Tänkte att jag skapar en projekttråd för att samla ihop bilder & förhoppningsvis så blir det någorlunda intressant att följa. Målet är att få en riktigt rolig Miata med turbo som förhoppningsvis blir gatlaglig genom SFRO.
SetupMotor:IHI TD04-13T Turbo
G19 Engineering Grenrör
G19 Engineering Downpipe
M-Tech Intercooler kit
640cc Bosch spridare
Radium Engineering bränslebrygga
Speeding bränsletrycksregulator
Wallbro GSS341 255l/h Bränslepump
E85 & antagligen flexfuel system
ME221 styrsystem (Plug and play)
(Säkert glömt något, kompletteras)
Växellåda&differential,6 växlad låda från en nyare Miata
Japspeed Shortshift
Fuji LSD 3.63(?) diff från nyare Miata
Competition koppling "steg 3"
Competition lättat Svänghjul
BromsarInte köpt än, men värre blir det
HjulupphängningNya coils (Ej bestämt ännu)
Poly bussningar i hela bakvagnen
Listan kommer kompletteras allt eftersom!
Miatan köpte jag för ca 3 år sedan utanför Bovallstrand.
Det var först förra sommaren som jag började greja lite med bilen. Köpte billiga coilvers, fälgar, lite läppar mm för att få lite goare stuk på bilen.
Nu kör vi lite realtid! I och med att jag började riva i bilen i slutet på November så har jag inte dokumenterat så väl men vi kör från det jag har och framåt!
Som sagt bilen började plockas isär och stötte på problem direkt. Ena fästet för diffen gick av i mitten så det var bara att beställa hem en ny bakre subframe från England.
Säljarens bild på subframen som skulle vara blästrad och pulverlackad.. Säkert mer övermålad med nån tunn akvarellfärg
Passade även på och skicka efter en 6vxl låda + diff från England (nu mera svartlackerade med Hammarlack, blev helt ok)
Så hela bakvagnen plockades isär & subframen jag skickat efter var inte riktigt i utlovat skick så fick blästrat lite grejer. Själva Subframen lämnade jag in men länkarmar mm blästrades hos en kompis.
Dessa prylarna är just nu på lack & borde vara klart i veckan! Såklart blir det nya hjullager och polyretan bussningar i hela bakvagnen.
Nästa problem blev när jag skulle byta kamrem på bilen & hade köpt ett verktyg som skulle hjälpa mig låsa kamaxlarna. Tänkte innan att jag inte skulle tappa ner någonting i toppen så hade satt i tändstiften. Men vad jag missade var att täcka för en liiiten oljekanal. Såklart så tappade jag en mutter rätt ner där & krafterna gick ur haha. Jag hörde hur de klinga till och tänkte att den måste gått ner hela vägen till tråget.
Det var inte mycket mer och göra än att köpa en motorlyft och nu i helgen åkte motorn ur
Och där låg den lilla jäveln i tråget!!!
Det kändes för jävla gött iallafall att den kom fram trots allt extra arbete den orsakat
Nu när motorn är ute är det lika bra att fräscha upp grejerna! Blocket ska få lite färg & äntligen kan man börja med det roliga och montera på alla nya prylar.
Ha de gött så länge