2758
Sök

Mår illa av ljudet ?

Egenföretagare
2 496 Inlägg
27 juni 2007
Trådstartare
Läste på nardik att med fel anläggning kan man nästan bli lite illamående av billjudet.

Tycker nästan jag får lite huvudvärk ibland när jag lyssnar i A4an, (det uppstår inte hemma och inte i A6an) kan det vara diskanternas placering ? eller typ steget som är allmänt ruttet, för mkt diskant osv ?

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

Proljece?
1 464 Inlägg
27 juni 2007
Fick också lite huvudvärk innan jag spräckte framrutna med basen ... lite små jobbigt faktiskt kan det ha nått med hur högt man orkar lyssna? big_smile

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!

Egenföretagare
2 496 Inlägg
27 juni 2007
Trådstartare
haxer skrev:
Fick också lite huvudvärk innan jag spräckte framrutna med basen ... lite små jobbigt faktiskt kan det ha nått med hur högt man orkar lyssna? big_smile

Hahhaha *asg* vet inte smile men om man lyssnar högt i A6an kan jag sitta så LÄNGE, men gör man det i A4an går det inte alls lika länge, diskanten är typ väldigt "klar" och tydlig, även om man skruvar ner den så är den liksom "ren" inte alls samma mjuka karaktär som i A6an,
Senast redigerat av tsdi (27 juni 2007)

Proljece?
1 464 Inlägg
27 juni 2007
Ingen anning vet att min kära bror byte både framsystem och bas:)

353 Inlägg
27 juni 2007
Olika frekvenser påverkar oss på olika sätt. Finns frekvenser som är ljusa som vi inte ens hör som kan få oss att må illa, samma sak med basar i olika frekvenser!

EDIT: När jag gick elprogrammet så fick vi lära oss det, vi testade även det med en högtalare.

Läraren berättade att lägger man in ett mörkt ljud å skruvar det mörkare å mörkare till vi inte hör det så finns där en frekvens som gör att man mår illa...Låter man det stå på ett tag så kan man få ganska mycket folk att må dåligt, t.ex i en sal, utan att de vet varför:cool:
Senast redigerat av Mafghan (27 juni 2007)

Enjoy....

Proljece?
1 464 Inlägg
27 juni 2007
Nice big_smile

Nästan nybörjare
145 Inlägg
27 juni 2007
Fick det förklarat för mig en gång att det har o göra med hörsel och känsel. Subbas känner man mer än hör och de högre tonerna tvärtom. Och om man då saknar en tillräckligt bra midbas som "hjälper" kroppen o synka ihop mycket diskant o sub så får kroppen inte riktigt ihop det och man kan bli typ åksjuk eller liknande.

Kanske lite rörigt, men något ditåt iaf!

Full fart, spar tid.
Lilla projektet dådå... http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=41732

Smålänning
7 887 Inlägg
27 juni 2007
Kan ha med ditt mellanregister att göra. Du ska nog skaffa kraftigare högtalare till mellanregistret, eller klenare diskanter. Kanske vrida ner lite på steget också, eller om du har justerbara delningsfilter.

Kolla också så att inte basen lår hela tiden p.g.a brus, för då kan du bli illamående, trots att du inte hör basen.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Egenföretagare
2 496 Inlägg
27 juni 2007
Trådstartare
hmm okej sad men mina mellanregister borde ju inte vara så dåliga eller ?

http://www.rockfordfosgate.com/products … ries_id=34

2lateuloose
543 Inlägg
28 juni 2007
tror knappast det har med din anläggning att göra utan det beror som dom andra skrivit mera på frekvenser.

eller dåligt val av musiksmak..

Jag har också mått dåligt men det efter flera timmars testande av tävlingsbilen (då man faktiskt satt i den) när man tävlade!

frekvenserna från basen kan påverka ditt hjärta negativt!.. vissa satt även med dykcyklop
i deras tävlingsbilar då det gick rykten om att ögonen tog stryk.. vilket jag aldrig känt av
& USA testade olika frekvenser på deras soldater i det kalla kriget! & jag vet att det finns höga toner som man inte hör men som gör dej illa mående

skumt det där!..  lösninger för dej blir nog att inte spela så högt kanske?

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young

Egenföretagare
2 496 Inlägg
28 juni 2007
Trådstartare
CoSmoZ skrev:
tror knappast det har med din anläggning att göra utan det beror som dom andra skrivit mera på frekvenser.

eller dåligt val av musiksmak..

Jag har också mått dåligt men det efter flera timmars testande av tävlingsbilen (då man faktiskt satt i den) när man tävlade!

frekvenserna från basen kan påverka ditt hjärta negativt!.. vissa satt även med dykcyklop
i deras tävlingsbilar då det gick rykten om att ögonen tog stryk.. vilket jag aldrig känt av
& USA testade olika frekvenser på deras soldater i det kalla kriget! & jag vet att det finns höga toner som man inte hör men som gör dej illa mående

skumt det där!..  lösninger för dej blir nog att inte spela så högt kanske?

Hmm, jadu skumt som fan, för lyssnar man på superlugn musik så känns det ibland så också, men jag ska ställa allt på "flat" och kolla om det blir bättre smile eller så provar jag att ställa ner diskanten på delningsfiltret smile

21 761 Inlägg
28 juni 2007
Det är inte så att någon högtalare har kopplats i fel fas?

Det där du skriver om att diskanten inte låter lika mjukt som i A6:an kan ju bero på att ena diskanten har omkastade högtalarkablar och inte spelar i samma fas. När högtalare inte ligger i fas med varandra så brukar det kännas som det trycker i huvudet och då känner åtminstone jag att jag nästan mår lite illa.

Egenföretagare
2 496 Inlägg
28 juni 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Det är inte så att någon högtalare har kopplats i fel fas?

Det där du skriver om att diskanten inte låter lika mjukt som i A6:an kan ju bero på att ena diskanten har omkastade högtalarkablar och inte spelar i samma fas. När högtalare inte ligger i fas med varandra så brukar det kännas som det trycker i huvudet och då känner åtminstone jag att jag nästan mår lite illa.

Okej smile iallafall är färgkoderna rätt, det skulla varit om det är fel från frabrik (att dom satt färgad kabel på minus av misstag)

Sök