en moderator kommer med konstruktiva lösningar...Suck.
/ Hälsningar Claes

Håller med, det är det som verkligen höjer nivån på forumet sad
Det bästa är att alla dessa fantastiska inlägg alltid är riktade mot allt som kommer från VAG.

Det är för dom bara tillverkar skräp

Men ni få som tycker det på detta i övrigt fantastiska forum, håll det för er själv.
Det är bara ett jävla tjatande om hur kasst allt är bara någon nämner VAG.
Vi är många fler som tycker tvärtemot, men vi tjatar inte konstant om det.
Enligt mig och flera släktingar, vänner och mängder av arbetskollegor är VAG
fantaska och de flesta håller sig till VAG eller återkommer efter något år med något
annat märke.
Så snälla lägg ner, ni förstör bara forumet.

Onödigt tillägg redigerat av moderator. Vi förstår din poäng. Sänk inte ribban därifrån.
Tack!
Mvh Caromania.
Senast redigerat av candyweiss (14 december 2018)

VAG har världens bästa bilar.

Forummoderator
9 299 Inlägg
14 december 2018
#14
Så så, nu släpper vi TVn och återgår till ämnet. Och bara för att alla ska känna sig nöjda så skriver jag då att det gäller just alla.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.


Sök