2972
Sök

Volvo s40 1.8 16v låter mer efter oljebyte

44 Inlägg
2 februari 2019
Trådstartare
#1
Hej


Köpte en beg s40 1.8 16v ej GDI som lät inget på tomgång. Nu när jag bytt olja
märkte jag att jag bytt till 5-30 istället för 5-40 men den börjar låte mer när den blir varm lite
som diesel aktigt.

Fick tips från förra ägaren att motorn är gammal så hälla ut 1 liter och i med 15-40 1 liter för att
tjocka ut den då 5-30 för tunn.

Ska jag byta till 5-40 eller ska jag göra som han säger?

Vad snackar han om? Bilen kostade inte många spänn men han verkar veta nåt.

Motorn går för övrigt bra

1 008 Inlägg
2 februari 2019
#2
bihslk skrev:
Hej


Köpte en beg s40 1.8 16v ej GDI som lät inget på tomgång. Nu när jag bytt olja
märkte jag att jag bytt till 5-30 istället för 5-40 men den börjar låte mer när den blir varm lite
som diesel aktigt.

Fick tips från förra ägaren att motorn är gammal så hälla ut 1 liter och i med 15-40 1 liter för att
tjocka ut den då 5-30 för tunn.

Ska jag byta till 5-40 eller ska jag göra som han säger?

Vad snackar han om? Bilen kostade inte många spänn men han verkar veta nåt.

Motorn går för övrigt bra

Förmodligen är den sliten, så med tjockare olja låter den mindre.

Volvo har väl ingen GDI, det är Mitsubishis beteckning.

VAG har världens bästa bilar.

Forummoderator
18 074 Inlägg
2 februari 2019
#3
candyweiss skrev:
bihslk skrev:
Hej


Köpte en beg s40 1.8 16v ej GDI som lät inget på tomgång. Nu när jag bytt olja
märkte jag att jag bytt till 5-30 istället för 5-40 men den börjar låte mer när den blir varm lite
som diesel aktigt.

Fick tips från förra ägaren att motorn är gammal så hälla ut 1 liter och i med 15-40 1 liter för att
tjocka ut den då 5-30 för tunn.

Ska jag byta till 5-40 eller ska jag göra som han säger?

Vad snackar han om? Bilen kostade inte många spänn men han verkar veta nåt.

Motorn går för övrigt bra

Förmodligen är den sliten, så med tjockare olja låter den mindre.

Volvo har väl ingen GDI, det är Mitsubishis beteckning.

Den motorn satt även i S/V40.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 104 Inlägg
2 februari 2019
#4
Jag tycker man rent generellt kan märka skillnad på motorns gång efter oljebyte, oftast går de lite "mjukare" trots att man bytt till samma sorts olja. Om det blir tvärtom för dig är det ju lite oroande men det är nog samma fenomen som bara visar sig lite olika

44 Inlägg
2 februari 2019
Trådstartare
#5
candyweiss skrev:
bihslk skrev:
Hej


Köpte en beg s40 1.8 16v ej GDI som lät inget på tomgång. Nu när jag bytt olja
märkte jag att jag bytt till 5-30 istället för 5-40 men den börjar låte mer när den blir varm lite
som diesel aktigt.

Fick tips från förra ägaren att motorn är gammal så hälla ut 1 liter och i med 15-40 1 liter för att
tjocka ut den då 5-30 för tunn.

Ska jag byta till 5-40 eller ska jag göra som han säger?

Vad snackar han om? Bilen kostade inte många spänn men han verkar veta nåt.

Motorn går för övrigt bra

Förmodligen är den sliten, så med tjockare olja låter den mindre.

Volvo har väl ingen GDI, det är Mitsubishis beteckning.

Jo vissa s40 har gdi motorn som sotar som fan men min är 1.8 16v Volvos

Jo förstår det att tjockare olja gör att den låter mindre. Den har 16500 mil på mätaren.

Ska jag köpa 10-40 då till den istället?
Antar att motorn är rengjord nu efter så fin olja
Senast redigerat av bihslk (2 februari 2019)

44 Inlägg
2 februari 2019
Trådstartare
#6
Han verkar haft annan olja i möjligen delsyntet jag utgick efter tips på Oljemagasinet/ där står det 5-40 ändå tar jag 5-30 jävla senila fan det är vad jag är.

Får bli biltema 10-40 istället tänker inte köpa nå bättre olja. Ändå bara vinterbil

44 Inlägg
2 februari 2019
Trådstartare
#7
Tack för svar ska återkomma när jag bytt oljan om den låter likadant.


Sök