Hej. Det är så att jag tidigare blev helt förälskad i skodan jag körde tidigare. Skoda octavia 1.9 4x4. Finns ungefär inga ute på annons på blocket iallafall och har då kollar på en 1.6. Är det någon som testat skillnaden eller vet hur stor skillnaden är? 1.9 jag körde var turbon helt kaputt på men jag tyckte väl den dög åt mig iallafall. Inte så stora krav;) men vill ju inte bli iväg i trafiken.
Är det bara att glömma och det kommer vara en stor besvikelsen för att skillnaden är sååå stor eller skulle det funka?
Ska man ta det positivt eller inte att det är få ute till salu?😂
Det är fullt jämförbara prestanda mellan de äldre 1.9PD och de nyare 1.6CR motorerna. En effektbox eller ännu hellre en seriös mappning ger fullt godtagbara prestanda samtidigt som förbrukning och framförallt ljudnivå är lägre. Se till att bilen är ordentligt servad med alla tillägg, och att rosten inte fått tag i den. Elegance är minsta utrustningsnivå Du vill ha så det är kanon, då får du bättre stolar, xenonstrålkastare (oftast) etc.
Det är fullt jämförbara prestanda mellan de äldre 1.9PD och de nyare 1.6CR motorerna. En effektbox eller ännu hellre en seriös mappning ger fullt godtagbara prestanda samtidigt som förbrukning och framförallt ljudnivå är lägre. Se till att bilen är ordentligt servad med alla tillägg, och att rosten inte fått tag i den. Elegance är minsta utrustningsnivå Du vill ha så det är kanon, då får du bättre stolar, xenonstrålkastare (oftast) etc.
Den gamla var 2005/2006 den jag kikar på nu är 2011.
Vill inte åka fleeera mil och får en stor smäll i nyllet för att den inte leverar på samma sätt.
Funderar verkligen på det för skodan var den bästa skönaste bil jag kört omkring med. Men vet inte om jag ska köra omkring en bränsleslukande audi längre och hoppas det finns fler senare dock bensin.
Vet ej om det är värt att skaffa en bränslesnål dieselbil idag om man kör 1500mil/år?
Har tittat på denna. Köper jag annat så ska det vara 4x4 då jag kör Quattro idag:) Var väl typ den och 2 till jag hittat som verkar lämpliga. En av dom var en scout. Vet dock ej vilken egentligen skillnaden där:/
Men vet ej om jag ska våga mig på en bil som gått längre då jag inte kör så mycket och den kommer rosta upp innan 30 000mil. Svårt.
Har tittat på denna. Köper jag annat så ska det vara 4x4 då jag kör Quattro idag:) Var väl typ den och 2 till jag hittat som verkar lämpliga. En av dom var en scout. Vet dock ej vilken egentligen skillnaden där:/
Men vet ej om jag ska våga mig på en bil som gått längre då jag inte kör så mycket och den kommer rosta upp innan 30 000mil. Svårt.
Har tittat på denna. Köper jag annat så ska det vara 4x4 då jag kör Quattro idag:) Var väl typ den och 2 till jag hittat som verkar lämpliga. En av dom var en scout. Vet dock ej vilken egentligen skillnaden där:/
Men vet ej om jag ska våga mig på en bil som gått längre då jag inte kör så mycket och den kommer rosta upp innan 30 000mil. Svårt.
En sådan då? I klass med A6 fast bättre enligt mig själv då man får massa jäkla utrustning i dom :p fast kanske för stor?
Jag tänker på bränslet jag. Hihi kan man få en stor bil att dra samma så visst. Men förmodligen drar den mer. Behöver jag inte bilen i storlek så tar jag hellre en som är mer bränslesnål om jag ska köpa en ny. Sen är väl skatten dyrare eller? Kör ju en bil idag som kostade 0kr i inköp å ca 2000 kr i skatt men som drar 1.1 >bensin<. 1.6 var ej nån stor skillnad på skatten heller till det jag kör idag:)
Har tittat på denna. Köper jag annat så ska det vara 4x4 då jag kör Quattro idag:) Var väl typ den och 2 till jag hittat som verkar lämpliga. En av dom var en scout. Vet dock ej vilken egentligen skillnaden där:/
Men vet ej om jag ska våga mig på en bil som gått längre då jag inte kör så mycket och den kommer rosta upp innan 30 000mil. Svårt.
En sådan då? I klass med A6 fast bättre enligt mig själv då man får massa jäkla utrustning i dom :p fast kanske för stor?
