blandband skrev:
Hej!
Jag tänkte köpa nya sommardäck till min Q5'a och skulle behöva lite råd om man ska köpa SUV-anpassade däck eller köra på "vanliga". Jag kommer nog aldrig köra off-road med bilen utan det är snarare det "klassiska" alla ska ha SUV inne i stan körandet.
Kommer nog heller inte ha speciellt tung last någon gång jag kör. Ska jag fortfarande satsa på SUV-däck eller är det helt onödigt?
Värt att tänka på är att bilen är typad med en viss typ av däck. Att de är märkta "SUV" betyder som regel inte att det är grovmönstrade lersprättar-däck, utan oftast att däcken är mer stabila och gjorda för en förväntat tyngre bil med högre tyngdpunkt.
Är det originalhjul på bilen? I så fall skulle jag köra SUV-däck.
En annan sak Du bör ha koll på är de olika värden som däcken är märkta med, i form av hastighets- och lastindex.
Ett däck till en Q5 kan t.ex vara märkta "235/60R18 103W"
I det här fallet betyder 103 att varje däck minst ska tåla 875kg belastning (multiplicera detta med 4 och du bör få ett värde som överstiger bilens maximala tillåtna totalvikt) och W att däcken är godkända för 270+km/h, (SQ5an är ju kapabel att nå nästan 260km/h) och även här ska det finnas lite "marginal" för att inte köra däcken på gränsen. Better safe than sorry!
Slutkontentan av mitt långa inlägg blir följande; Pruta på semestern, ölen på helgerna, finkläder till frugan, en eller två resor till sommarstugan om du vill hålla koll på ekonomin. Men för guds skull, pruta inte på däcken! Köp rätt däck till din bil, av bra kvalitet!