3160
Sök

Mazda MX5 (Miata) 1.8L Turbokonvertering

Mazda MX5 (MIATA) NA 1997 som ska turbokonverteras. Målet är att få en rolig bil som funkar både på gata&bana. Även få den gatlaglig med Turbo!

8 196 Visningar
Uppdaterades senast 27 mars 2019
25 Inlägg
21 januari 2019
Trådstartare
#1
Tänkte att jag skapar en projekttråd för att samla ihop bilder & förhoppningsvis så blir det någorlunda intressant att följa. Målet är att få en riktigt rolig Miata med turbo som förhoppningsvis blir gatlaglig genom SFRO.

Setup

Motor:
IHI TD04-13T Turbo
G19 Engineering Grenrör
G19 Engineering Downpipe
M-Tech Intercooler kit
640cc Bosch spridare
Radium Engineering bränslebrygga
Speeding bränsletrycksregulator
Wallbro GSS341 255l/h Bränslepump
E85 & antagligen flexfuel system
ME221 styrsystem (Plug and play)
(Säkert glömt något, kompletteras)

Växellåda&differential,
6 växlad låda från en nyare Miata
Japspeed Shortshift
Fuji LSD 3.63(?) diff från nyare Miata
Competition koppling "steg 3"
Competition lättat Svänghjul

Bromsar
Inte köpt än, men värre blir det

Hjulupphängning
Nya coils (Ej bestämt ännu)
Poly bussningar i hela bakvagnen

Listan kommer kompletteras allt eftersom!

Miatan köpte jag för ca 3 år sedan utanför Bovallstrand.
https://i.imgur.com/mZPv9xU.jpg


Det var först förra sommaren som jag började greja lite med bilen. Köpte billiga coilvers, fälgar, lite läppar mm för att få lite goare stuk på bilen.
https://i.imgur.com/PKq8Ua0.jpg

Nu kör vi lite realtid! I och med att jag började riva i bilen i slutet på November så har jag inte dokumenterat så väl men vi kör från det jag har och framåt!

Som sagt bilen började plockas isär och stötte på problem direkt. Ena fästet för diffen gick av i mitten så det var bara att beställa hem en ny bakre subframe från England.
https://i.imgur.com/jcRutyO.jpg
Säljarens bild på subframen som skulle vara blästrad och pulverlackad.. Säkert mer övermålad med nån tunn akvarellfärg
https://i.imgur.com/hh2mE4E.png

Passade även på och skicka efter en 6vxl låda + diff från England (nu mera svartlackerade med Hammarlack, blev helt ok)
https://i.imgur.com/TfsxCR0.jpg

Så hela bakvagnen plockades isär & subframen jag skickat efter var inte riktigt i utlovat skick så fick blästrat lite grejer. Själva Subframen lämnade jag in men länkarmar mm blästrades hos en kompis.
https://i.imgur.com/Oh1A1iz.jpg
https://i.imgur.com/Z3ciUGH.jpg
Dessa prylarna är just nu på lack & borde vara klart i veckan! Såklart blir det nya hjullager och polyretan bussningar i hela bakvagnen.
https://i.imgur.com/dnmDpK0.jpg
Nästa problem blev när jag skulle byta kamrem på bilen & hade köpt ett verktyg som skulle hjälpa mig låsa kamaxlarna. Tänkte innan att jag inte skulle tappa ner någonting i toppen så hade satt i tändstiften. Men vad jag missade var att täcka för en liiiten oljekanal. Såklart så tappade jag en mutter rätt ner där & krafterna gick ur haha. Jag hörde hur de klinga till och tänkte att den måste gått ner hela vägen till tråget.


Det var inte mycket mer och göra än att köpa en motorlyft och nu i helgen åkte motorn ur
https://i.imgur.com/oF5XZti.jpg

Och där låg den lilla jäveln i tråget!!!
https://i.imgur.com/vnY2xAM.png

Det kändes för jävla gött iallafall att den kom fram trots allt extra arbete den orsakat big_smile
Nu när motorn är ute är det lika bra att fräscha upp grejerna! Blocket ska få lite färg & äntligen kan man börja med det roliga och montera på alla nya prylar.
https://i.imgur.com/5ZIZT9n.jpg

Ha de gött så länge
Senast redigerat av Wingard (21 januari 2019)


25 Inlägg
13 februari 2019
Trådstartare
#2
Tja!
Hänt lite grejer med bilen men på senaste tiden. smile
Var och hämtade delar av bakvagnen från Provexa i Göteborg (stort tack) som har behandlat delarna så de aldrig någonsin kommer se rost & pulverlack. Kulören är en av Scanias gråa smile
https://i.imgur.com/jT6VqYM.jpg

Bussningarna var bara att montera. Dessa polyuretan är från Strongflex, gick rätt smidigt att montera!
https://i.imgur.com/LvHBcM8.jpg

Slängde på lite hammarlack på hjulnaven bara för o få dom lite roligare. Har nya lager som ska pressas in i spindeln med i veckan här. https://i.imgur.com/krbrRRP.jpg

Jag gick även och köpte ett motorstativ på biltema för att få motorn mer lättarbetad.
https://i.imgur.com/Kh5a9Z5.jpg
Även diffklumpen samt den 6vxlade lådan målade jag med hammarlack
https://i.imgur.com/2PAOic9.jpg
https://i.imgur.com/8rcEe9J.jpg
Tycker den är jävligt lättarbetad och blir helt ok! Drar ut sig rätt bra när den torkat.