Jag tänker på bränslet jag. Hihi kan man få en stor bil att dra samma så visst. Men förmodligen drar den mer. Behöver jag inte bilen i storlek så tar jag hellre en som är mer bränslesnål om jag ska köpa en ny. Sen är väl skatten dyrare eller? Kör ju en bil idag som kostade 0kr i inköp å ca 2000 kr i skatt men som drar 1.1 >bensin<. 1.6 var ej nån stor skillnad på skatten heller till det jag kör idag:)
Ja jo, jag har en fast en fast automat och den vill ha 0.65. Manuell kanske drar 0.6 blandat. Skatten på min är 3900kr så lite saftig men säkert billigare på manuell.
Men den är enorm. Så kanske onödigt med så stor :p
Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
En sådan då? I klass med A6 fast bättre enligt mig själv då man får massa jäkla utrustning i dom :p fast kanske för stor?
Jag tänker på bränslet jag. Hihi kan man få en stor bil att dra samma så visst. Men förmodligen drar den mer. Behöver jag inte bilen i storlek så tar jag hellre en som är mer bränslesnål om jag ska köpa en ny. Sen är väl skatten dyrare eller? Kör ju en bil idag som kostade 0kr i inköp å ca 2000 kr i skatt men som drar 1.1 >bensin<. 1.6 var ej nån stor skillnad på skatten heller till det jag kör idag:)
Ja jo, jag har en fast en fast automat och den vill ha 0.65. Manuell kanske drar 0.6 blandat. Skatten på min är 3900kr så lite saftig men säkert billigare på manuell.
Men den är enorm. Så kanske onödigt med så stor :p
Hehe ja 1.6 låg på 2600 något tror jag så känns ju onödigt om man klarar sig med det. Ska ju skjutsa rumpan till och från a till b.
Kör ju 26 mil/dag till o från jobbet, så jag vill ha lite extra klös. Den här gången fick jag in DSG i kalkylen också och är SJUKT nöjd. Men en sak som är värd att tänka på är att förbrukningen som regel skiljer rätt lite mellan en 1.6TDI och en 2.0TDI (CR då såklart, PD-dieslarna är tråkiga) vad gäller förbrukning, men "user comfort" med en 140hk motor mot en 105hk motor är desto högre.
Om det ryms i budgeten så skulle jag alltid kolla på det större motoralternativet 2.0TDI.
Kör ju 26 mil/dag till o från jobbet, så jag vill ha lite extra klös. Den här gången fick jag in DSG i kalkylen också och är SJUKT nöjd. Men en sak som är värd att tänka på är att förbrukningen som regel skiljer rätt lite mellan en 1.6TDI och en 2.0TDI (CR då såklart, PD-dieslarna är tråkiga) vad gäller förbrukning, men "user comfort" med en 140hk motor mot en 105hk motor är desto högre.
Om det ryms i budgeten så skulle jag alltid kolla på det större motoralternativet 2.0TDI.
Har för mig jag kollade på en 2.0 vart skatten också var rätt mycket dyrare. Då blir det ju ganska stor skillnad. Men kan absolut kika på det. Tänker väga bränsle skatt och försäkring mot varandra.
Du får kolla på de nyare, 2010 och uppåt. De äldre har fortfarande PD-dieslarna och dom har en galen skatt jämfört med de nyare CR-dieslarna
Den här 2008an med 4x4 och PD-diesel t.ex har en skatt på 4220kr, medans den här 2012an med 4x4 och CR-dieseln "bara" ligger på 3032kr. Tittar vi på denna 1.6TDI 4x4 så har den en skatt på 2667kr, dvs i stort sett ingen skillnad alls mot en 2.0TDI CR 4x4! När man sen räknar in den så gott som oförändrade verkliga förbrukningen och den betydligt trevligare karaktären på motor så är det i mina ögon lätt värt den marginellt högre skatten för att få en kul bil som är kompetent att dra släp med och som inte skäms för sig när det börjar röra sig om högre farter
Du får kolla på de nyare, 2010 och uppåt. De äldre har fortfarande PD-dieslarna och dom har en galen skatt jämfört med de nyare CR-dieslarna
Den här 2008an med 4x4 och PD-diesel t.ex har en skatt på 4220kr, medans den här 2012an med 4x4 och CR-dieseln "bara" ligger på 3032kr. Tittar vi på denna 1.6TDI 4x4 så har den en skatt på 2667kr, dvs i stort sett ingen skillnad alls mot en 2.0TDI CR 4x4! När man sen räknar in den så gott som oförändrade verkliga förbrukningen och den betydligt trevligare karaktären på motor så är det i mina ögon lätt värt den marginellt högre skatten för att få en kul bil som är kompetent att dra släp med och som inte skäms för sig när det börjar röra sig om högre farter