Jag har en gammal Rekord 1700 som inte ville starta efter vinterförvaringen. Den gick hur fint som helst när jag ställde bort den. Efter att vi bogserat den i ett par kilometer gick den igång men går på två/tre cylindrar på tomgång. Nu går den igång efter mycket nötande vilket blir ett problem med en 6V startmotor på ett 12V system. Startgas har ingen som helst effekt. Tyvärr så dör den så fort man lägger i en växel eller gasar för mycket. Brytarna ger en blå gnista, stiften ger gnista och blir lite blöta vilket troligen beror på mycket nötande med startmotorn. Den mekaniska bensinpumpen ger en stadig ström med bensin om man kopplar lös slangen. Dock är det fel på backventilen så den tar ett tag innan det kommer soppa. Jag har bytt tändstift (det satt fel stift), brytare, tändkablar, rotor, bränslefilter, fyllt på med fräsch bensin.
Nu har jag helt slut ideér. Hur mycket kan krångla på ett järnspett?
Jag har ett gammalt spett från 1950talet som krånglar hela tiden.. När jag ska slå ner den i ett stenröse så slår den rackan bakut hela tiden.. Så visst kan det krångla.. Men ärligt talat så har väl den ventilknackaren en gammal förgasare som ska servas/genomgås och efter det så går nog kärran igen ska du se.. Det finns väl inget annat som kan krångla på en sån fin maskin..
Senast redigerat av insidan (29 maj 2019)
Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Nu har jag kommit lite längre men bilfan startar inte i ordning än.
Förgasaren läkte lite så nu är den utbytt mot en renoverad och fin. Bensinen är bytt då vi tömde ut det mesta med ett "elektrisk pump försök" Kompen är något låg men jämn på alla cylindrar.
Det är lite hopplöst att ställa in tändningen då det ska göras på startmotorvarv och startmotorn går på dubbla hastigheten. Den lilla kulan syns inte alls. Jag börjar fundera om jag är dum i huvudet efter att ha grovjusterat in tändningen tusen gånger - Den lilla kulan mot nålen när rotorn står för ettan och vrida fördelaren till det piper i multimetern. Gör jag fel?
Tror att om britter eller folk på Opel gjorde järnspett är det ett under att de funkar alls.... Men lite standard frågor får ju vara: Tändningen är inte 180° off? Rätt kabel till rätt cylinder i övrigt? Har du alls gnista på alla stift?
Kan du inte tipex'a kulan så den syns bättre? Kan ju vara svår att se om tändningen är ett varv off, då är den ju på baksidan när lampan tänder....
Det borde vara rätt kabel till rätt stift. Rotorn pekar på ett (det tändstiftet som sitter närmast remskivan) när kulan är framme. Sedan 3, 4, 2 medsols? Det är gnista på alla stift.
Nu har jag köpt nytt lock och rotor IGEN och ska prova det i helgen.