Glömde berätta vad jag mer fann strax efter mitt inköp.. gömt bakom bromscylindern låg en pysventil från Biltema som satt reglerad till magnetventilen som styr wastegaten.. big NO! Då blev jag ledsen... nu var den aldrig öppen när jag kört den men att låta pystrim sitta på bilen .. finner inga ord haha! Inget illa menat men kändes inte pålitligt för 5öre
kanske kan sitta på en mindre brydd bil än en s14 känner man... Aja! Har lite bilder jag ska bifoga imorgon förmiddag så ni kan se.
Såhär ska det vara kopplat till magnetventilen egentligen:
Såhär såg det ut:
Jag plockade bort pysen och drog anslutningar direkt från ventilen till insuget istället. Men eftersom jag inte egentligen körde med den 'aktiv' då jag kopplade ur den hade man lika bra kunnat plugga det istället.. men eftersom bilen felade så kände jag att det inte var värt att hålla på för mycket med den utan fortsätta kolla vidare på vad för fel det kunde vara.
Felsökandet började... funderade på allt mella himmel o jord. Då upptäckte var att det satt ett eftermarknadslarm på den. När jag pluggade ur kontakten som satt till larmburken ville bilen inte starta, när jag pluggade in den igen så startade den direkt. Något var helt enkelt skumt kände jag.. så jag började leta upp vart alla kablar gick och för den som varit med om eftermarknadslarm vet att det inte är något roligt att ha o göra med :') menmen.. det skulle ut!Bort med dörrinredning och kåpor vart det till o börja med o efter fått ut 5ton med kabel så var bilen rensad.
Det värsta var då också att det inte var ordentligt gjort, bra kopplat eller bra skarvat. NEJ.. isoleringen var bara lite slarvigt uppskalad, koppartråden virad runt och sen eltejp på det. Klart det kan ske fuffens.. speciellt om det är larmet som ger fel indikation och spärrar motorn. har inte heller bild på det här på denna telefonen men kommer till att lägga in lite bilder på det imorgon förmiddag också. Det jag kan meddela är att bilen fungerade bättre, trodde jag till en början..
Välkommen till ormboet
(Observera - Eftermarkandslarmet kom från Ebay
)
Det finns en fortsättning på denna felsökningshistoria ska jag tala om
vilket jag tänkt uppdatera mer om i veckan så jag kan visa lite bilder till det. Be in touch!
//Satmaran