torsen skrev:
Ett förslag som jag själv tillämpat är att rolla bilen och samtidigt jämna ut med planstrykare.
Kan bli fint om karossen inte har för konkava och konvexa ytor (= bullig).
Du skriver att det är en garagelack du eftersträvar.
Vad du behöver i första hand är ett väl tempererat garage - minst 20 grader - som du kan få dammfritt.
Använd 2-komponentfärg.
Blanda inte till för mycket i taget.
Man har en viss tid på sig med 2-komponentfärg.
För att komma billigt undan rekommenderar jag att du uppsöker färgaffär som levererar till lackverkstäder.
Be att få köpa ur deras förråd av billacker som aldrig hämtats ut.
Välj ut de kulörer som du tror kan ge det slutresultat du önskar.
Beroende på hur stor bil/Epa du har så får du uppskatta hur mycket som behövs.
Gissningsvis mellan 3 och 5 liter bas.
Blanda allt i en enda stor burk.
Köp härdare och, beroende på tycke och smak, glansmedel eller mattmedel.
Blanda till bas och härdare vartefter.
Blandar du till för mycket kan färgen börja härda i den lilla burken/rollertråget - kanske 1 liter i taget.
Glöm inte att underarbetet är prio 1.
Absolut dammfritt är prio 2.
Tillräcklig temperatur är prio 3.
Ett tips är att välja en ljus kulör, då syns inte ett bristfälligt underarbete så mycket.
Mattningsmedel är en hjälp att dölja dåligt underarbete.
Glansmedel framhäver ett mindre bra underarbete.
Dörrar, skärmar(om man kan demontera) huv och baklucka "målade" jag lösa.
Min erfarenhet.
Lycka till.