RightFront skrev:
it_mutt skrev:
Gällande "Polis" (Pålis, Pulis och alla andra tänkbara omskrivningar och liknande uttryck) och det heraldiska vapnet, så är detta i sin tur ingen fordonslag per se, utan en lag som kommer drabba vissa fordonsägare.
Drabba fordonsägare och deras fordon är väl relevant till ämnet gällande förändringar av bilen.
Att något som ev. drabbar "ett par hundra" (om ens det) kontra något som skulle drabba tiotusentals (och det är inte det minsta omöjligt att det är en ordentlig underdrift), är inte direkt i samma "liga" nej.
RightFront skrev:
it_mutt skrev:
Du får, ytterst, gärna peka på någon lagändring som inneburit att tiotusentals bilister har varit tvungna att "ändra" en befintlig installation (inte lägga till något (som att baklamporna ska lysa vid användandet av drl), utan att faktiskt göra något "ogjort" helt och hållet). Även om det jag pysslar med dagligen är just lagrelaterat, så kan jag inte, precis som ingen annan kan, hålla koll på de ~1000 lagar (plus varenda paragraf) som finns.
Antalet fordonsägare som berörs av en lag är relevant hur? Varför måste jag just peka på en lagändring som inneburit något för tiotusentals? har jag missat något helt? Är det tiotusentals som besiktar bilen med LED i dimljuset eller? Här får du gärna förklara dig varför just tiotusentals är relevant.
Fast, nu får du nog läsa lite till här. Det jag kommenterade, som du i sin tur kommenterade, var inte apropå "led i dimljus". Svaret på vad jag kommenterade, om du inte orkar scrolla, kommer några rader längre ner.
RightFront skrev:
it_mutt skrev:
Ett exempel på hur en eventuell lagstiftning skulle kunna se ut är, utöver tidigare exempel, den sedan länge etablerade lagen för körriktningsvisare. Den innebär att bilar fr.o.m. år 1976 (om jag inte missminner mig på årtalet) ska ha orange blinkers. Det innebar alltså inte att alla bilar tidigare än dess, behövde fixa orange blinkers. Lagen verkade alltså inte retroaktivt.
Det är klart att man kan göra undantag, speciellt när många berörs, och ännu mer speciellt när det gäller originalutrustning.
Jag kommenterade DRL och den lagändring som det pratas om där, då gäller det alltså till störst del originalutrustning.... Den lag som det pratades om var alltså gällande att den (lagen) skulle justeras till att det måste finnas automatik för övergång till halvljus (vilket inte är lagstadgat idag). Just av den anledning kommer mest troligt (den eventuella) lagen gälla "bilar fr.o.m. XXXX" och på samma vis som vid emärkningen av all belysning inkl. extraljus (som jag hänvisat till tidigare).
RightFront skrev:
it_mutt skrev:
Men som sagt, peka gärna på någon lag, speciellt gällande fordon, där man tvingat äldre installationer att helt bytas ut (alternativt plockas bort).
Det var ju
exakt det jag gjorde...
Men du kan få ett till exempel, då det verkar behövas, spelande melodihorn förbjöds i och med några EU-direktiv, det är nu bara tillåtet för utryckningsfordon att ha horn vars "grundfrekvenser eller harmoniska komponenter kan varieras på ett sätt som är klart hörbart", spelar ingen roll om du monterat ditt melodihorn innan EU-direktiven påverkade de svenska bestämmelserna.
Nej, det var inte alls vad du gjorde. Du pekade på "Polis"-lagen, som i sin tur inte är en fordonslag per se (igen) utan en lag som vid skyddandet av "annat" påverkar ett fåtal bilägare. Du vill dock, på något märkligt vis, jämställa denna lag (som drabbat ytterst få individer) med en lag som skulle, potentiellt, drabba tiotusentals fordon (igen; möjlig enorm underdrift). Bra där, och därigenom får det också vara färdigdiskuterat.
Däremot ger jag dig att du har helt rätt om signalhornet.
- - - Edit: On Topic - - -
För att belysa (...) ämnet, så finns det ju ett par problemscenarion (vilka visserligen redan tagits upp till viss del)
1) Eftermonterad ledljuskälla; strålkastaren är inte e-märkt (eller; godkänd om man så vill) för annat än en/flera specifik/a ljuskälla/or. Ex.vis H7. Det i förlängningen innebär just en e-märkt H7 halogenlampa. En LEDljuskälla är aldrig det samma som en H7, även om det må vara samma sockel.
2) Eftermonterad originalpryttel (från ex.vis en nyare modell); problemet här -kan- bli att vid eftermontering krävs det att vissa kriterier uppfylls. Det handlar bland annat om var (sett till mått/placering) det ska monteras. Det kan vara så enkelt att en eftermontering av DRL på exempelvis dimljusplatsen helt enkelt inte faller inom denna ram. Det kan också vara som så att man förlorar "R87". Det i sin tur är ytterligare ett krav på DRL och innebär att när halvljuset slås på så ska DRL-funktionen dimmas ner för att få användas i kombinationen med halvljuset (alternativt att DRL:en helt stängs av) Ytterligare ett möjligt problemscenario med eftermonterad originaldel är att besiktningsmannen/kvinnan, eller för all del; polisen, inte "kan" (allt går väl iofs) avgöra om det handlar om "bara" en utbytt ljuskälla, eller inte.