Slängde på lite färg på blocket för att de skulle se lite roligare ut. Den är faktiskt ganska lik bilens kulör så de är alltid något smile
https://i.imgur.com/5Cd8VmS.jpg

Sen var det dags att börja montera på ny kamrem, vattenpump, rullar
https://i.imgur.com/ClrIOEZ.jpg
https://i.imgur.com/o6Q7Tay.jpg
https://i.imgur.com/mZNXoDS.jpg

Jag testade att lacka med krymplack på ventilkåpan men de blev sådär tycker jag. Svårt att få det att krymla jämnt tycker jag men de får vara så tills man tröttnar helt iallafall.
https://i.imgur.com/Mfn3fl1.jpg

Även borrat och monterat oljeretur på tråget
https://i.imgur.com/rjMWbYi.jpg

Grenröret smile
https://i.imgur.com/o2tGJ3o.jpg

De var allt för idag,
Ha de gött


25 Inlägg
15 februari 2019
Trådstartare
#3
Idag monterade jag o en polare ihop bakvagnen!
https://i.imgur.com/Wc9BqI3.jpg
https://i.imgur.com/jaLuye2.jpg
https://i.imgur.com/2BPJZ52.jpg

Testmonterade fuel railen med smile
https://i.imgur.com/qewISmH.jpg

Trevlig helg


671 Inlägg
16 februari 2019
#4
Fan va gött med fler miata byggen! vad siktar du på för effekt? Ska själv köra smidd motor med kompressor i min smile

Spana in mitt miata projekt!
Smidd motor, rotrex kompressor, ecumaster black med adu 5", bc racing zr 3-vägs coils osv!
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=325847

25 Inlägg
16 februari 2019
Trådstartare
#5
oscarmalmlund skrev:
Fan va gött med fler miata byggen! vad siktar du på för effekt? Ska själv köra smidd motor med kompressor i min smile

Nice! Jag vill ha en 220 hjulhästar iallafal! Vi får se var man kan lägga sig för att vara hyffsat safe på oöppnad motor wink Tanken var aldrig att ja skulle ut med motorn nu och om jag inte redan hade köpt turbo, grenrör, spridare mm så hade jag antagligen kört smidd med. Jag kommer köpa ett block i england och bygga på de i lugn och ro vid senare tillfälle, då kanske vi kan se 300+ wink


671 Inlägg
16 februari 2019
#6
Wingard skrev:
oscarmalmlund skrev:
Fan va gött med fler miata byggen! vad siktar du på för effekt? Ska själv köra smidd motor med kompressor i min smile

Nice! Jag vill ha en 220 hjulhästar iallafal! Vi får se var man kan lägga sig för att vara hyffsat safe på oöppnad motor wink Tanken var aldrig att ja skulle ut med motorn nu och om jag inte redan hade köpt turbo, grenrör, spridare mm så hade jag antagligen kört smidd med. Jag kommer köpa ett block i england och bygga på de i lugn och ro vid senare tillfälle, då kanske vi kan se 300+ wink

Helt rätt, min va menat att den skulle va en brukis... men den spåra fullkomligt 😂

Spana in mitt miata projekt!
Smidd motor, rotrex kompressor, ecumaster black med adu 5", bc racing zr 3-vägs coils osv!
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=325847

25 Inlägg
16 februari 2019
Trådstartare
#7
oscarmalmlund skrev:
Wingard skrev:
oscarmalmlund skrev:
Fan va gött med fler miata byggen! vad siktar du på för effekt? Ska själv köra smidd motor med kompressor i min smile

Nice! Jag vill ha en 220 hjulhästar iallafal! Vi får se var man kan lägga sig för att vara hyffsat safe på oöppnad motor wink Tanken var aldrig att ja skulle ut med motorn nu och om jag inte redan hade köpt turbo, grenrör, spridare mm så hade jag antagligen kört smidd med. Jag kommer köpa ett block i england och bygga på de i lugn och ro vid senare tillfälle, då kanske vi kan se 300+ wink

Helt rätt, min va menat att den skulle va en brukis... men den spåra fullkomligt 😂

Inget kvitto krävs & slänga kontoutdragen som gäller 😜😜 Såg din tråd ska följa den!
Senast redigerat av Wingard (16 februari 2019)


25 Inlägg
23 februari 2019
Trådstartare
#8
Hänt lite grejer
Beställt en båge av GCFabrications, Bromsar i fram Wilwood 4 kolvok tillsammans med 280 mm skivor. Även beställt en stol en Bimarco Cobra 2 som jag hoppas får plats utan för mycket problem.

