Tja på er! Det går sakta men säkert framåt. Under julledigheten så var tanken att skruva som s*tan men såklart så backas man av försenade paket.. men har ändå hållt på lite. Grenröret är portat och klart
Flägarna sitter på och börjar planera för upstart den närmsta månaden.. Framvagn och motor är ihop på frazzes bil och jag har fixat med insug och ''tuckat'' ledningar.
Ang. portningen så använde jag mig av ett slipstift (cylindriskt) och spännde fast på en dragare o körde. Jag hade personligen tipsat om att köra på ett konat slipstift istället då det är lättare att komma åt i kanterna. Det tog några timmar men för dem som vet så kan det ta en evighet och att det egentligen bara är man själv som kan sätta stopp! Eftersom det är ett jobb som en pedantisk människa skulle kunna hålla på med i flera dagar! O ärligt.. använd hanskar när ni gör sånt här för jag råkade ta av mig handskarna när jag var klar o sen var jag så spänd över o känna hur resultatet blev o fick massa metallspån i handen som jag fortfarande sitter o försöker pilla ut :C
Jag portade alltså inloppen samt fräste upp vassa kanter som uppstått uppe vid turboslänsen efter att man hade kapat ner kollektorn en bit.
Dem flesta av er vet redan varför man portar men för er som inte vet vad det innebär tänkte jag dra en liten förklaring på detta:
Portning görs för att effektivisera luftflödet i en motor. Det är som att man ska försöka hjälpa luften att ta den snabbaste vägen i luftkanalerna och strömma snabbt. Finns det en massa vassa kanter och saker som bygger upp och gör att luftens flöde inte blir lika effektiv så vill man oftast porta. För vem vill inte förbättra sin motorprestanda när man ändå är där? Beror såklart på vilken typ av portning man gör. för att ta bort lite kanter eller för att verkligen optimera kanalerna. ..
Man brukar oftast porta toppar, inte grenrör. Men eftersom att rören från grenrörskitet inte var ovala så som det var på motorflänset så behövde jag platta till rören i skruvstäd. Dem blev såklart ovalare men inte tillräckligt. Vilket innebar att det byggde upp vassa kanter i grenröret. Därav mitt val att porta. Tittar ni på föregående bilder så ser ni att rören nästan ligger ''i'' motorflänset. Så då förstår ni..
Mycket filmande har det blivit i garaget också! Eftersom jag och Frazze skapat en Youtube-kanal!!!
Dual M TV!
https://www.youtube.com/channel/UC0cUee … Xr2vA6qH-wHoppas ni känner er intresserade av o följa oss där
Publiceras en ny vlogg varje söndag kl. 17.00! Så till en början kommer det bli intensivt.
Det kommer bli samma princip som vi gör här på garaget. Fast vi kommer att vlogga och filma istället för att dela med oss i bilder. Såklart kommer vi ha kvar garaget och fortsätta lägga upp här!