4095
Sök

bilen går varm

607 Inlägg
27 juni 2007
Trådstartare
Det är så att min audi går varm. Enligt mätarn så går den upp på max nästan direkt.
Den har vatten. Vad kan problemet vara ?

Brynäs tigers

Odåga
45 Inlägg
27 juni 2007
Har du kollat om toppen är rak ?
Kan ju också vara "förträngningar i kylarslangarna...kan vara att vattenpumpen inte fungerar som den ska...
Börja i den billiga änden och blås rent kylsystemets slangar och kör en kylarrensnings behandling i kylaren.
Skulle inte det hjälpa så kolla upp toppen.

huvudsaken är inte att kämpa väl utan att vinna :)

607 Inlägg
27 juni 2007
Trådstartare
Är inte så haj inom motorer. Men tar man lös slangarna från kylarn och blåser rent och så ??

Brynäs tigers

Drop Shop
926 Inlägg
27 juni 2007
ta bort slangarna från kylen och spola vatten igenom kylen på fel håll.
testa även att byta termostat.

38 Inlägg
27 juni 2007
har samma problem med min bmw 316i -90 har bytt termostaten precis utan bra resultat. Är inte så hajj heller men om man tar av locket till kylarvätskan ska man se att vattnet går runt då? nu e det helt stilla om man kollar ner där när motorn är igång.

607 Inlägg
27 juni 2007
Trådstartare
Om bilen går på max värmen, ska man inte se att den kokar direkt då ? att det kommer värme ånger ?

för det gör det då inte på min . kan inte mätaren fått sig något fnatt ?

Brynäs tigers

Eliminator
1 441 Inlägg
27 juni 2007
YÖÖA,,,,,,Du menar i expansionskärlet? eller kylaren? Troligtvis är termostaten kass, öppnar inte, kan vara felvänd också. Eller vattenpump kass, kan också vara täppt i kylare eller kylar slang.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

607 Inlägg
27 juni 2007
Trådstartare
Fläkten vid "kylaren" går inte igång . ska den göra det , kanske det har något med problemet att göra ??

Brynäs tigers

Eliminator
1 441 Inlägg
27 juni 2007
Men om det varma kylvattnet inte kommer till kylare kanske den inte känner av värmen och startar, Kolla var tempsensorn till kylaren sitter. Antingen kylaren eller blocket. Om i blocket så kan det vara fläkten säkring eller givare.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

736 Inlägg
27 juni 2007
Montera bort termostaten och se om det hjälper då ska motorn ta låång tid på sig att bli varm, annars kan det vara luft i systemet...

607 Inlägg
27 juni 2007
Trådstartare
Jag satte mig nyss i bilen och vred bara i gång tändningen, då upptäckte jag att tempen steg mycket kraftig nästan till max. Fast bilen har inte varit igång på 7timmar.

varför gör den så ?
spelar mätaren bara ett spratt då eller

Brynäs tigers

2 924 Inlägg
27 juni 2007
verkar som du har jordfel eller liknande i mätaren.

kan även va tempgivaren som e knas
Senast redigerat av peegee (27 juni 2007)

~ Life is short, have FUN! ~

21 761 Inlägg
28 juni 2007
På min 240 så blev det precis så där, tempmätaren gick upp till max direkt när jag vred på tändningen fastän bilen hade stått i flera timmar. Felet var att kabeln till tempgivaren hade dåligt hölje och då kom trådarna åt motorblocket vilket gjorde att tempmätaren gav fullt utslag.

Kolla upp givarkabeln hela vägen så att det inte är trådar som ligger emot motorblocket.

Sök