Köpte en audi a6 2.7t som jag skulle byta topplockspackningar på. När jag fick ur motorpaketet och skruvade av topparna upptäckte jag en sträv yta i ett av cylinderloppen (se bild).
Vad kan detta bero på, är det något att bry sig om?
Obs. Motorn har stått med vatten i loppen därav missfärgningar/korrosion
Tycker skadan påminner om hur det ser ut i en snöskotercylinder där nikasilet släppt.
Googlat lite snabbt och verkar som att Audi använt Alusil på sina 2,7T vilket är likt nikasil vad jag förstått.
Så finns risk att din cylinder är skrot. Jag har dock inga egna erfarenheter av dessa motorer.
Tack för svar! Måste faktiskt säga att jag inte håller med där riktigt. Detta är ett gjutjärnsblock. Såvitt jag vet användes Alusil enbart till aluminiumblocken.
Kul när en moderator kommer med konstruktiva lösningar...Suck. / Hälsningar Claes
Håller med, det är det som verkligen höjer nivån på forumet Det bästa är att alla dessa fantastiska inlägg alltid är riktade mot allt som kommer från VAG.
Kul när en moderator kommer med konstruktiva lösningar...Suck. / Hälsningar Claes
Håller med, det är det som verkligen höjer nivån på forumet Det bästa är att alla dessa fantastiska inlägg alltid är riktade mot allt som kommer från VAG.
Tycker skadan påminner om hur det ser ut i en snöskotercylinder där nikasilet släppt.
Googlat lite snabbt och verkar som att Audi använt Alusil på sina 2,7T vilket är likt nikasil vad jag förstått.
Så finns risk att din cylinder är skrot. Jag har dock inga egna erfarenheter av dessa motorer.
Tack för svar! Måste faktiskt säga att jag inte håller med där riktigt. Detta är ett gjutjärnsblock. Såvitt jag vet användes Alusil enbart till aluminiumblocken.
Även om det där verkligen är gjutjärn ser det ut som något har släppt från ytan på cylinderloppet närmast topplocket. Man kan också se att metallen är helt ren där, till skillnad från resten av cylinderloppet. Frågan är mycket av ytan som släppt, om det går att hona bort eller om blocket ändå är skrot. Om det är gjutjärn går det nog att borra, men frågan är vad det skulle kosta inklusive kolvar med överdimension. För det räcker nog inte att bara borra en cylinder, man måste nog borra alla för att få balans?
Kul när en moderator kommer med konstruktiva lösningar...Suck. / Hälsningar Claes
Håller med, det är det som verkligen höjer nivån på forumet Det bästa är att alla dessa fantastiska inlägg alltid är riktade mot allt som kommer från VAG.
Det är för dom bara tillverkar skräp
Men ni få som tycker det på detta i övrigt fantastiska forum, håll det för er själv. Det är bara ett jävla tjatande om hur kasst allt är bara någon nämner VAG. Vi är många fler som tycker tvärtemot, men vi tjatar inte konstant om det. Enligt mig och flera släktingar, vänner och mängder av arbetskollegor är VAG fantaska och de flesta håller sig till VAG eller återkommer efter något år med något annat märke. Så snälla lägg ner, ni förstör bara forumet.
Onödigt tillägg redigerat av moderator. Vi förstår din poäng. Sänk inte ribban därifrån. Tack! Mvh Caromania.