Idag:
Insuget fick lite färg
https://i.imgur.com/yGeQyx4.jpg

Monterat spridare:
https://i.imgur.com/9ZiNDsZ.jpg
https://i.imgur.com/3jA3WJN.jpg

Ny ventilkåpspackning såklart
https://i.imgur.com/4ymNeFf.jpg

Och ungefär såhär slutade dagen
https://i.imgur.com/TG62o2N.jpg

I nästa vecka så åker nog motorn i igen!

Ha de gött så länge


25 Inlägg
26 mars 2019
Trådstartare
#9
Va ett tag sen nu, varit lite lat efter 1 veckas semester men också väntat på delar o de mesta har trillat in nu. Så nu e de fullfart för att få bilen körklar sen kommer det säkert finnas grejer man vill ändra, men det får bli allt eftersom.

De va dags o lyfta i motorn igen o svänghjul o kopplingspaketet åkte på
Competition lättat svänghjul
https://i.imgur.com/yehsknv.jpg

Competition koppling som nog ska stå pall för effekten
https://i.imgur.com/DkwJp2c.jpg
https://i.imgur.com/94Kzibr.jpg

Standard pissigt centreringsverktyg men lyckades tillslut få dit lådan
https://i.imgur.com/yJyfMJH.jpg
https://i.imgur.com/sSFj3AZ.jpg

oså va motorn på plats igen! Gick rätt smidigt men trångt mot torpedväggen med reroute kittet jag har
https://i.imgur.com/yHA6UtN.jpg

Köpte ett shortshift kit från japspeed som skulle enligt dom även passa 6vxlade lådan men icke!
Inte min bild, men på 6 växlade lådan sitter de två sånna här stift eller vad man ska kalla det. Så i deras distans var det bara urfräst för 1. Men jag kunde inte direkt se att det inte skulle passa om jag fräste ur likvärdigt på andra sidan så det gjorde jag och det verkar fungera. Tight blev det iallafall tongue
https://i.imgur.com/xK9eIYo.jpg

https://i.imgur.com/89vMdnw.jpg
Det kom även en stol precis innan jag drog på semester, riktigt behaglig faktiskt. Kanske något bred över axlarna för en enkel installation i en MX5a men tror det kommer gå. Har masserat kardantunneln lite grann big_smile

https://i.imgur.com/VNqv9zi.jpg
Köpte skidnation stolsfästen, får dock kapa dom 2 eller tre första raderna så jag får stolen så långt bak som möjligt smile

GCFabrications båge låg o väntade på mig när jag kom hem från semestern! Tog typ 1.5 månad efter lagd order men tillslut så big_smile
https://i.imgur.com/BtXcBMz.jpg

Monterades igår smile
https://i.imgur.com/EyGPZ7g.jpg

Även coilovers,bromsgrejer och ett kyl låg & väntade på jobbet. Efter mycket velande om vilka coils man ska köra på i denna prisklassen så blev valet tillslut HSD Monopros. Rätt taskiga, glappiga gängor för infästningen på topplagringen men vi får hoppas dom presterar bättre under färd smile
https://i.imgur.com/y7nYN3l.jpg

Bromsarna blev i fram Wilwood 4 kolvs dynalites ok, 280mm skivor från corrado, wilwood bp10 belägg och såklart stålomspunnet runt om !
https://i.imgur.com/8vrHxby.jpg
https://i.imgur.com/ftxAtOj.jpg

Bak köpte jag Mx5 sport ok begagnat & 276mm skivor. Beställde en renoveringssats till dom så ska in i blästerskåpet och på med lite lack. Bromsskölden tar i dock så tror att vinkelharry får lösa problemet.
https://i.imgur.com/FNQYNHa.jpg
https://i.imgur.com/lhAVpd2.jpg

Kylet på big_smile
https://i.imgur.com/JBHHrLK.jpg

Som sagt nu e de full fart framåt, känns inte som det är jätte mycket grejer kvar nu. Målet är att de ska vara hyffsat klart inom 2 veckor iallafall smile Det enda jag går och väntar på e renoveringssatsen till oken bak och lite slangar från england.

ha de gött så länge
Senast redigerat av Wingard (27 mars 2019)


671 Inlägg
27 mars 2019
#10
fyran va gött! Jävla avis på bromsarna wink

Spana in mitt miata projekt!
Smidd motor, rotrex kompressor, ecumaster black med adu 5", bc racing zr 3-vägs coils osv!
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=325847


Sök