Halloj!
Inte hittat någon riktig seriös tråd om riktiga byggen så provar göra ett eget
Behöver inga tips om pysventil och 5" hoodpipe
Jag och en polare håller på bygger en 944a med 8v fk som ska gå lite överallt utom på skattade vägar
Meningen är väll mest is-racing och drifting. Motorn ska/håller på byggas seriöst men chassiet lite mindre..
Målet är hållbara 350hk men får gärna vara god för 400 iallafall
Har lite som mål att kunna köra på 95oktan på vintern och e85 på sommaren dessutom.
Setupen just nu:
-Orört block och 530-topp
-In-chimsad V-kam
-13c (0,85bar)
-Öppet sportfilter med avskärmning
-3" lmm
-3" rakt från dp med "lilla" dämpare
-Gröna r-spridare med byglat motstånd
-Chippad i båda boxarna.
Kan ha glömt något men ni har en överblick iallafall
Tänkt setup:
-Orörd botten
-Riktplanad 531-topp
-12:9 topp-bultar
-V-kam
-Dubbla eller hårdare ventilfjädrar (inte satt mig in så mycket där än)
-Extraktorgrenrör
-hx35 super/competition (ca 1,2-1,5bar hade jag tänkt)
-extern wg med screampipe
-ställbar btr
-~1200cc spridare
-044 pump
-3" dp och fortsatt 3" hela vägen med lilla dämparen
-mappat orginalsystem
-Chimsad oljepump
-Do88 stora modelanpassade intercoolern
-Oljekylare
olje-catchtank
-bredbandslambda.
Lite extra gosaker som vore nice om man hitta till bra pris:
-Sprut, t.ex. megasquirt eller maxxecu typ
-Plenuminsug
-Fuelcell med catchtank
-Högflödes oljepump
-H-profil stakar
Kan även ha glömt något här men skriv gärna vad ni tror om setupen och vad som kan ändras eller läggas till
Har extern wg, extraktorgrenrör, olje-catchtank, ställbar btr, okänd fuelrail och en 531 topp liggandes som väntar på att bli monterade. 531'an är inlämnad på riktplaning.
Som sagt så ber jag om seriösa svar och håll er inom topic, börja inte bråka om att orginal kolvar exploderar vid 200hk eller att kompisen kör bänkade 600whp på gröna r-spridare och 16t
Har ni själv erfarenhet av b230 i den här effektklassen så uppskattar jag er input välldigt mycket
Kom gärna med konkreta fakta och invändningar om ni har några!
Vill gärna ha det så utförligt som möjligt, ända ner till vilken gänga man ska ha på grejjorna. Allt ifrån turbo till tuning och slangar
Bifogar en bild på bilen vi bygger i