2906
Sök

A/C på Audi 100??

6 214 Inlägg
15 juni 2019
Trådstartare
#1
Hej!
Brorsan var och fyllde på köldmedium på sin Audi 100 Turbo -91:a (C3 modellen) på AC center i Uppsala och de kunde konstatera att allt var tätt men att  kompressorn inte fick spänning.
Vi har tittat på kopplingsschemat och hittat  ett "A/C relä" men inte hittat var det fysiskt sitter i bilen. Relän sitter i boxen under motorhuven och under kåpan under ratten men vi hittar inget relä märkt A/C! Någon som vet?
file:///C:/Users/jaka/Downloads/fig03(10).pdf


Diagnostekniker
2 825 Inlägg
15 juni 2019
#2
Senast redigerat av Jesper328 (15 juni 2019)

Up the RA

Allfixare
1 475 Inlägg
16 juni 2019
#4
Är det ac eller klimatanläggning i den? Är det klimat borde det stå 267 stort på reläet. Har precis bytt det reläet på min S6 pga samma fel. Vakumsög, inga läckor, fyllde kylmedium och olja men ingen start. Kollade säkringar och ryckte ett relä, byglade med en kabel och allt hoppade igång. Bytte relä och nu funkar det. Hittar ni rätt relä så prova att bygla det först så ser ni om det startar. Annars kan det vara en av tryckgivarna, dom styrs genom reläet också och är nån paj så startar inte kompressorn heller. Obs, detta gäller bil med klimat, inte bil med bara en ac knapp och rattar för att styra värmen.


6 214 Inlägg
16 juni 2019
Trådstartare
#5
Hej!

Det är klimatanläggning på Audi 100 91:an!
Säkringsschemat ovan (från Bentley boken?) stämmer inte !
Det finns inget nr 11 relä i brorsans 91:a och heller inget i min 89:a (som inte har AC)...Det finns ingen plats för ett sådant relä i boxen under huven.
Kan relät sitta under kåpan under ratten?? Var i så fall??
Senast redigerat av jaka54 (16 juni 2019)


6 214 Inlägg
16 juni 2019
Trådstartare
#6
Hej!
Om A/C relät får spänning från säkring 17 (se elschemat ovan) via "AC low pressure switch" ...som antagligen är den "röda" anslutning som sitter på röret som går till kondensorn...men där inte någon ström går igen ovannämnda switch...vi har ingen spänning från switchen...då borde det väl vara fel på switchen?! När ska denna "kontakt slå till?? När man startar kompressorn ?? Eller när?? Vad är det som reglerar denna kontakt?? Varför finns den??https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-5d23555e6a39751d423f1fa4b7b1c2cb.jpg
Senast redigerat av jaka54 (16 juni 2019)


214 Inlägg
16 juni 2019
#7
jaka54 skrev:
Hej!
Om A/C relät får spänning från säkring 17 (se elschemat ovan) via "AC low pressure switch" ...som antagligen är den "röda" anslutning som sitter på röret som går till kondensorn...men där inte någon ström går igen ovannämnda switch...vi har ingen spänning från switchen...då borde det väl vara fel på switchen?! När ska denna "kontakt slå till?? När man startar kompressorn ?? Eller när?? Vad är det som reglerar denna kontakt?? Varför finns den??https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-5d23555e6a39751d423f1fa4b7b1c2cb.jpg

Den ena är högtrycksvakten och den andra bör vara form av fläktstyrning, tex till extrafläkt. Lågtrycksvakten sitter på röret som går från kupen till kompressorn (Dvs det röret som blir kallt)

R.


6 214 Inlägg
16 juni 2019
Trådstartare
#8
Hej!
Tack!
Men frågan kvarstår...Var sitter A/C relät??


761 Inlägg
16 juni 2019
#9
jaka54 skrev:
Hej!
Tack!
Men frågan kvarstår...Var sitter A/C relät??

Enligt denna länk
http://knigaproavto.ru/shemy/en/audi/10 … elays.html
Så ligger den på plats "11"


Allfixare
1 475 Inlägg
17 juni 2019
#10
På C4 sitter dom reläena uppe vid framrutan på förarsidan under huven. C3 vet jag inte. Reläet du letar heter 267, oavsett vart det sitter.


6 214 Inlägg
17 juni 2019
Trådstartare
#11
Hej!
Snurris! Det finns inte plats för ett nr 11 relä i boxen under motorhuven vare sig på brorsans 91:a eller på min 89:a!

267! Tackar! Ska kolla!


6 214 Inlägg
26 juli 2019
Trådstartare
#12
Hej!

Till slut hittade vi felet till varför A/C:n (Kompressorn) inte startade. Det vara den fyrpoliga (numera tre-poliga)tempgivaren  som inte funkade! -Tog bort den fyrpoliga kontakten på givaren och kompressorn startade direkt!
(Tack SJM motortechnik)  Bytte givare och kompressorn fungerade som den skulle men...
Sedan brorsan köpte bilen för ca fem år sedan så har den stundtals vägrat att gå igång när motorn är varm. Först trodde vi att det var bränslepumpen så vi bytte den men felet kvarstod. Varvtalsgivare och tändlägesningsgivare byttes liksom tändspole ,fördelare och hallgivare...forfarande samma sak. När motorn var varm vägrade den ibland att starta.
Det konstiga är att motorn kan fås att starta direkt om man drar runt motorn med startmotorn på ettans eller tvåans  växel...Spridarna borde väl inte vara boven då?!
Tips välkomnas!
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-dbd79e32abb22ee61fc80f110873f0cd.jpg
Senast redigerat av jaka54 (26 juli 2019)



Sök