3120
Sök

Byta bromsok, vad behövs?

101 Inlägg
25 februari 2019
Trådstartare
#1
Hallå!

Har ett härligt fall där jag vägrar lämna in bilen för reparation inför efterkontroll.

Bromsklossarna bak är slut
Bromsen ligger på på vänster sida bak

Lämnade in bilen då prisförslaget låg på ungefär 3000 kr och det kändes värt för att slippa stå ute i vintern och skruva själv... MEN

Verkstaden ville byta båda bromsoken (de ska vara stumma tydligen), båda skivorna samt bromsklossarna såklart. Priset skulle då ligga på ungefär 14000 kr.

Kan ens bromsoken vara stumma ifall det går att bromsa med bakbromsarna..?

Eftersom vänstra ligger på så känns det ju som att det möjligtvis kan behövas bytas bromsok där, hur hade ni gjort?

Så här ser min varukorg ut, tycker ni att jag ska förändra någonting?
https://i.gyazo.com/471a3de339ad50b97112f77069f88af3.png

Bromskolvsverktyg behöver jag väl antagligen inhandla också, ska man köpa nån av dessa eller?
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar … yg-033189/
https://www.mekonomen.se/bil/verktyg/fo … pa278123sv

Rörig tråd men hoppas nån kan hjälpa iallafall! roll

176 Inlägg
25 februari 2019
#2
beställ ifrån autodoc ist, brukar vara billigare.
ang bromskolvsverktyget så beror det på vad du har för bil många bilar räcker det med en stor polygrip, vissa kolvar måste man skruva in, och då funkar en tving ganska bra,  köp en bromsluftare med


101 Inlägg
25 februari 2019
Trådstartare
#3
dkws2 skrev:
beställ ifrån autodoc ist, brukar vara billigare.
ang bromskolvsverktyget så beror det på vad du har för bil många bilar räcker det med en stor polygrip, vissa kolvar måste man skruva in, och då funkar en tving ganska bra,  köp en bromsluftare med

Okej, jag ska kolla där!
Problemet är att jag tror fan inte att jag äger en polygrip som jag vet var den är lol

Bilen är en Mercedes C-klass W203!

1 354 Inlägg
25 februari 2019
#4
Vet ej hur oket sitter fast på merca.. Men på Volvo måste man skruva ur glidpinnarna med insexnyckel modell större. Kolla upp om det är bult eller skruv först om du behöver nå special. Bromsluftare som skrivet, öppen ringnyckel för bromsslangen, 5-56 spray. Bromsrengöring.

Hammare/ handslägga ihop med hörselskydd (lite våld kan krävas för att få av skivorna och det låter illa.
På rakarm kan jag inte komma på mera, kan vara något specifikt för merca. Kolla på youtube om det finns någon guide smile

101 Inlägg
25 februari 2019
Trådstartare
#5
Mack855 skrev:
Vet ej hur oket sitter fast på merca.. Men på Volvo måste man skruva ur glidpinnarna med insexnyckel modell större. Kolla upp om det är bult eller skruv först om du behöver nå special. Bromsluftare som skrivet, öppen ringnyckel för bromsslangen, 5-56 spray. Bromsrengöring.

Hammare/ handslägga ihop med hörselskydd (lite våld kan krävas för att få av skivorna och det låter illa.
På rakarm kan jag inte komma på mera, kan vara något specifikt för merca. Kolla på youtube om det finns någon guide smile

Jag har tittat på lite olika videos på Youtube och såg det där med glidpinnarna på något klipp men på detta med en mercedes E-klass W211 så dras det inte ut några såna pinnar
https://www.youtube.com/watch?v=FBkd7lL2jn0

Duger en sådan för att lufta bromsarna? Enligt recension har den ingen backventil och jag har aldrig luftat bromsar, behövs det?
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar … re-600150/

Har ingen Biltema inom 10 mil och tänker inte köpa en på Mekonomen för nästan 800 kr lol

Skivorna ska inte av utan jag kör på de gamla, då behöver jag väl heller ingen bromsrengöring? smile

3 384 Inlägg
25 februari 2019
#6
Off skrev:
Mack855 skrev:
Vet ej hur oket sitter fast på merca.. Men på Volvo måste man skruva ur glidpinnarna med insexnyckel modell större. Kolla upp om det är bult eller skruv först om du behöver nå special. Bromsluftare som skrivet, öppen ringnyckel för bromsslangen, 5-56 spray. Bromsrengöring.

