Hemma har jag en C-tek kopplad till ett 62Ah batteri. Vanligt bilbatteri modell äldre från BT. Detta används när jag kör en bilstereo i garaget eller provar diverse 12v-attiraljer som ska kontrolleras. Har stått så i flera år. Inga problem. Batteriet har blivit urladdat ibland.
I båten har jag ett Nordströmbatteri 62Ah kopplat till en Julakopia av en C-tek när båtfan ligger i vila över vintern. (Den riktiga batterierna står hemma i rumstemp) Stöldrisk så... Den ligger i sjön (har den i en isfri hamn, bättre än på land) och när jag kommer ner i den med några veckors mellanrum så dras det på dieselvärmare och lampor/radio/VHF/färskvattenpump. Inga problem där heller. Ibland har "säkringen löst ut" i hamnen och då slås den på av mig eller andra. Laddaren börjar jobba utan knapptryckningar.
Tror att de smarta piratladdarna har blivit riktigt bra. Eller har jag haft tur? Julaskiten lever ett hårt liv då den ibland får stå ut med att starta en vintertrög dieselmotor utan urkoppling...
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!