22 september 2018
Trådstartare
Hej,
Jag har en 745 som har börjat krångla stundvis vid tomgång. Det började för 1 vecka sen då jag var ute och körde. När jag stannade vid ett rödljus började hosta och skaka, då lyckades jag rädda upp det genom att varva och sen fungerade den som den skulle igen. Tänkte att jag nog hade råkat fumla med kopplingen eller liknande.
Nästa gång kom symtomen när jag skulle parkera och tomgången gick ner till 2-300 varv och bilen hostade och hoppade, lambda lampan tändes och sen dog den. Den gick sedan inte att starta utan hostade och lambda lampan lös. Jag testade och gasa medans jag startade och då lyckades jag få igång den. Sedan gick den som den skulle igen. Detta har sedan upprepat sig kanske 1 gång i timmen. Ibland lyckas jag rädda det genom att varva upp och ibland dör den. Det händer bara gångskörning och då bilen varit varm. Jag tycker dock att varvtalet dippar väldigt lågt när jag trycker ner kopplingen och stannar in, vid tex ett rödljus. Den går ner ibland ner till 300 varv för att sen vönda och gå upp till 7-800. Vet inte om det är vanligt eller inte.
Jag har gjort rent tomgångsmotorn enligt en guide jag hittade här och även testat byta till en annan lmm. Inget av det har gjort någon märkbar skillnad.
Jag har fått för mig att det surrar mer än vanligt ifrån bränslepumpen, kan vara inbillning. Pumpen är bytt för mindre än ett år sedan.
Det som jag mig fundersam är att problemet bara uppstår ibland. Tänker att om det är luft som läcker in eller liknande borde det ju vara konstant dålig..
Vore väldigt tacksam för tips på vad det kan vara eller hjälp med felsökning.
Mvh,
John