Hammare/ handslägga ihop med hörselskydd (lite våld kan krävas för att få av skivorna och det låter illa.
På rakarm kan jag inte komma på mera, kan vara något specifikt för merca. Kolla på youtube om det finns någon guide smile

Jag har tittat på lite olika videos på Youtube och såg det där med glidpinnarna på något klipp men på detta med en mercedes E-klass W211 så dras det inte ut några såna pinnar
https://www.youtube.com/watch?v=FBkd7lL2jn0

Duger en sådan för att lufta bromsarna? Enligt recension har den ingen backventil och jag har aldrig luftat bromsar, behövs det?
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar … re-600150/

Har ingen Biltema inom 10 mil och tänker inte köpa en på Mekonomen för nästan 800 kr lol

Skivorna ska inte av utan jag kör på de gamla, då behöver jag väl heller ingen bromsrengöring? smile

Styrpinnar/glidpinnar drar han ut vid 2:00.

Ska du ha bilen kvar, åk till biltema köp en haynes bok, där står allt du behöver och allt går rätt till, eller följ youtube klippet.


101 Inlägg
25 februari 2019
Trådstartare
#7
Low skrev:
Off skrev:
Mack855 skrev:
Vet ej hur oket sitter fast på merca.. Men på Volvo måste man skruva ur glidpinnarna med insexnyckel modell större. Kolla upp om det är bult eller skruv först om du behöver nå special. Bromsluftare som skrivet, öppen ringnyckel för bromsslangen, 5-56 spray. Bromsrengöring.

Hammare/ handslägga ihop med hörselskydd (lite våld kan krävas för att få av skivorna och det låter illa.
På rakarm kan jag inte komma på mera, kan vara något specifikt för merca. Kolla på youtube om det finns någon guide smile

Jag har tittat på lite olika videos på Youtube och såg det där med glidpinnarna på något klipp men på detta med en mercedes E-klass W211 så dras det inte ut några såna pinnar
https://www.youtube.com/watch?v=FBkd7lL2jn0

Duger en sådan för att lufta bromsarna? Enligt recension har den ingen backventil och jag har aldrig luftat bromsar, behövs det?
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar … re-600150/

Har ingen Biltema inom 10 mil och tänker inte köpa en på Mekonomen för nästan 800 kr lol

Skivorna ska inte av utan jag kör på de gamla, då behöver jag väl heller ingen bromsrengöring? smile

Styrpinnar/glidpinnar drar han ut vid 2:00.

Ska du ha bilen kvar, åk till biltema köp en haynes bok, där står allt du behöver och allt går rätt till, eller följ youtube klippet.

Haha tack jag missade det när jag tittade igenom!

Nja, bilen är ganska slit och släng faktiskt, dessutom bor jag som sagt 10 mil+ från närmaste Biltema wink

3 384 Inlägg
25 februari 2019
#8
Off skrev:
Low skrev:
Off skrev:

Jag har tittat på lite olika videos på Youtube och såg det där med glidpinnarna på något klipp men på detta med en mercedes E-klass W211 så dras det inte ut några såna pinnar
https://www.youtube.com/watch?v=FBkd7lL2jn0

Duger en sådan för att lufta bromsarna? Enligt recension har den ingen backventil och jag har aldrig luftat bromsar, behövs det?
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar … re-600150/

Har ingen Biltema inom 10 mil och tänker inte köpa en på Mekonomen för nästan 800 kr lol

Skivorna ska inte av utan jag kör på de gamla, då behöver jag väl heller ingen bromsrengöring? smile

Styrpinnar/glidpinnar drar han ut vid 2:00.

Ska du ha bilen kvar, åk till biltema köp en haynes bok, där står allt du behöver och allt går rätt till, eller följ youtube klippet.

Haha tack jag missade det när jag tittade igenom!

Nja, bilen är ganska slit och släng faktiskt, dessutom bor jag som sagt 10 mil+ från närmaste Biltema wink

Går nog hitta på nätet haynes.

Som haynes ofta visar var man ska smörja med bromsoksfett. Men YouTube klippet med snabb koll , kanske missade visar inget sådant.

Styrpinnarna brukar jag renogöra med bromsrengöring eller liknande och smörja med bromsoksfett så det glider ordentligt på oket,vid belägg byte. Men byter man bromsok så brukar det komma nya med.

Sedan byter många bromsok på båda sidorna för få jämn bromsverkan.


2 310 Inlägg
26 februari 2019
#9
Har du trummor brukar du behöva byta båda sidor när du håller på för att få jämn bromsverkan. Med ok har jag aldrig varit med om att det behövts så länge det andra oket är friskt. smile


4 162 Inlägg
26 februari 2019
#10
Skippa bromskolvsverktyget. En tving eller polygrip räcker nästan alltid bra.

Om du nu inte äger en polygrip hade jag lagt de 200 kr på en hyfsad polygrip istället för ett bromskolvsverktyg.
Polygripen är mycket mer användbar i andra situationer.


5 126 Inlägg
26 februari 2019
#11
Du borde ha 2 kolvs ok bak som på en gammal Volvo. Beläggen sitter med 2 låspinnar genom ok och belägg med en plåtbygel mot beläggen.
Oket bör sitta med 2st 19mm eller 17mm skruvar. Slangen är gängad direkt i oket.
Båda kolvarna ska tryckas in samtidigt men tänger eller skruvmejsel mellan belägg och skiva.
Ska du byta oket så behövs ej beläggen tas ur det gamla.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

6 158 Inlägg
26 februari 2019
#12
Hej!
Har du ett bromsok där kolven ska skruvas in så skulle jag rekommendera att du köper ett enkelt (Biltemas exempelvis) bromskolvverktyg. Att vrida in kolven samtidigt som den ska tryckas in blir svårt/bökigt med polygrip eller skruvtving.


Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
26 februari 2019
#13
Då kan jag vara ÄNNU fräckare och råda till att enbart byta  bromsklossar och gymnastisera oket så kommer du billigt undan..
Det kärvar väl extra bra när det är kallt kan man tänka ..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

Avstängd
10 388 Inlägg
26 februari 2019
#14
jaka54 skrev:
Hej!
Har du ett bromsok där kolven ska skruvas in så skulle jag rekommendera att du köper ett enkelt (Biltemas exempelvis) bromskolvverktyg. Att vrida in kolven samtidigt som den ska tryckas in blir svårt/bökigt med polygrip eller skruvtving.

Går alldeles ypperligt att "bara" vrida in kolvarna bak även på en gammal Audi. Verktyget underlättar, men det handlar snarare om grepp/mothåll osv än något annat.

Även om nu TS kör mercedes.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

101 Inlägg
26 februari 2019
Trådstartare
#15
Otroligt många svar sedan igår! Tack för all hjälp big_smile



_- skrev:
Då kan jag vara ÄNNU fräckare och råda till att enbart byta  bromsklossar och gymnastisera oket så kommer du billigt undan..
Det kärvar väl extra bra när det är kallt kan man tänka ..

Jag hade faktiskt redan tänkt det, börjar med att byta beläggen och försöka få liv i oket, får jag det att fungera är det ju bara ångra köpet av oket smile

Low skrev:
Går nog hitta på nätet haynes.

Som haynes ofta visar var man ska smörja med bromsoksfett. Men YouTube klippet med snabb koll , kanske missade visar inget sådant.

Styrpinnarna brukar jag renogöra med bromsrengöring eller liknande och smörja med bromsoksfett så det glider ordentligt på oket,vid belägg byte. Men byter man bromsok så brukar det komma nya med.

Sedan byter många bromsok på båda sidorna för få jämn bromsverkan.

Ja, jag har haft det med fett i tankarna också. Det går ju dock att köpa i någon lokal butik bara.
Silikonsprej måste väl fungera?
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar … ay-629382/

Angående att byta bromsok så tänkte jag så i början också men efter googlande så verkade det helt onödigt enligt många resultat som kom fram smile

4 474 Inlägg
26 februari 2019
#16
Kolvarna är inte gängade, jaka 54...
Handbromsen är som en trumma inne i skivan...alltså inte i oket.


Sök